تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«سقوط اخلاقی در بالاترین سطوح مدیریتی»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «نظام مظلوم» به نقد شیوه محمود احمدی‌نژاد در مناظره با میرحسین موسوی پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «این مناظره به جای آنکه مناظره باشد، تبلیغ علیه نظام و ارکان آن بود. هرچند عده ای با برنامه از قبل تنظیم شده در تهران و بعضی شهرها تلاش کردند، بلافاصله بعد از پایان مناظره با تجمعات و سردادن شعارهائی به نفع آقای احمدی‌نژاد وی را برنده این مناظره اعلام کنند، ولی واقعیت این است که این مناظره هیچ برنده‌ای نداشت.»

به نوشته این روزنامه، «شروع مناظره با تهاجم و تهمت از طرف آقای احمدی‌نژاد بود و این روند تا پایان ادامه یافت. متاسفانه مجری تلویزیون فقط تماشاچی بود و هیچ اقدامی برای متوقف ساختن این روند خلاف به عمل نیاورد. ملاحظه این وضعیت سئوال برانگیز می‌تواند افکار عمومی را در برابر این سئوال قرار دهد که آیا در این زمینه یک هماهنگی میان تلویزیون و آقای احمدی‌نژاد وجود نداشت.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «زشت‌تر اینکه نفی دستاوردهای جمهوری اسلامی در دو دهه و نیم قبل از این دولت، به معنای نفی تلاش‌ها و زحمات همه مسئولان این نظام و دولت‌ها غیر از بنی‌صدر است. آنهمه زحمت و فداکاری مدیران در دوران دفاع مقدس آنهمه تلاش و خدمت برای تامین زیرساخت های کشور، علاوه بر اینکه خلاف واقع است، تائید دشمنان قسم خورده این نظام و مایوس کردن ملت نیز هست.»

جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سرمقاله امروز خود می‌نویسد: «شرم‌آورترین بخش باصطلاح مناظره، نشان دادن برگه‌ای باعکس همسر آقای موسوی و توسل به فضاسازی‌های تبلیغاتی توسط آقای احمدی‌نژاد بود. این یک روش کاملا ضداخلاقی است که افرادی که قصد دارند بالاترین مسئولیت اجرائی یک کشور ۷۰ میلیونی را به عهده بگیرند برای جلب آرای مردم به مسائل خانوادگی همدیگر متوسل شوند. جای تاسف شدید است که ما این‌همه دچار سقوط اخلاقی، آن‌هم در بالاترین سطح مسئولیتی کشور شده‌ایم.»

متن کامل سرمقاله

لزوم پیش‌بینی اتفاقات
سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «رقابت درون جناحی را وانهیم» به بررسی سلامت انتخابات ریاست جمهوری در ایران پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «مقایسه عملکرد دولت اصلاحات با دولت اقتدارگرایان نشان می‌دهد که خصوصیات اخلاقی و سیاسی رئیس‌جمهور و هیات دولت چقدر بر اداره کشور و زندگی شهروندان تاثیر می‌گذارد. بنابراین با شرکت در انتخابات باید سرنوشت سیاسی کشور را خودمان رقم بزنیم.»

در بخش دیگری از سرمقاله اعتمادملی می‌خوانیم: «ضرورت حضور جدی در انتخابات برای برکنار کردن دولت فعلی، به هیچ عنوان نامزدان اصلاح‌طلب را از پاسخگویی معاف نخواهد کرد. آقایان موسوی و کروبی به‌علت سابقه حضور ۳۰ ساله در طبقه تصمیم‌گیران جمهوری اسلامی‌باید پاسخگویی عملکرد خود، مدیریت خود، نیروهای خود و ارتباط خود با نهادهای دیگر حاکمیت باشند. امروز روز پاسخگویی آنان و روز پرسشگری ماست.»

به نوشته این روزنامه، «باید از دو داوطلب ریاست جمهوری پرسید که اگر به‌رغم این هشدارها و تمهیدات، آرای مردم نادیده گرفته شد و صندوق‌های رای به نفع رئیس‌جمهور فعلی خوانده یا ابطال شد، چه تمهیداتی اندیشیده‌اند. بی‌‌تردید آن روز، روز تصمیم‌گیری و مصلحت‌سنجی نیست. نامزدان اصلاح‌طلب امروز باید پیش‌بینی هر اتفاقی را بکنند.»

متن کامل سرمقاله

تحلیل یک مناظره
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «طرف دیگر مناظره؟!» در انتقاد از اظهارات موسوی در مناظره با احمدی‌نژاد نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «این مناظره به گونه‌ای بود که گویی مناظره‌ای میان گفتمان امام و انقلاب از یکسو و گفتمان دیگری که در برخی از موارد اساسی و بنیادین از خط امام و منافع ملی فاصله دارد صورت گرفته است.»

سرمقاله‌نویس کیهان می‌افزاید: «مروری گذرا به مواضع مهندس موسوی در مناظره با دکتر احمدی‌نژاد نشان می‌دهد که متأسفانه ایشان در بسیاری از موارد، به گونه‌ای ظاهر شدند که انگار به نمایندگی از دشمنان تابلودار نظام علیه دولت نهم و مبانی و اصول تعریف شده خط امام، کیفر خواست صادر می‌کنند!»

این روزنامه در پایان آورده است: «آیا حمایت برخی از مفسدان نشان‌دار اقتصادی، دزدان بیت‌المال، جریاناتی که وابستگی آنها به سرویس‌های اطلاعاتی دشمن برملا شده است، دشمنان تابلودار امام، رانت‌خواران و...از نامزدی آقای موسوی برای ایشان سوال برانگیز نیست؟!»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «پشت صحنه مناظره تاریخی»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «فضای کسب و‌کار و انتظار از رئیس‌جمهوری آینده»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «پیامدهای یک مناظره، قومی که گشت فاقد اخلاق مُردنی است»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «قدرت نقد و نقد قدرت»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)