تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

متکی با سارکوزی دیدار می‌کند

منوچهر متکی فردا چهارشنبه با نیکولای سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه در کاخ الیزه دیدار می‌کند.

این برای نخستین بار از زمان ریاست جمهوری سارکوزی است که با یک مقام بلندپایه ایرانی دیدار می‌کند.

به گزارش رویترز، دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نشست، فرصتی برای مذاکره درباره‌ گفتگوهایی خواهد بود که شش قدرت جهانی (پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) تمایل دارند درباره‌ برنامه هسته‌‌ای ایران، آن را از سر بگیرند.

خبرگزاری دولتی ایرنا هم به نقل از منابع مطلع در سفارت ایران در فرانسه گزارش کرده است که دو طرف در خصوص مسائل دو جانبه منطقه و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفتگو خواهند کرد.

این دیدار در حالی انجام می‌شود که برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه ماه گذشته در گفتگو با شبکه پنجم تلویزیون فرانسه گفته بود که دیدار و گفتگو با ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش «ضروری و الزامی» است.


عکس از رویترز

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده نیز روز شنبه برای دیدار با همتای فرانسوی خود به پاریس سفر می‌کند و پرونده هسته‌ای ایران، به طور قطع یکی از موضوعات مورد مذاکره طرفین خواهد بود.

پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان، چندی پیش در لندن پس از برگزاری نشستی مشترک، با صدور بیانیه‌ای از تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران حمایت کرده و از تهران خواستند که به میز مذاکرات بازگردد.

مذاکرات ایران با این گروه از سال گذشته تاکنون قطع شده و تهران برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت همچنان به غنی‌سازی ادامه می‌دهد.

آمریکا و غرب مخالف ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند. آنها نگرانند که این فعالیت‌ها منجر به دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتمی شود؛ امری که از سوی تهران رد شده است.

شورای امنیت در چهار قطعنامه از جمهوری اسلامی خواسته است که غنی‌سازی‌ در تاسیسات هسته‌ای‌اش را متوقف کند، اما تهران با اعلام اینکه تمام فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران صلح‌آمیز است، به این قطعنامه‌ها بی‌اعتنایی می‌کند.

Share

نظرهای خوانندگان

مبرکا!!!
این گفتگو در هنگامی صورت میگیرد که فرانسه نه تنها پایگاه نظامی خود را در خلیج فارس افتتاح کرده بلکه:
- رسانه های فرانسه از به جای خلیج فارس از خلیج عربی نام میبرند و اگر هم کمی لطف کنند همانند فیگارو از خلیج یا هماند لو مند از خلیج عرب و پرسیک نام میبرند
- سیاست اسراییل دوستی فرانسه بسیار اوج پیدا کرده
- سیاست ایران ستیزی فرانسه اوج پیدا کرده
حال دولت فعلی ایران چه مذاکراتی در سر دارد بماند فقط امید است که بیشتر ابروی ما ایرانیها نرود

-- Nam ، Jun 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)