تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

انتقاد از بی‌توجهی به برنامه‌ریزی
سرمقاله امروز روزنامه سرمایه با عنوان «شفاف‌سازی، مزاحمت نیست» به انتقاد از اظهارات اخیر وزیر جهاد کشاورزی پرداخته است‌.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «روز گذشته در اقدامی نه چندان کم‌سابقه در دولت نهم، وزیر جهاد کشاورزی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان «سازمان مزاحم پروژه‌های عمرانی
با تفکر آمریکایی» یاد کرد. باید از وزیر کشاورزی پرسید که «مزاحمت» در نزد شما چه معنایی دارد؟»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «سازمان مدیریت در وظیفه ذاتی خود به شکل نیروهای پلیس عمل می‌کند و ناچار است که بر اجرای قانون و تخصیص بودجه‌ها نظارت کافی داشته باشد. اگر اجازه برداشت بیش از توان درآمدی کشور، ایجاد مزاحمت برای پروژه‌هاست، باید پرسید پس چطور می‌توان تخصیص بهینه منابع به نقاط محروم برای توسعه و ایجاد عدالت را دنبال کرد.»

این روزنامه می‌افزاید: «سازمان مدیریت وظیفه داشت و دارد تا بر مبنای موجودی و درآمد کشور به تخصیص بهینه منابع بپردازد و جای تاسف دارد پس از این همه سال که در تمام دنیا به کار کارشناسی و وجود برنامه‌ریزی تاکید دارند، برای انجام امور در کشور ما هنوز برای این امر ارزشی قائل نیستند.»

متن کامل سرمقاله

کدام را باور کنیم؟
سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «کنفرانس خبری رئیس جمهور و چند پرسش» به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس خبری اخیرش، واکنش نشان داده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «اشکال نشست‌های خبری رئیس جمهور و سایر دولتمردان این است که امکان چالش در آن وجود ندارد. خبرنگاری، پرسشی مطرح می‌کند و رئیس جمهور هر گونه که صلاح بداند به آن پاسخ می‌دهد. شاید به همین دلیل است که آقای احمدی‌نژاد ترجیح می‌دهد به جای حضور در گفتگوهای اختصاصی با روزنامه‌ها، در نشست‌های خبری سخن بگوید یا صرفا با خبرنگاران صداوسیما گفتگو کند.»

در بخش دیگری از سرمقاله مردمسالاری می‌خوانیم: «دلایل رئیس جمهور برای توجیه مطلوب بودن وضعیت اقتصادی کشور هم در نوع خود جالب توجه است. ایشان بدون اشاره به این که ایران دارای سومین نرخ بالای تورم در جهان است، می‌گوید تورم جهانی باعث افزایش تورم در ایران شده و البته بخشی از تورم را هم به سهمیه‌بندی بنزین مرتبط می‌دانند. اما نمی‌گویند چرا قبل از آغاز بحران مالی جهان، روند صعودی نرخ تورم در ایران در زمان دولت نهم آغاز شد؟»

این روزنامه افزوده است: «رئیس جمهور پس از آنکه ایران را آزادترین کشور توصیف کرد گفت که کشیدن کاریکاتور او در روزنامه جرم است که ما دنبال نکردیم. پرسش این است که براساس کدام ماده قانونی، ترسیم کاریکاتور رئیس جمهور جرم است؟ در حالی که هیچ قانونی دراین زمینه وجود ندارد و مگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم، به صراحت اعلام نکرد که ترسیم کاریکاتور رئیس جمهور ایرادی ندارد؟ پس کدام را باور کنیم؟»

متن کامل سرمقاله

«دولت» شروع کننده اتهام‌افکنی
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «آقای رئیس جمهور، خیلی زود فراموش کردید!» نیز در خصوص کنفرانس خبری محمود احمدی‌نژاد نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «رئیس دولت نهم و کاندیدای دهـمـین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دو روز قبل در گفتگو با خبرنگاران داخلی، ضمن هشدار به رقبا و منتقدان دولت و تاکید بر مـجـرمـانه بودن برخی اظهارات آنان، به منتقدان هشدار داد که پرونده آنها را افشا می‌کند.»

سرمقاله‌نویس آفتاب یزد می‌افزاید: «الـبته شاید حامیان این کاندیدای ریاست جمهوری بتوانند با استناد به برخی اظهارنظرها، به مظلوم‌نمایی بپردازند و بخشی از آرای از دست رفته خود را بازیابی کنند، اما آیا با این کار، تغییری در واقعیات ایجاد می‌شود؟ آیا احمدی نژاد و دوستان او می‌توانند تکذیب کنند که از نخستین روزهای فعالیت دولت نهم - و حتی قبل از آن - اتهام افکنی‌های سخاوتمندانه علیه رقبای این دولت، آغاز شد؟»

این روزنامه افزوده است: «برخلاف ادعای رئیس جمهور، اولا شروع کننده و ادامه دهنده اهانت و اتهام‌افکنی، دولتی‌ها بوده‌اند. ثانیاً حجم و محتوای اتهام افکنی دولتی‌ها علیه رقبا، به هیچ وجه با ادعایی که رئیس جمهور در خصوص «سخنان مجرمانه منتقدان دولت» مطرح می‌کند، قابل مقایسه نیست!»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «تبدیل تهدید رکود به فرصت»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «انتخابات لبنان و اتهام‌زنی جدید به حزب ا...»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «فرصتی برای تثبیت پیروزی‌های مقاومت»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «کتمان حقیقت چرا؟»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «مظلومیت دولت نهم»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)