تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست کانون مدافعان از نامزد‌ها

کانون مدافعان حقوق بشر از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری خواست که «تضمین‌های مشخص» خود را برای جلوگیری از نقض حقوق شهروندان در ایران اعلام کنند.

در بیانیه این کانون که امروز سه‌شنبه منتشر شده، آمده است که تضمین حقوق بشر و آزادی‌های مشروع شهروندان، بدون حاکمیت قانون و داشتن قوانین و مقرراتی متناسب با نیازها و تحولات اجتماعی، امکان‌پذیر نیست.

کانون مدافعان همچنین از نامزد‌ها خواست که برنامه‌های خود در «ملزم کردن» مقام‌های مختلف از جمله انتظامی و امنیتی بر «رعایت قوانین اساسی و عادی» را اعلام کنند.

کانون مدافعان حقوق بشر از سوی شیرین عبادی برنده صلح نوبل و جمعی از وکلا و حقوق‌دانان مستقل اداره می‌شود.

این کانون، طبق اساسنامه خود موظف به «دفاع رایگان از متهمان عقیدتی و سیاسی»، «حمایت از خانواده‌های زندانیان سیاسی و عقیدتی» و «گزارش‌دهی منظم و مستمر در موارد نقض حقوق بشر در ایران» است.

کانون مدافعان در تازه‌ترین بیانیه خود همچنین انتقاد‌هایی متوجه عملکرد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد کرده است.

کانون مدافعان از نامزد‌ها خواست که برنامه‌های خود در «ملزم کردن» مقام‌های مختلف از جمله انتظامی و امنیتی بر «رعایت قوانین اساسی و عادی» را اعلام کنند

این کانون در بیانیه خود، وضعیت اقتصادی ایران طی چهار سال گذشته را براساس برخی گزارش‌ها رو به نزول دانسته است.

متن کامل بیانیه را بخوانید

براساس این بیانیه، در دولت آقای احمدی‌نژاد، «نقض حقوق شهروندان» نیز از سوی مراجع امنیتی و انتظامی که زیر مجموعه قوه مجریه هستند، نسبت به سال‌های گذشته، افزایش داشته است.

«گزینش‌های عقیدتی و سیاسی، محروم کردن جوانان از تحصیل، گزینش و سهمیه‌بندی‌های جنسیتی، بومی‌گزینی و نیز بازنشسته کردن اجباری اساتید و نگاه نابرابر نسبت به جایگاه و حقوق زنان» از جمله مواردی است که بنابر اعلام کانون مدافعان در سال‌های گذشته تشدید شده است.

کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه خود به برخی تحدید‌های اعمال شده علیه فعالان مدنی اشاره و اعلام کرده است: «محو بی‌قانونی‌ها و مقابله با تحدید حقوق همه ایرانیان و ارائه راهکارها و تضمین‌های لازم برای اجرای آن از وظایف رئیس جمهور آینده است.»

در بخش دیگری از این بیانیه از نامزد‌ها خواسته شده است که راهکارهای حقوقی و اجرایی لازم برای «حق داشتن تشکل‌های صنفی»، «حق تجمع»، «حق اعتراض»، «حق برگزاری راهپیمایی و تشکیل اجتماعات» و «حق تأسیس نهادهای سیاسی و اجتماعی» را اعلام کنند.

دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۲ خرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

از میان چهار نامزد حاضر در این انتخابات، تنها مهدی کروبی و میرحسین موسوی هستند که برنامه‌هایی در خصوص رعایت حقوق شهروندی دارند.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)