تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آغاز تبلیغات کاندیداها در صداوسیما

تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری ایران از طریق صداوسیما امروز جمعه، آغاز شد.

نخستین برنامه تبلیغاتی، یک برنامه رادیویی از محمود احمدی‌نژاد، نامزد اصول‌گرا و دیگر برنامه تبلیغی امشب، در شبکه یک سیما و با حضور میرحسین موسوی، از نامزدهای اصلاح‌طلب بود.

در ۲۰ روز باقی‌مانده تا انتخابات ریاست جمهوری، برای تبلیغات هر یک از کاندیداها حدود هشت ساعت پخش تلویزیونی و هشت ساعت پخش رادیویی در نظر گرفته شده‌است.

مناظره‌های ۹۰ دقیقه‌ای دوبه‌دو میان کاندیداها که ترتیب و ترکیب آن به صورت قرعه‌کشی تعیین شده، در روزهای آینده از تلویزیون ایران پخش خواهد شد.

در این برنامه تلویزیونی که «دوربین ۳۰ دقیقه» نام دارد، محسن رضایی روز شنبه، مهدی کروبی روز یکشنبه و محمود احمدی‌نژاد نیز روز دوشنبه حضور خواهند یافت.

انتقاد احمدی‌نژاد از دولت گذشته
رئیس جمهور فعلی ایران در سخنان خود در رادیو وضعیت کنونی ایران در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری و سیاست خارجی را در «سطح مطلوب» ارزیابی کرد.

محمود احمدی‌نژاد از سوی دیگر با اشاره به وجود «برخی مشکلات و نارسایی‌ها» در این رابطه گفت: «مهم این است که اراده برای غلبه بر مشکلات را داشته باشیم و این اراده را داریم».

آقای احمدی‌نژاد امروز جمعه همچنین در اجتماع حامیان دانشجویی با عنوان «حامیان گفتمان امام و انقلاب» در سالن شهدای هفتم تیر سخنرانی داشت.

وی در این سخنرانی در اشاره به سیاست خارجی ایران با انتقاد از سیاست تنش‌زدایی در دوره‌های گذشته، اظهار داشت: «برخی به بهانه تنش‌زدایی قدم به قدم عقب‌نشینی کردند و از سوی دیگر طرف مقابل با گستاخی سطح توقعات خود را افزایش داد.»

رئیس جمهوری ایران، با انتقاد از دولت اصلاح‌طلب پیشین، «وجود بیش از سه میلیون بیکار که بخش اصلی آن جوانان و فارغ‌التحصیلان بودند، مهاجرت بیش از ۱۲۵ هزار متخصص کشور در یک سال به آمریکای شمالی و تحقیر ملت» را از جمله ضعف‌های دولت پیشین برشمرد.

«تزاحم، درگیری، ترویج کینه‌ورزی، تقسیم‌بندی و قطعه قطعه کردن ملت» از دیگر مفاهیمی هستند که به باور محمود احمدی‌نژاد سیاست داخلی دوران اصلاح‌طلبی را توصیف می‌کنند.

تأکید موسوی بر اقتصاد
میرحسین موسوی در نخستین برنامه تبلیغی خود که از شبکه یک سیما و به مدت ۳۰ دقیقه پخش شد، محور اصلی برنامه‌های انتخاباتی خود را مسائل اقتصادی عنوان کرد.

وی در این برنامه از افزایش تورم در دولت کنونی انتقاد کرد و اظهار داشت: «۲۵ درصد تورم یعنی کوچک شدن سفره‌ها، یعنی بداخلاقی، بدفرهنگی، بدبینی به نظام، و اعتیاد.»

وی با آوردن مثالی از دوران گذشته و کوشش شخصی خود در مهار قیمت سیگار برای فقیران، سعی در پایین نگاه داشتن قیمت کالاهای اساسی را سرمشق سیاست اقتصادی خود عنوان کرد و افزود: «اما حالا چه؟ با تورم ۲۵ درصد فعلی؟ متأسفانه با این حال دولت نهم سازمان مدیریت را با ۱۸ شورای اساسی و مهم یک‌دفعه تعطیل می‌کند. خب با این کار بانک‌ها حیات خلوت دولت شده‌اند.»

موسوی: «۲۵ درصد تورم یعنی کوچک شدن سفره‌ها، یعنی بداخلاقی، بدفرهنگی، بدبینی به نظام، و اعتیاد»

آقای موسوی در ادامه به بازگویی بخشی از معضلات گوناگون اقتصادی در زمینه کشاورزی، صنایع سنگین و دیگر زمینه‌ها پرداخت.

وی با اشاره به موضوع شکر در ایران گفت: «اطلاع دارم که ۶۰۰ هزار تن شکر حداکثر نیاز واردات کشور است، اما وقتی نزدیک به سه میلیون تن شکر وارد می‌کنیم، شکرها در انبارها می‌ماند و سفره‌ کشاورزان کوچکتر می‌شود و اقتصاد ملی هم آسیب می‌بیند.»

اولین فیلم مستند میرحسین موسوی نهم خرداد از شبکه یک سیما در ساعت ۲۱:۴۵ پخش خواهد شد.

تأکید رفسنجانی به بی طرفی صداوسیما
علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در خطبه‌های امروز خود در نماز جمعه تهران به انتخابات پرداخت.

وی اعلام کرد که به باور او «همه سلیقه‌ها به طور مطلق یا نسبی نماینده‌ای در انتخابات دارند و شرکت‌نکردن در انتخابات، عقلاً، شرعاً و منطقاً به نفع هیچ کس نیست.»

خطیب جمعه تهران در ادامه با ترغیب مردم به شرکت در انتخابات، رأی مردم را حتی در زمینه «ولایت فقیه» مهم دانست.

آقای رفسنجانی اظهار داشت: «فقیه در قانون اساسی ما با اراده مردم منصوب شده‌است. بدون حضور مردم آن فقیه چه کار می‌تواند انجام دهد. ولی فقیه هم اگر آرای مردم را نداشته باشد، نخواهد بود.»

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: «در حال حاضر قانون انتخاباتی در کشور داریم که البته ممکن است عیوبی داشته باشد و برخی نپسندند، ولی این قانون واجب‌الرعایه‌است.»

هاشمی رفسنجانی در ادامه خواستار بی‌طرفی صداوسیما در انتخابات شد و اظهار داشت: «صداوسیما از این به بعد و در روزهای باقی‌مانده باید سعی کند منصفانه و بدون جانبداری از هیچ کس و با رعایت قانون طوری عمل کند که مردم با اطمینان پای صندوق‌ها حاضر شوند و اعتماد جدیدی در جامعه خلق شود.»

دهمین انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ماه جاری برگزار می‌شود. محمود احمدی‌نژاد، میرحسین موسوی، محسن رضایی و مهدی کروبی چهار نامزدی هستند که صلاحیت آن‌ها از سوی شورای نگهبان تأئید شده‌است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)