تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مخالفت البرادعی با سیاست هویج و چماق

محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که سیاست هویج و چماق در قبال برنامه هسته‌ای ایران کارایی ندارد.

آقای البرادعی با تقدیر از رویکرد باراک اوباما در قبال ایران افزود: «اوباما در قبال ایران از هویج و چماق حرف نمی‌زند. این سیاست برای یک الاغ خوب است، نه برای ملتی سربلند.»

وی در گفتگو با هفته‌نامه نیوزویک اظهار داشت که آقای اوباما اولین رئیس جمهوری آمریکاست که جمهوری اسلامی ایران را «به زبان آورده» و این اقدام، تاثیر خوبی بر ایرانی‌ها گذاشته است.

مدیرکل آژانس در ادامه این گفتگو تاکید کرد که برای حل پرونده هسته‌ای ایران باید از راه دیپلماتیک و نه نظامی وارد شد.

وی درباره دلیل طولانی شدن آغاز مذاکرات میان ایران و آمریکا با وجود تمایل اوباما به آغاز هر چه سریع‌تر گفتگوهای مستقیم گفت: «آمریکایی‌ها در حال بازنگری سیاست خود هستند و ایرانی‌ها نیز به خاطر انتخابات ریاست جمهوری عجله‌ای برای این کار ندارند.»

مدیرکل آژانس همچنین اظهار داشت که ایرانی‌ها در عین حال منتظر هستند نتیجه تغییرات در آمریکا را ببینند.


عکس از AFP

البرادعی ادامه داد که خط اصلی مذاکرات این بود که ایرانی‌ها تحت فشار تسلیم خواهند شد، اما این مسئله زمانی که استفاده از انرژی هسته‌ای به یک غرور ملی تبدیل شد، از بین رفت.

وی اظهار داشت: «ایرانی‌ها برای پذیرش محدود کردن برنامه غنی سازی‌شان در زمینه ده‌ها سانتریفیوژ و سپس در زمینه صدها سانتریفیوژ آماده بودند. اما کسی حتی تلاش نکرد در این زمینه‌ها با آنها تعامل کند.»

به گفته البرادعی، اما حالا آنها پنج‌هزار سانتریفوژ دارند.

وی با تحسین شیوه چانه‌زنی ایرانی‌ها نیز گفت: «آنها همیشه اطلاعات دقیقی از جزئیات داشته‌اند و می‌دانند که در زمینه اهداف استراتژیک چه می‌خواهند.»

البرادعی تصریح کرد که هرکسی بتواند بالاخره ایران را به عنوان یکی از مسیرهای اصلی جهان بازگرداند، یک قهرمان ملی خواهد بود.

Share


در همین رابطه:
تاکید دوباره البرادعی بر تعامل ایران و آمریکا

نظرهای خوانندگان

می شود لینک این مصاحبه را بگذارید. چون مصاحبه ای که من به صورت آنلاین در تارنمای نیوزویک خواندم قسمت زیادی سخنان طرح شده در گزارش رادیو زمانه را نداشت. مثلا، برادعی می گوید که اکنون باراک اوباما صحبت از مذاکره مستقیم می کند، ولی، حالا برای امریکایی ها دیر شده است. و بعد می گه که نباید با یرانی ها مانند الاغ با سیاست چماق و هویج برخورد شود. چون موضوع هسته ای شدن ایران ریشه در رقابت های منطقه ای دارد. اما، نویسنده رادیو زمانه چیزهای غیر از این نوشته است. مثلا از دهان برادعی از دیپلماسی ایران ستایش کرده است. این لینک را برای شما می گذارم. ولی سوال من این است آیا نیوزویک کدام مصاحبه ی دیگر با برادعی کرده است، یا رادیو زمانه آن مصاحبه را تحریف کرده است؟
http://www.newsweek.com/id/182525
........................................

دوست عزیز، از توجه شما به اخبار زمانه متشکریم. خبر مربوطه از لینکی که در ادامه می‌آید، ترجمه شده است. اگر خبر را تا انتها مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که آقای البرادعی، نکته‌هایی را که در خبر زمانه آمده ، در مصاحبه با نیوزویک مطرح کرده است.
http://www.newsweek.com/id/199149

-- خالد ، May 24, 2009

بلی تشکر. دو گزارش مختلف هستند. من یک مصاحه را دیدم و این مصاحبه آخری را ندیده ام. باز هم تشکر

-- خالد ، May 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)