تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در ایران

«ادب و اخلاق در ایران پیش از اسلام»
«ادب و اخلاق در ایران پیش از اسلام» نوشته دکتر محمد محمدی ملایری در ۳۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات توس به بازار کتاب آمده است

این کتاب، خلاصه‌ای است از چند فصل بخش اول کتاب «ادبیات ایران در دوره ساسانی از خلال آثار آن در ادبیات عربی و اسلامی» که موضوع آن، بحث و تحقیق درباره آن قسمت از ادبیات ساسانی است که در قرن‌های نخستین اسلامی به زبان عربی ترجمه شده و جزء ادبیات عربی و اسلامی شده است.

نویسنده در پیشگفتار کتاب آورده است: «مراد از ادب و حکمت که در کتب قدیم آمده و در این کتاب نیز مکرر ذکر شده، همان چیزهایی است که ما امروز از کلماتی همچون اخلاق و تربیت و تهذیب نفس می‌فهمیم.»

موضوع این کتاب، بررسی آن قسمت از ادبیات ساسانی است که در قرن‌های نخستین اسلامی به زبان عربی ترجمه شده و جزء ادبیات عربی و اسلامی شده است

موضوعی که در این کتاب دنبال می‌شود این است که « بدانیم در زمینه‌های تربیتی و اخلاقی، کتاب‌ها و رساله‌های پیش از اسلام ایران که به زبان عربی ترجمه شده‌اند، تا امروز چه اثری بر جا مانده و از خلال این آثار دریابیم که ایرانیان پیش از اسلام در زمینه‌های تربیتی و اخلاقی چه مطالبی را به جوانان و نوآموزان خود می‌آموخته‌اند و نمونه عالی تربیت و اخلاق نزد آنها چه بوده است.»

مطالب این کتاب در فصول «استمرار فرهنگ ایران در دوران اسلامی»، «آثار اخلاقی و تربیتی ایران، پیش از اسلام و پس از آن»، «ادب و حکمت در قرن‌های نخستین اسلامی» و «برخی از آثار اخلاقی و تربیتی که به زبان عربی ترجمه شده است» در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

«جاودان خرد» ترجمه عربی نامه هوشنگ، «حکم لبهمن الملک» ترجمه سخنان حکمت‌آمیز در مجلس شاه بهمن، «مواعظ آذرباد» ترجمه بخشی از اندر آذرباد مارسپندان، «آداب بزرجمهر» ترجمه عربی پندنامه بزرگمهر، «کتاب المسائل» منسوب به خسرو انوشیروان، «خطابه انوشیروان» و «الادب الصغیر» ترجمه‌ای از ابن مقفع، برخی از آثار اخلاقی و تربیتی است که به زبان عربی ترجمه شده‌اند و بخش اعظم این کتاب را نیز تشکیل داده‌اند.

قیمت این کتاب، ۱۹۰۰ تومان است.

«خواهران کوچک ایلوریا و مرد کت شلوار مشکی»
«خواهران کوچک ایلوریا و مرد کت شلوار مشکی» نوشته استیون کینگ با ترجمه ماندانا قهرمانلو از سوی نشر افراز در ۱۶۵۰ نسخه منتشر شده است.

این کتاب، برنده جوایز اوهنری ۱۹۹۶ و برام استوکر ۲۰۰۲ است.

استیون کینگ متولد سال ۱۹۴۷ است و تاکنون بیش از ۵۰ کتاب نوشته است که در اکثر کشورهای جهان جزو پرفروش ترین‌هاست.

از میان آثار معروفش می‌توان به «مسیر سبز»، «فصول گوناگون»، «منطقه مرده»، «مجموعه هفت قسمتی برج تاریک»، «کوجو»، «پنجره مخفی، «تلالو» و «میزری» اشاره کرد.


نویسنده درباره داستان «مرد کت شلوار مشکی» نوشته است:‌ «روزی از روزها داشتم با یکی از دوستانم صحبت می‌کردم، او در بین حرف‌هایش به این نکته اشاره کرد که پدربزرگش اعتقاد داشته که با چشم‌های خودش، شیطان را در جنگل دیده است. شیطان قدم زنان از داخل جنگل بیرون آمده و درست مثل آدمی معمولی شروع کرده بود به صحبت کردن با او.»

کینگ ادامه داده است: «پدربزرگ که خودش را از تک و تا نینداخته بود، متوجه می‌شود مردی که از جنگل بیرون آمده بود، جفتی چشم سرخ درخشان و شعله‌ور دارد و بویی شبیه بوی گوگرد نیز ازش به مشام می‌رسیده. پدربزرگ دوستم خودش را متقاعد می‌کند که اگر شیطان بو ببرد که پدربزرگ حقیقت را فهمیده در جا می‌کشدش، بنابراین وانمود می‌کند که متوجه هیچ چیزی نشده تا اینکه بالاخره می‌تواند فلنگ را ببندد.»

نویسنده، در داستان «مرد کت شلوار مشکی» از این خاطره دوستش الهام گرفته است.

قیمت این کتاب ۳۸۰۰ تومان است.

کتاب‌ چاپ شده در غرب

«زیبایی شناسی خشونت در رسانه‌های گروهی معاصر»
«زیبایی شناسی خشونت در رسانه‌های گروهی معاصر»، عنوان کتابی است نوشته گوینت سایمندز که انتشارات کانتینیوم آن را با قیمت ۶۵ پوند منتشر کرده است.

نویسنده با استفاده از مطالعات موجود در زمینه دریافت مخاطبان تجربی و بحث‌هایی پیرامون بازنمایی خشونت، به مطالعه و تحلیل خشونت به عنوان یک فرم هنری در رسانه‌های گروهی پرداخته است.

مطالعه‌ای که فیلم‌ها، سریال‌ها، انیمیشن‌ها و فیلم‌های مستند مثل «سیمپسون‌ها»، «سوپرانو»، «بافی خون آشام» و «بولینگ برای کلمباین» را دربر می‌گیرد.

تاکنون بیشتر بررسی‌هایی که در مورد نمایش خشونت در سینما، تلویزیون و رسانه‌های دیگر انجام گرفته، اساسا متمرکز برتاثیر منفی آن بر جامعه و رفتارهای اجتماعی بوده است.


اما گوینت سایمندز در کتاب جدید خود با عنوان «زیبایی شناسی خشونت در رسانه‌های گروهی معاصر» بر بازتاب هنری آن و زیبایی شناسی خشونت در رسانه‌ها تاکید کرده است.

وی با تعریف مفاهیمی چون «ماهیت گرافیکی و اصالت بازنمایی خشونت»، نشان می‌دهد که چگونه این مفاهیم با خشونت واقعی در خارج از پرده سینما و صفحه تلویزیون، پیوند دارد.

این کتاب در هفت فصل تنظیم شده و در هر فصل جنبه‌های مختلف بازنمایی خشونت در سینما بر مبنای یک نمونه سینمایی یا تلویزیونی مورد بررسی قرار گرفته است.

گوینت سایمندز، دارای دکترای فلسفه از دانشگاه سیدنی است که در زمینه زیبایی شناسی سینما و رسانه‌های گروهی فعالیت می‌کند.

Share

نظرهای خوانندگان

خیلی هم جالب است و هم باعث شرمندگی ست. که بعد از هزار و چهارصد سال که از هجوم اسلام به ایران می گذرد حکومت اسلامی چنان زخمهای کهنه ی ضدیت با اسلام و اعراب را گشوده که امروز در گوشه و کنار تهران و گویا ایران از « نهضت فحش » سخن گفته می شود. و این یعنی انحتاط و قهقرای راهی هزار و جهار صد ساله و دریدن زخمهای کهنه و جاری شدن خونی تازه بر جراحتی کهنه. چه کسی باید پاسخگوی این مصیبتها باشد. مصیبت دریدگی فرهنگی و نافرهنگی و سقوط فرهنگ و سقوط ادب و بقدرت رسیدن بی ادبی و بیفرهنگی محض در کشور ما !! چه کسی مقصر است؟؟؟ در ایران مهد ادب و شعر و تعارف! و با این دیرینه ی غنی!

-- بدون نام ، May 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)