تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

گفت‌وگوی «صمیمانه» متکی با سارکوزی

وزیر امور خارجه ایران، گفت‌وگوی شب گذشته (چهارشنبه) خود با رئیس جمهوری فرانسه را «صریح و صمیمانه» توصیف کرد.

منوچهر متکی که در کاخ الیزه با نیکولای سارکوزی دیدار کرد، افزود که «این صراحت کلام‌ها می‌توانند برطرف‌کننده شبهات و سوءتفاهم‌ها و هم سازنده فرصت‌ها برای همکاری‌های اساسی و زیربنایی باشد.»

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیکولای سارکوزی در این دیدار اظهارات تازه محمود احمدی‌نژاد در مورد «شک در واقعی بودن هولوکاست» را به شدت محکوم کرد.
آقای سارکوزی در این باره گفت که «چنین اظهاراتی ناپذیرفتنی و عمیقاً زننده است.»

رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه در یک سخنرانی، مواضع ضد اسرائیلی خود را تکرار کرد و واقعه هولوکاست را «یک فریب بزرگ» نام نهاد.

رئیس جمهوری فرانسه در این دیدار اظهارات تازه احمدی‌نژاد در مورد هولوکاست را به‌شدت محکوم کرد

با این حال منوچهر متکی تبادل نظرها میان وی و رئیس جمهور فرانسه را «در مجموع خوب» توصیف کرد و افزود: ما نیازمند این بودیم که برای قدم‌های آینده که می‌خواهیم در حوزه روابط دو جانبه با فرانسه برداریم، از فرانسه و آقای سارکوزی تحلیل و بررسی و تعریف منطقی داشته باشیم و گفت‌وگوی صریح امروز این تصویر را تا حدودی برای ما ایجاد کرد.»

منوچهر متکی با اشاره به حضور برخی از شرکت‌های فرانسوی از جمله توتال در ایران ابراز امیدواری کرد که روند شناسانده شدن بیشتر ظرفیت‌های همکاری ایران و فرانسه در آینده ادامه یابد.

وزیر امور خارجه ایران در عین حال افزود که در برخی جنبه‌ها، از جمله در مورد مسائل فلسطینیان، میان فرانسه و ایران اختلاف نظر وجود دارد.

برخی منابع گزارش کرده‌بودند که در این دیدار گفت‌وگو در مورد مسائل برنامه هسته‌ای ایران نیز مد نظر بوده ولی گزارش‌های بعدی حاکی است که نتیجه مشخصی در این مورد ضمن این گفت‌وگو به‌دست نیامده‌است.

این برای نخستین بار از زمان ریاست جمهوری نیکولا سارکوزی است که وی با یک مقام بلندپایه ایرانی دیدار می‌کند.

Share


در همین رابطه:
متکی با سارکوزی دیدار می‌کند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)