تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

یک نوجوان دیگر در آستانه اعدام

ابراهیم گودرزوند چگینی، نوجوانی که در ۱۷ سالگی مرتکب قتل شده، در آستانه اعدام قرار دارد.

به گزارش تارنمای «مجموعه فعالان حقوق بشر»، وی از شش سال پیش در زندان رودبار به سرمی‌برد و حکم اعدامش به تازگی تأئید شده ‌است.

ابراهیم چگینی، آنطور این سازمان مدافع حقوق بشر گزارش کرده‌، در طی یک درگیری کودکانه با دوست هم‌سن خود، با چاقو ضربه‌ای به سینه مقتول وارد آورده که همین ضربه منجر به مرگ وی شده ‌است.

خانواده این زندانی از صدور حکم استیذان رئیس قوه قضائیه برای اعدام فرزندشان در روزهای آینده خبر داده‌اند. ابراهیم چگینی از داشتن وکیل منتخب محروم است و دفاع از وی را یک وکیل تسخیری بر عهده داشته‌ است.

در سه سال گذشته ۳۲ کودک در جهان اعدام شده‌اند که ۲۶ مورد آن در ایران بوده‌ است

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود، ایران را پیشگام اعدام نوجوانان مجرم در جهان معرفی کرد.
در این گزارش آمده‌است که ایران همچنان مجرمان زیر ۱۸ سال را به مرگ محکوم می‌کند و حکم سنگسار نیز در جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته می‌شود.

در گزارش سال ۲۰۰۹ سازمان عفو بین‌الملل که اخیرا انتشار یافته، آمده ‌است که در ایران تا پایان ماه آوریل، ۱۳۹ نفر اعدام شده‌اند که دو تن از آن‌ها به هنگام جرم، زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند.

در سه سال گذشته ۳۲ کودک در جهان اعدام شده‌اند که ۲۶ مورد آن در ایران بوده‌ است. سال گذشته، شش نوجوان در ایران اعدام شدند و هم‌اکنون ۱۳۰ نوجوان زیر ۱۸ سال با دریافت حکم اعدام، در مسیر اجرای حکم قرار دارند.

دو پیمان بین‌المللی میثاق حقوق کودک و میثاق حقوق مدنی و سیاسی، اجرای حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع کرده‌ است. ایران هر دوی این پیمان‌ها را امضاء کرده‌ است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فعلا خانم ها و آقایان رنگ و وارنگ تب 40 درجه ی انتخاب یک کارگزار دیگر ناب محمدی دارند. کی حوصله جان این جوان را دارد؟
اشک

-- بدون نام ، Jun 4, 2009

گویا هر انقلابی به شهیدانی نیز نیاز دارد. و این جوان و جوانان و کودکان و زنان و زندانیان دیگر که کشته و اعدام شدند شهیدان انقلاب کنونی هستند و خواهند بود. اما لطفن قید فرهنگ شهادت را بزنید و کسی به فکر نجات جان این جوان باشد.
ضمن اینکه بدون تردید این جوان متهم است و باید برای نجات جانش از خانوداده‌ی مقتول رضایت گرفته شود. لطفن شأن خانواده‌ی مقتول را نیز به‌حساب آورید و بعد بدنبال نجات جان این جوان بربیایید. آن خانواده باید راضی بشود به هر وسیله‌ای که شئنشان زیر سوال نرود. باید بدانیم که جرمی صورت گرفته و آن خانواده عزیزی را از دست داده و جوانی نیز کشته شده است. لطفن دقت کنید که برای نجات جان این جوان حیثیت خانوداه‌ی مقتول زیر سوال نرود و بدانید که به هر وسیله‌ای نباید هرکاری را انجام داد. لطفن این موارد را با درگیری‌های جناحی ادغام نکنید و به‌صورت مستقل به دنبال این خواست‌ها باشید. ممنون از زحمات و پیگیری‌هایتان.

-- محمد ، Jun 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)