تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

بی‌نیازی از مشارکت مردم
سرمقاله امروز روزنامه سرمایه با عنوان «ایجاد سالانه کمتر از ۳۰۰ هزار شغل در دولت نهم» به تحلیل وضعیت دولت‌ها و به ویژه دولت نهم، در شرایط وفور درآمدهای نفتی پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «خلاصه نتایج طرح آمارگیری مرکز آمار ایران نشان می‌دهد طی سال‌های ۸۷-۱۳۸۴ به طور متوسط کمتر از ۳۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده است، در حالی که طی دهه ۷۵-۱۳۶۵ سالانه ۳۵۷ هزار شغل و در دهه ۸۵-۱۳۷۵سالانه ۵۹۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده است.»

این روزنامه با طرح این سئوال که چرا در قیمت‌های بالای نفت در سطحی بسیار بی‌سابقه از نظر تاریخی، اشتغال‌زایی در کشور کمتر از دوره‌های قیمت پایین نفت بوده است، می‌افزاید: «درآمد بالای نفت به طور بالقوه می‌تواند در خدمت شکوفایی و سازندگی کشور قرار گیرد، ولی این امر مستلزم سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های عقلایی در مسیر رشد و توسعه بلند مدت کشور است.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «توجه دولت‌ها در شرایط وفور درآمدهای نفتی، معطوف به توزیع درآمدهای نفتی می‌شود و با این تصور که درآمدهای نفتی پایدار خواهد ماند، خود را از مشارکت مردم بی‌نیاز دانسته و دامنه فعالیت خود را هر چه بیشتر گسترش می‌دهند. گسترش بخش دولت، ناکارایی سیستم را هر چه بیشتر افزایش داده و اقتصاد را با هزینه‌های بیشتری رو به رو خواهد کرد.»

متن کامل سرمقاله

آغاز ایدئولوژی‌زدایی از علم اقتصاد
سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «در حاشیه نامه ۸۰ اقتصاددان به نامزدها، علامت به جامعه» درباره نامه اخیر اقتصاددانان به دولت نهم و نامزدهای ریاست جمهوری، نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «نامه‌هایی که اقتصاددانان امضا و منتشر می‌کنند، علامتی است که از سوی این طیف علمی به جامعه منعکس می‌شود. این نامه می‌تواند سرآغاز ایدئولوژی‌زدایی از علم اقتصاد باشد. به‌طوری‌ که همانند کشورها و توسعه‌یافته اقتصاد در اصول مبتنی بر علم باشد، اما در نحوه اجرا می‌تواند با تکیه بر مکتب پیش رود.»

در بخش دیگری از سرمقاله اعتمادملی می‌خوانیم: «اقتصاددانان فارغ از گرایش‌های سیاسی و رویکردهای علمی با توافق بر اصول پایه‌ای، مردم را به‌طور درست در جریان اوضاع بخش تخصصی خود قرار می‌دهند و به آنان علامت‌های درستی می‌دهند تا مردم با تکیه بر آن به ترسیم آینده خود بپردازند.»

این روزنامه افزوده است: «بنابراین انتشار این نامه را نباید سیاسی تلقی کرد و نباید طرف مخاطب را نیز کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری فرض کرد، زیرا در شرایط کنونی و در فرصت محدود به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیداها توانایی آن را ندارند که برنامه‌های خود را با متن تهیه شده تطبیق دهند و حتی شاید در برخی جزئیات بحث وجود داشته باشد.»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از «خصلت‌های شیطانی»
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «قرآن‌ها بر نیزه، ‌ارزشها زیرپا!»‌ به انتقاد از عملکرد حامیان محمود احمدی‌نژاد در «مصادره» ارزش‌ها پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «‌پس از به کارگیری رنگ سبز به عنوان نماد حامیان موسوی، بعضی از دوستان آن طرفی به شدت برآشفته شده و حتی احساس تکلیف شرعی کرده‌اند که دلایلی برای اثبات عدم سیادت میرحسین پیدا کنند!»

سرمقاله‌نویس آفتاب یزد می‌افزاید: «رفتار توام با عصبانیت برخی حامیان احمدی‌نژاد در برابر نماد مورد انتخاب اردوگاه انتخاباتی موسوی، نشان می‌دهد که موسوی و یارانش به هدف خود از انتخاب رنگ سبز رسیده‌اند و همین امر، نگرانی روزافزون حامیان احمدی‌نژاد را تشدید کرده است. این نگرانی تا جایی پیش رفته که آنها دچار فراموشی شده اند و گمان می‌کنند که همین فراموشی، دامان آحاد ملت را نیز گرفته است.»

این روزنامه در پایان آورده است: «به فرض که از میان اصلاح‌طلبان، کسانی وارد حیاط خلوت دوستان آن طرفی شده باشند و روش چهارساله برخی حامیان دولت در قراردادن ارزش‌ها بر سرِ نیزه‌‌ها را تقلید کرده باشند. این گروه،لابد فـریـب شیطان را خورده‌اند و مستحق ملامت هستند. اما تکلیف برخی افراد و گروه‌ها چه خواهد بود که دچار خصلت شیطانی شده‌اند و گاه اظهارات آنان یادآور سخن شیطان است که مرا از آتش آفریدند و انسان را از خاک!؟»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «ابومازن در مسیر گدایى»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «چرا اصولگرایان به احمدی‌نژاد رای می‌دهند؟»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «ضرورت‌های اقتصادی دهه چهارم انقلاب»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «پرسشی درباره مفهوم تعاون از نامزدهای ریاست جمهوری»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «جنگ، سازندگی، اصلاحات و نهم!»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)