تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

روبرتو بنینی در نقش دانته

روبرتو بنینی کمدین ایتالیایی و بازیگر فیلم مشهور«زندگی زیباست»، نمایش کمدی تک نفره‌ای را که بر اساس زندگی دانته اله گیه ری شاعر بزرگ ایتالیا نوشته، در آمریکا به روی صحنه برده است.

بنینی در این نمایش که «همه دانته» (TuttoDante) نام دارد، بخش‌هایی از زندگی واقعی دانته و صحنه‌هایی از کتاب مشهور او «کمدی الهی» را که سفر خیالی دانته به جهان‌های سه گانه برزخ، دوزخ و بهشت است، با هم ترکیب کرده است.

بنینی در گفتگوی خود با خبرنگاران پیش از اجرای نمایش گفت: «من پروفسور دانشگاه نیستم. من یک کمدین‌ام و از من انتظار تفسیر نداشته باشید.»

روبرتو بنینی که در ایتالیا به خاطر کمدی‌های اسلپ استیک و طنزهای سیاسی‌اش شهرت داشت، با کارگردانی و بازی در فیلم «زندگی زیباست» که فیلمی تراژی-کمدی درباره هولوکاست بود، به شهرت جهانی رسید؛ فیلمی که در سال ۱۹۹۸ اسکار بهترین فیلم خارجی و بهترین بازیگر مرد را به دست آورد.

وی که در کمدی‌های سیاسی‌اش، اغلب با رهبران سیاسی ایتالیا و جهان از جمله با برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا شوخی می‌کند، در‌باره برلوسکونی می‌گوید: «کمدین‌ها وظیفه‌شان این است که با آدم‌ها شوخی کنند تا به این طریق از مردم و شهروندان در برابر قدرت و حکومت دفاع کنند.»


وی می‌افزاید که کمدین‌های کشورهای دیگر، به او به خاطر داشتن برلوسکونی حسادت می‌کنند.

بنینی همچنین اظهار داشت که در نمایش جدیدش نیز با برلوسکونی و برخی سیاستمداران آمریکایی شوخی خواهد کرد.

روبرتو بنینی، کمدی‌اش را همانند اشعار دانته با الهام از موسیقی‌های مختلف نوشته است. وی در این خصوص می‌گوید: «درست مثل این است که شما بتهوون را با دیوک الینگتن یا باخ را با جیمی هندریکس، همزمان بشنوید. این نمایش ترکیبی از موسیقی راک، جاز، کلاسیک، کانترپوان و پیزیکاتوست.»

وی که این نمایش را به زبان انگلیسی اجرا می‌کند، می‌افزاید: «نمایش به زبان انگلیسی، اما با ادویه‌های تند ایتالیایی است.»

بنینی این نمایش را قبلا در ایتالیا، لندن و پاریس به روی صحنه برده و قرار است بعد از اجرا در سانفرانسیسکو، آن را در نیویورک، تورنتو، شیکاگو و بوئنوس آیرس نیز اجرا کند.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)