تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اوباما: آمریکا در ۲۸ مرداد دست داشت

باراک اوباما، روز پنج‌شنبه دست داشتن کشورش در کودتای ۲۸ مرداد را پذیرفت.

رئیس جمهوری ایالات متحده که در دانشگاه قاهره و خطاب به مسلمانان جهان سخن می‌گفت، در این باره اظهار داشت: «در میانه جنگ سرد ایالات متحده در براندازی دولت ایران که به صورت دموکراتیک انتخاب شده‌بود نقش داشت.»

کودتای ۲۸ مرداد، کودتایی است که با طرح و حمایت مالی و اجرائی سازمان مخفی اطلاعات بریتانیا و سازمان سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا)، علیه دولت محمد مصدق در مرداد ۱۳۳۲ به انجام رسید.

این نخستین باری است که یک رئیس جمهور آمریکا در دوره خدمت خود علناً به دخالت آمریکا در این کودتا اذعان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما در این سخنرانی افزود: «سال‌های سال ایران بخشی از هویت خود را در تقابل با کشور من تعریف کرده‌ است، و در اصل هم تاریخی متلاطم میان ما وجود دارد.»

وی افزود: «از زمان انقلاب اسلامی، ایران در گروگان‌گیری و اعمال خشونت‌بار علیه نظامیان و غیرنظامیان آمریکایی نقش داشته‌است. این تاریخی شناخته‌‌شده است.»

با این حال رئیس جمهور ایالات متحده بار دیگر آمادگی خود را برای گذر از این اختلافات از طریق دیپلماسی اعلام کرد.

اوباما: «سال‌های سال ایران بخشی از هویت خود را در تقابل با کشور من تعریف کرده‌است»

باراک اوباما ادامه داد: «من به رهبران و مردم ایران آشکارا گفته‌ام که به جای گرفتار ماندن در تله تاریخ گذشته، کشور من آماده است تا حرکت به جلو داشته باشیم.»

کمی پس از مراسم تحلیف باراک اوباما در بیستم ژانویه، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران تقاضا کرد تا ایالات متحده برای «جنایاتی» که علیه ایران مرتکب شده معذرت بخواهد و این معذرت‌خواهی را با کودتای ۲۸ مرداد شروع کند.

گروهی از تحلیلگران سیاسی این اشارات باراک اوباما در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود را علامت مثبتی در این خصوص خطاب به ایران ارزیابی می‌کنند.

کودتای ۲۸ مرداد که به سرنگونی دولت دکتر مصدق انجامید پس از ملی کردن نفت توسط وی صورت گرفت. ملی کردن نفت ایران با منافع بریتانیا سازگاری نداشت.

برخی محافل غربی «ترس از سیطره شوروی بر ایران و ضعف دولت مصدق برای رویارویی با چنین سناریویی و پیش‌دستی غرب برای جلوگیری از این سناریو» را از دیگر عوامل این کودتا ارزیابی می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تمام کشورهاي قدرتمند و نيمه قدرتمند جهان براي حفظ منافع ويا به دست آوردن منافع
بيشتر ،هرکاري که بخواهند و بتوانند مي کنند. درسالهايي که ايران داشت« ايرانستان» ميشد و منافع غرب به خطر افتاده بود طبيعي بود که دربرابر قدرت روزافزون (روزافزون به معناي واقعي کلمه يعني هرروز بيشتراز روزقبل) حزب توده عامل شوروي و ضعف روز افزون دولت مصدق در اداره کشور ،بايد اقدامي صورت ميگرفت.کمک مالي امريکا گويا يک ميليون دلار بوده که کمتر از دويست هزار دلارآن خرج شد واين حکومت نهضت ملي باآن آرمانها وآرزوهاوباآن پشتيباني ها وميتينگ ها، با چنين هزينه اندکي سقوط کرد. بدست کي؟بدست همان مردم ونه با لشکر کشي ارتش هاي امريکا و بريتانيا.پس ما بايد خودمان شرمنده خودمان باشيم نه امريکا عذر خواه ما. از ماست که بر ماست!

-- بدون نام ، Jun 5, 2009

به آقا يا خانم بدون نام:

بخشي از اظهارات شما در مورد نگرانيهاي آمريكا از نفوذ شوروي به ايران به كمك حزب توده، درست است. ولي همانطور كه درعمل مشاهده شد، رهبري حزب توده بسيار ناتوان تر از آن بود كه بتواند حكومت را قبضه كند. اگر چنان توانائي را داشت، حتما در مقابل كودتا قد علم ميكرد. پس نگراني آمريكا در آن مورد بي اساس بود. دولت دكتر مصدق هم ناتوان از كنترل حزب توده نبود. بلكه مصدق برخلاف شاه اعتقاد به دمكراسي ومدارا با مخالفين را داشت وحاضر نبود پاسخ به مخالفين سياسي خود را با توپ وتفنگ بدهد. بنابراين، اشاره شما به ناتواني دولت مصدق در كنترل مملكت، درست نيست. در مورد يك ميليون دلاري هم كه اشاره كرده ايد، نظر شما درست نيست واسناد كودتا كه از سوي خود آمريكائيها منتشر شده رقم پنج ميليون دلار به اضافه مبالغ ريالي ريز ودرشت ديگر كه به نمايندگان مجلس پرداخت شد، را مطرح ميكند. در پايان توجه شما را به مقاله ي اينجانب در پاسخ به انكار كودتا از سوي علي مير فطروس با عنوان « علي ميرفطروس، انكار كودتا وبقيه داستان» در نشريه گويا، جلب ميكنم. اسناد بسياري موجود استوبه تدريج با آن خواهم پرداخت. متأسفانه خيمه شب بازي انتخابات بيشتر نظرها را به سوي خود معطوف كرده است. پس بعد از خاتمه اين خيمه شب بازي، اسناد در دسترس هم رو خواهند شد.

-- علي كبيري ، Jun 6, 2009

در نوشته بی نام موضوع اصلی رقم یک میلیون دلار نیست که که آقای علی کبیری آن را پنج میلیون اعلام کرده اند وقول داده اند که اسناد آنرا بعد از انتخابات منتشر خواهند کرد -- والبته ارتباط این موضوع رابا انتخابات فقط خودشان میدانند -- بلکه نکته مهم اینست که فقط دویست هزار دلار آن برای واژگونی دولتی مصرف شد که پشتیبانانش کفن می پوشیدند وفریاد میکردند :از جان خود گذشتیم /با خون خود نوشتیم / یامرگ یا مصدق. و بقیه را که به نوشته کرومیت روزولت نمیدانستد چکار کنند در اختیار دربار گذاشتند که دربار هم در اختیار دولت گذاشت. محض اطلاع عرض کنم که آن زمان قیمت یک دستگاه اتوموبیل شورولت در امریکا1200 دلار ودر ایران16000تومان بود

-- بدون نام ، Jun 6, 2009

جناب بي نام،

بيزحمت سعي در وارونه نشاندادن مطالب من ومغلطه بازي نكنيد. مطلب من در بالا هنوز موجود است. اگر عينك لازم داريد، حتما از آن استفاده فرمائيد. لطفا سعي نكنيد در اينجا اداي حسين شريعتمداري را دربياريد. اكنون ديگر نوشته فطروسيان كاملا مشخص است وچون منطق در گفتارشان نيست، خودشان را «بي نام› يا «بي نشان» يا «ماكان»، معرفي ميكنند.

-- علي كبيري ، Jun 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)