تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نامه سرگشاده اعلمی به آیت‌الله خامنه‌ای

اکبر اعلمی نامزد رد صلاحیت شده انتخابات، در نامه‌ سرگشاده‌ای انتقاد‌های تندی متوجه عملکرد شورای نگهبان کرد.

آقای اعلمی نماینده پیشین مجلس، یکی از نامزد‌های دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بود که صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان رد شد.

صلاحیت وی پیش‌تر در در جریان انتخابات مجلس هشتم نیز از سوی همین شورا رد شده بود.

اکبر اعلمی امروز سه‌شنبه در نامه‌ سرگشاده‌ای که به آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نوشته، از وی و شورای تحت‌نظرش به شدت انتقاد کرده است.

این نامه که در برخی وب‌سایت‌ها انتشار یافته، در بخش ابتدایی خود اشاراتی به موادی از قانون اساسی دارد که شورای نگهبان را ملزم به رعایت حقوق نامزد‌های انتخاباتی می‌کند.

آقای اعلمی قصد خود از نگارش چنین نامه‌ای را تلاشی «کم‌ثمر برای استیفاء حقوق مخدوش شده یک ملت و نجات جمهوریت و ارزش‌های» جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است.


نویسنده این نامه خطاب به آقای خامنه‌ای نوشته است که محروم کردن افراد از نامزدی شرکت در انتخابات مختلف، از حیث حقوقی، «نامشروع» و به منزله «محروم کردن واجدان شرایط از حقوق اجتماعی» است.

در بخش دیگری از این نامه، به ضرورت اصل بی‌طرفی شورای نگهبان اشاره شده و آمده است که این شورا نباید به بهانه نظارت استصوابی در مقام «تزاحم و تقابل با حق انتخاب کردن و انتخاب شدن مردم ایران به تهدید، تحدید و تضییع حقوق اجتماعی آنان روی آورد.»

آقای اعلمی از رهبر جمهوری اسلامی پرسیده است که تصمیم اعضای ۱۲ نفره شورای نگهبان برای ۷۰ میلیون نفر، چه نسبتی با «آزادی، جمهوریت و حق حاکمیت مردم» دارد.

وی پس از طرح این پرسش، افزوده است که برخی افراد در «مراسم موسوم به انتخابات» از روی «اضطرار و اکل میته و با هدف پناه بردن به بد از بیم بدتر» در انتخابات شرکت می‌کنند.

این نماینده پیشین مجلس اظهار داشته است که شورای نگهبان منصوب آقای خامنه‌ای، به کمک ابزار «ضد جمهوریت نظارت استصوابی» برخی افراد را با داشتن ۳۰ سال سابقه درخشان، از امکان نامزدی محروم کرده است.

آقای اعلمی در بخش دیگری از نامه خود آورده است که تا وقتی شورای نگهبان به عنوان «قیم ملت و با غربالی بنام نظارت استصوابی» حق انتخاب شدن و انتخاب کردن ملت ۷۰ میلیونی را به اعضای یک «کلکسیون چند نفره محدود» می‌کند، جمهوریت نظام بیشتر به یک «شیر بی‌یال و دم و اشکم شبیه» است تا «جمهوریت به عاریت گرفته از جوامع مدنی.»

«برخی افراد در مراسم موسوم به انتخابات، از روی اضطرار و اکل میته و با هدف پناه بردن به بد از بیم بدتر، در انتخابات شرکت می‌کنند»

نامزد رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری با این استدلال، نتیجه گرفته که انتخابات در ایران نه تنها با استاندارد‌های بین‌المللی فاصله دارد، بلکه با «انتخابات کشورهائی نظیر پاکستان، زیمباوه و افغانستان هم قابل مقایسه» نیست.

در بخش پایانی نامه اکبر اعلمی، به به اختیارات ولایت مطلقه فقیه در قانون جمهوری اسلامی اشاره شده و خطاب به آقای خامنه‌ای آمده است: «اساسا آیا تمرکز بیش از ۸۰ درصد قدرت و اختیارات کشور در دست یک فرد و ارکان منصوب وی، در آینده نمی‌تواند زاینده استبداد باشد.»

این نماینده پیشین مجلس تصریح کرده که «قدرت کنونی» رهبر جمهوری اسلامی، «مرهون جانبازی و جانفشانی کسانی است که از عزیزترین سرمایه‌های خود گذشته‌اند.»

آقای اعلمی در ادامه نامه خود ادعا کرده است که فرزند علی جنتی دبیر شورای نگهبان قانون اساسی به نام «حسین» در سال ۱۳۶۰ «عضو سازمان مجاهدین خلق» بوده و در درگیری با نیرو‌های سپاه پاسداران کشته شده و همسر وی به نام «فاطمه سروری»، هم‌اکنون یکی از مسئولان سازمان مجاهدین خلق است که در خارج از کشور علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند.

به نوشته آقای اعلمی چنین مسئله‌ای، «پارادوکسی» باعث «تاسف» است.

این نامزد رد صلاحیت ریاست جمهوری در پایان نامه خود آورده است که «مسئولیت هرگونه انحراف شورای نگهبان از قانون اساسی و آرمان‌های نخست انقلاب و به مخاطره افتادن جمهوریت و اسلامیت، بر عهده آیت‌الله علی خامنه‌ای است.»

Share


در همین رابطه:
اعتراض به رد صلاحیت اکبر اعلمی

نظرهای خوانندگان

این یعنی هنوز هم در کشور ما مرد پیدا می شود!

-- آریا ، Jun 2, 2009

هنوز هم در بین اسلامیون ایران اینچنین افراد آزاده و شرافتمندی وجود دارند که مرعوب استبداد نمی شوند و خود را به قدرت و پول نمی فروشند.

-- هادی ، Jun 2, 2009

جناب اعلمی هنوز نفهمیده اند که آقای خامنه ای شأنشان بیش از خواندن نامه های مردم است. مردم فقط تا آنجا که با ایشان بیعت می کنند حساب می شوند.
مقام عظمای ولایت فقیه فکر می کنند حساب گندکاری هایی که معاونان ایشان انجام می دهند -یعنی آقایان شریعتمداری، قاضی مرتضوی، احمدی نژاد و...- از ایشان سواست و خودشان در پشت پرده خوشنام می مانند. این ساختار جدید دیکتاتوری جهان سومی است که دیکتاتورها کارهایشان را بدست معاونانشان انجام می دهند و مسوولیتی بر عهده نمی گیرند. اختیار فراوان بدون تقبل مسوولیت.

-- مهران ش ، Jun 3, 2009

دمت گرم آقاي اعلمي .زدي توي خال .

-- ali ، Jun 3, 2009

این آقای خامنه ای زده به سیم آخر و دیگر هیچ حرفی کارگر او نیست . ملت اگر به سرنوشت خود علاقه دارد ، خود باید تکلیف خود را با او روشن کند .

-- بدون نام ، Jun 3, 2009

اعلمی که حقوق دان است باید بداند که جمهوریت با ولایت که معنی ان تسلط وحکومت کردن است با هم جمع نشدنی هستند.خمینی هم که شما چپ وراست او را برخ مردم میکشید بر شما ولایت داشت وخامنه ای هم حالا وهم دیروز که شما نماینده مجلس فرمایشی او و شورای نگهبانش بودید بر شما ولی است وشما صغیر وصغیر حق دخالت در خواسته های ولی نعمت خود را ندارد پس شکایت گوسفندان از گرگ به نزد کفتار قابل رسیدگی نیست .ختم جلسه .در باره ی بند های مربوط به حقوق مردم شما میتوانید انها را در کوزه گذاشته و ابش را بنوشید یا خوابش را ببینید.زبانی که محمدعلیشاه خامنه ای میفهمد زبان زور است پس در پی ستار خانی باید بود شیوه کار ماندلائی ویا گاندیانه در تردیدم که کار ساز باشد.خشت اول گر/نهاد/.......

-- بهنام ، Jun 3, 2009

به جا بود که متن کامل این نامه را منتشر می کردید یا لینکی به متن کامل را در متن قرار می دادید.

-- شبیر ، Jun 3, 2009

متن کامل این نامه

http://www.akbaralami.com/content/view/237/71/

-- شبیر ، Jun 3, 2009

باید توجه داشت که شورای نگهبان زیرمجوعه ی رهبری است وازخودهیج اختیاری ندارد ورد صلاحیت افرادبه دستور مستقیم ایشان صورت میگرد واین ازخواص نظام مطلقه است وتازمانیکه نظام مطلقه وجوددارد. آزادی ودموکراسی معنی ندارد.ونبایدفراموش کردکه قدرت کنونی رهبر جمهوری اسلامی، مرهون کسانی ایست که امروز مغضوب رهبری قرارگرفته اند.وعلت آنهم روشن است چون رهبری خوب میداند که کسانیکه در به قدرت رسیدن ایشان نقش داشتند .درآینده میتوانستند قدرت راازاو بگیرند به همین دلیل مغضوب واقع شدند.وطبیعی است که رهبری ازکسانی استفاده کندکه داعیه نداشته باشد نه اینکه داعیه نداشته باشد بلکه نقطه ضعف هم داشته باشد.

-- ابراهیم ملکی ، Jun 3, 2009

احسنت به این می گویند مسلمان واقعی که به قول حضرت علی (ع) جز خدا از کسی واهمه ندارد.

-- محسن ، Jun 3, 2009

آنوقت گروهی نادان ما را به رای دادن تشوسق می کنند. در این دوره هر کسی با ید بطور فعال جلو رای دادن را بگیرد، اگر هر کس فعالانه شرکت کند رژیم رسوا خواهد شد.

-- بدون نام ، Jun 3, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)