تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

بررسی کیفیت کابینه نهم
سرمقاله امروز روزنامه سرمایه با عنوان «تنزل شأن مدیریت در دولت نهم» به نقد شیوه مدیریت دولت محمود احمدی‌نژاد پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «مشکلات فعلی گریبانگیر جامعه، به خصوص در بعد اقتصادی از دیدگاه مدیریتی دولت نهم نشات می‌گیرد. مطالعه رفتار دولت نهم در بعد مدیریت نشان می‌دهد تصمیم‌گیران در این دولت نخواستند مسائل اصلی جامعه را به درستی بشناسند و سپس آن را حل کنند.»

به نوشته این روزنامه، «فقدان استراتژی در اداره کشور با وجود شعارهای زیادی که از سوی دولت نهم ارائه شد، عامل مهم دیگری بود که باعث شد جامعه به لحاظ مشکلات اقتصادی و اجتماعی در نقطه فعلی قرار گیرد، در حالی که نقشه راه این دولت اجرای برنامه چهارم توسعه بود، اما این برنامه مورد اهتمام قرار نگرفت.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «جابه جایی مکرر مدیران، زمینه‌ساز بی‌ثباتی مدیریتی در دولت نهم شد که این مساله یکی از مخرب‌ترین عوامل تشدید شرایط بحرانی جامعه بود. افزون بر این سلب اختیارات تصمیم‌گیری وزرا و مدیران ارشد به دلیل اتخاذ تصمیمات فردی، کیفیت کابینه دولت نهم را تقلیل داد.»

متن کامل سرمقاله

شوره‌زار سیاسی‌کاری
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «خانه‌اى روى آب!» به دفاع از سلامت انتخابات ریاست جمهوری در ایران پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «با نزدیک شدن زمان برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مانور تکراری و ادعای واهی دشمنان و بدخواهان نظام مبنی بر احتمال تقلب در انتخابات پررنگ‌تر از دفعات پیش آغاز شده و ادامه دارد. شبهه در سلامت انتخابات به عنوان یکی از کار ویژه‌های دشمنان تابلودار جمهوری اسلامی همواره با به راه انداختن یک جنگ گسترده رسانه‌ای همراه بوده است.»

در بخش دیگری از سرمقاله کیهان می‌خوانیم: «متاسفانه در داخل کشور هم عده‌ای ادعای بی‌پایه و اساس امکان تقلب در انتخابات را زمزمه می‌نمایند. تلاش و تحرک دشمنان برای شبهه‌افکنی در سلامت انتخابات مسبوق به سابقه است، اما اصرار برخی در داخل مایه تعجب است و جای انگشت به دهان گزیدن دارد.»

به نوشته این روزنامه، «بهترین و مطمئن‌ترین طریق صیانت از آراء، عمل به قانون انتخابات و اجرای مکانیسم پیش‌بینی شده در آن است. جریان‌هایی که کمیته صیانت از آراء را پیگیری می‌نمایند، در شوره‌زار سیاسی‌کاری، تخم غیرقانونی می‌نشانند.»

متن کامل سرمقاله

درخواست پایان برخوردهای «سخت‌افزاری»
سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «رفتارهای بحران‌ساز» درباره حوادث و ناآرامی‌های اخیر در ایران نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «گرچه اقدام جنایتکارانه در بلوچستان از سوی همه و حتی رهبران محترم بلوچ و اهل تسنن منطقه محکوم شده است، اما چرا فقط از سال ۱۳۸۴ به بعد شاهد چنین رویدادهایی هستیم.»

سرمقاله‌نویس اعتمادملی می‌افزاید: «شاید بگویند که انگلیس و آمریکا در این چهار سال علیه ایران شده‌اند؟ در این صورت باید گفت چرا این اقدامات فقط در بلوچستان زمینه ظهور دارد و نه در مناطق دیگر؟ چرا آن زمانی که طالبان در افغانستان قدرتمند بود و پاکستان هم درگیر مشکلات داخلی خود نبود، چنین اقداماتی علیه ایران در بلوچستان صورت نمی‌گرفت؟ و چرا حالا که هر دو کشور ضعیف هستند و ایران قدرتمندتر از همیشه در منطقه است، باید شاهد این اقدامات باشیم؟»

این روزنامه در پایان آورده است: «هرچه زودتر و قبل از آنکه زمان را از دست بدهیم، باید تغییری جدی در سیاست‌های خود داشته باشیم. در نحوه برخورد با دگراندیشان، دانشجویان، اقوام و مذاهب و... باید تغییر روش داد. با برخوردهای سخت‌افزاری و خشونت‌آمیز نمی‌توان دیگران را مجاب و جذب کرد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «سطوری در رثای روح خدا»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «در جست و جوی حقیقت»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «یک رای سهم من از سیاست»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «اوباما و ضرورت تغییر در سیاست خارجی»

سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «اعتراف به شکست؛ دست‌هایی که خیلی زود بالا رفت!»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)