تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

قبادی برنده جایزه ویژه «نوعی نگاه» کن

فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره» ساخته بهمن قبادی موفق شد جایزه ویژه بخش نوعی نگاه شصت و دومین فستیوال بین‌المللی کن را به طور مشترک با فیلم فرانسوی «پدر فرزندان من» ساخته میا هنسن لاو دریافت کند.

«کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره» داستان تراژیک دختر و پسر جوان موسیقی‌دانی است که تلاش زیادی برای تشکیل یک گروه موسیقی زیرزمینی، خروج از کشور و اجرای کنسرت در اروپا می‌کنند، اما موانع زیادی بر سر راه آنها وجود دارد.


نمایی از «کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره»

قبادی این فیلم را با نگاهی مستند و با بازیگران غیرحرفه‌ای ساخته و تنها بازیگر حرفه‌ای آن حامد بهداد بازیگر سینما و تلویزیون ایران است.

به گفته قبادی، این فیلم که بدون مجوز قانونی در ایران تهیه شده، بیانگر وضعیت دشوار موسیقی زیرزمینی در ایران و جوانانی است که این نوع موسیقی را دنبال می‌کنند، اما همه درها را به روی خود بسته می‌بینند.

فیلم «پدر فرزندان من» ساخته میا هنسن لاو، نیز ملودرامی خانوادگی و داستان مرد جوانی است به نام گریگوری کانول که تهیه کننده سینماست و زندگی خانوادگی شاد و موفقی دارد، اما با مشکلات مالی‌ که برای شرکت فیلمسازی او پیش می‌آید، وضعیتش تغییر می‌کند.


نمایی از «پدر فرزندان من»

بخش نوعی نگاه بعد از بخش مسابقه اصلی(نخل طلا)، مهم‌ترین بخش فستیوال فیلم کن است.

علاوه بر جایزه ویژه، دو جایزه دیگر نیز در این بخش به فیلم‌ها اهدا شد. فیلم «دندان سگ» ساخته یورگوس لنتیموس از یونان، جایزه فونداسیون گروپاما گن پرپل سینما را دریافت کرد و فیلم «صفت: پلیس» ساخته کورنلیو پورومبیو از رومانی برنده جایزه هیئت داوران شد.

امسال ۲۰ فیلم از فیلمسازان مختلف جهان در بخش نوعی نگاه کن شرکت داشت؛ از جمله فیلم‌های «ایرن» ساخته آلن کاوالیه، «تزار» ساخته پاول لانگین، و «مادر» ساخته کیم جون هو، سینماگر کره‌ای.


نمایی از «صفت: پلیس»

پائولو سورنتینو سینماگر سرشناس ایتالیایی و سازنده فیلم درخشان «ایل دیوو»، ریاست هئیت داوران بخش نوعی نگاه را به عهده داشت و به همراه او، جولی گایت بازیگر فرانسوی، اوما دا کونا روزنامه‌نگار هندی، مریت کاپلا رئیس فستیوال گوتبورگ سوئد و چیرس هندلینگ مدیر فستیوال تورنتو کانادا، فیلم‌های ارائه شده در این بخش را داوری کردند.

شصت و دومین فستیوال فیلم کن امشب با اعلام برندگان نخل طلا، به کار خود پایان می‌دهد.

پدروآلمادوار، کن لوچ، مارکو بلوکیو، جین کمپین، ژاک ادیار، لارس فون تریه، میشل هاناکه و آلن رنه از میان فیلمسازان بخش مسابقه، شانس بیشتری برای دریافت نخل طلای فستیوال کن امسال دارند.

در همین حال، سازمان گزارشگران بدون مرز، با صدور بیانیه‌ای، اهدای این جایزه به قبادی را پیامی روشن به مقام‌های جمهوری اسلامی که اجازه پخش این فیلم در ایران را ندادند، دانسته و خواستار اکران آن در این کشور شده است.

Share


در همین رابطه:
جایزه منتقدین فرانسوی برای فیلم قبادی

نظرهای خوانندگان

با درود و صد شاد باش به آقای قبادی که مایه افتخار و سر افرازی ایران و ایرانیان است.
به امید فردای بهتر که استعدادهایی مانند شما و مخملباف و کیارستمی و... بتوانند در داخل ایران آزادانه فیلم بسازند وهنر ایران را جهانی کنند ،

-- حسین ، May 24, 2009

من به آقاي قبادي واقعن افتخار مي كنم

-- لقمان ، May 24, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)