تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

انتقاد از میرحسین موسوی
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «باور بفرمایید که باور نمى‌کنیم!»، به انتقاد از اظهارات میرحسین موسوی در نخستین نطق انتخاباتی در تلویزیون پرداخته است‌.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «آقای مهندس موسوی به بهانه سیاه‌نمایی علیه احمدی‌نژاد، بسیاری از آموزه‌های اسلامی و انقلابی را مورد هجوم قرار داد و به نظرات صریح و خالی از ابهام حضرت امام حمله کرد.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «درباره ممنوع‌التصویر بودن ایشان در سیمای جمهوری اسلامی ایران، باید پرسید مهندس موسوی طی ۲۰ سال گذشته کدام اقدام قابل توجهی را انجام داده است که بایستی خبر آن در تلویزیون به تصویر کشیده می‌شد؟! سکوت ایشان در برابر آنهمه اهانت به امام و اسلام و انقلاب و مردم که قابلیت تصویربرداری و نمایش تلویزیونی نداشته است!!»

این روزنامه می‌افزاید: «از نظر آقای مهندس موسوی، ایران اسلامی باید از مواضع اسلامی و انقلابی خود در حمایت از آرمان فلسطین و مقابله با صهیونیست‌های وحشی و کودک‌کش دست بردارد! البته این اظهارنظر آقای موسوی خیلی عجیب نیست، دوستان مدعی اصلاحات ایشان که هم‌اکنون همه کاره وی هستند نیز بارها همین مواضع ذلت بار را تکرار کرده و می کنند. عجیب آن است که آقای موسوی دم از خط امام هم می‌زند!»

متن کامل سرمقاله

آرزو برای افزایش بهای نفت
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «اقتصاد ایران در فردای انتخابات» به برنامه‌های اقتصادی اخیر دولت مثل پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت و پرداخت مابه التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان، واکنش نشان داده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «هیچ‌کس با بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان، بازنشستگان، روستاییان و عشایر و گروه‌های کم‌درآمد شهری و روستایی مخالف نیست. ولی شیوه‌هایی از این دست، تبعاتی برای اقتصاد ایران دارد و در میان‌مدت تاثیراتی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت که می‌تواند تاثیر معکوس بر بهبود وضعیت درآمدی و نیز رشد و توسعه اقتصادی کشور داشته باشد.»

در بخش دیگری از سرمقاله دنیای اقتصاد می‌خوانیم: «طبعا یکی از نخستین پیامدهای افزایش‌های این گونه رشد میل به مصرف در این گروه‌های درآمدی است. در شرایط رکود کنونی اقتصاد، البته افزایش میل به مصرف تاثیراتی موقتی و زودگذر روی بهبود عملکرد اقتصادی دارد و اما از آن مهم‌تر تاثیراتی در شکل‌گیری الگوی مصرفی دارد که با توجه به سیاست تثبیت ارزی می‌تواند به‌شدت ضدمولد باشد.»

این روزنامه افزوده است: «در این شرایط تنها دو امکان پیش رو است. یا آن که بنشینیم و آرزو کنیم بهای فروش نفت طی ماه‌های آتی افزایش یابد تا حفظ سطح کنونی هزینه‌ها امکان‌پذیر باشد یا آن که منتظر بروز شوک در بازار ارز باشیم که چنانچه غیرقابل مدیریت شود، فوری‌ترین پیامد آن رشد تورم خواهد بود.»

متن کامل سرمقاله

الگوی یک دموکراسی «کیفی»
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «بسترسازی برای تفکر، نقد و داوری» به تشریح نظام «مردمسالاری دینی» و کارکردهای آن در انتخابات پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «یکی از مهمترین ویژگی‌های فضای انتخاباتی درمردمسالاری دینی، فراهم ساختن بسترها و زمینه‌های تفکر، نقد و داوری برای رای‌دهندگان؛ فارغ از جانبداری‌های مرسوم در جوامع دموکراتیک است.‌»

سرمقاله‌نویس رسالت می‌افزاید: «مردمسالاری دینی الگوی دقیقی از یک دموکراسی کیفی است که در سایه دین‌مداری به مشارکت سیاسی عموم مردم، اعم از اکثریت و اقلیت رنگ واقعیت می‌زند و ابهامات بی‌پاسخ دموکراسی‌های لیبرال را برطرف می‌کند.»

این روزنامه افزوده است: «دولت نهم کارنامه مطلوب و مثبتی دارد، لذا احتیاجی به فضاسازی‌های احساسی و عقلانیت‌گریز نیست. نقدهای منتقدین عیار عملکردها و موفقیت‌های دولت نهم را برای مردم مشخص می‌کند.‌»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «یک مقایسه کوچک»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «فتح خرمشهر؛ تبلور فرهنگ پایداری»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «شرکای جرم آمریکا در ترویج تروریسم»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «لوازم آرایش و لوازم‌التحریر!»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)