تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حمایت نهضت آزادی از نامزدهای اصلاح‌طلب

نهضت آزادی ایران با صدور بیانیه‌ای، موضع انتخاباتی خود را حمایت از هر دو نامزد اصلاح‌طلب اعلام کرد.

در این بیانیه آمده‌ است: «انتخابات پیش‌رو فرصت مناسبی است که بتوان به گونه‌ای مسالمت‌آمیز، روند فعلی را متوقف ساخت و کشور را از سقوط برگشت‌ناپذیر نجات داد.»

نهضت آزادی تأکید کرده ‌است که آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی، هر دو واجد ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی هستند که به رغم «موانع موجود» و در چارچوب ساختار کنونی می‌توانند «کف مطالبات سیاسی اصلاح‌طلبانه» را پاسخ دهند.

از دیدگاه صادرکنندگان این بیانیه، حضور گسترده مردم در انتخابات و رأی دادن آن‌ها به نامزدهای اصلاح‌طلب بهترین روش کمک‌رسانی به جریانی است که در برابر «اندیشه بنیادگرایی حاکم»، راه اصلاح امور در چارچوب قانون اساسی را برای «تغییر وضعیت موجود» در پیش گرفته‌ است.

نهضت آزادی ایران، یکی از قدیمی‌ترین احزاب سیاسی ایران است. مهدی بازرگان، محمود طالقانی و یدالله سحابی در سال ۱۳۴۰ این حزب را در مخالفت با نظام پهلوی پایه‌گذاری کردند.

این گروه سیاسی با اعلام این‌که «دعوت مردم به حضور گسترده در صحنه انتخابات، به هیچ روی به معنای تأئید روند کنونی برگزاری انتخابات نیست»، تأکید کرده‌است که از دیدگاه نهضت آزادی، این انتخابات از نظر «وجود آزادی» و «رعایت عدالت»، در سطحی «بسیار پایین‌تر از اصول قانون اساسی و استانداردهای جهانی» است.

نهضت آزادی ایران، همچنین نسبت به آن‌چه «نبود فضای آزاد در انتخابات پیش‌رو و بی‌عدالتی آشکار در دسترسی نامزدها و گروه‌ها به امکانات تبلیغاتی و عدم اطمینان از سلامت این انتخابات»، نامیده، اعتراض کرده است.

نهضت آزادی ایران انتخابات پیش رو را «در سطحی بسیار پایین‌تر از اصول قانون اساسی و استانداردهای جهانی» دانسته ‌است

نهضت آزادی در ادامه بیانیه خود حضور گسترده مردم و نظارت نهادهای مدنی را «باطل‌ کننده همه ترفندهای حاکمیت در تحمیل خواستش بر ملت» دانسته‌ است.

در ادامه این بیانیه آمده‌است: «در صورتی که معترضان به شرایط موجود و مخالفان دولت انگیزه‌ای برای حضور یا شرکت در انتخابات نداشته باشند، طرفداران دولت، با آن که اقلیت جامعه را تشکیل می‌دهند، اکثریت رأی‌دهندگان خواهند بود.»

به اعتقاد صادرکنندگان این بیانیه، پخش شایعاتی درباره «از پیش معلوم بودن نتیجه انتخابات و صوری بودن حضور مردم در پای صندوق‌های رأی»، «کاهش حضور مردم در انتخابات» را نشانه گرفته است.

نهضت آزادی ایران همچنین آمادگی خود را برای هرگونه یاری و همکاری با نامزدهای اصلاح‌طلب اعلام کرده ‌است.

این حزب سیاسی در هشتمین و نهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز از نامزدهای اصلاح‌طلب حمایت کرد. سال ۱۳۷۶ در جریان، در انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری، عزت‌الله سحابی، علی‌اکبر معین‌فر و ابراهیم یزدی سه نامزد نزدیک به این حزب، رد صلاحیت شدند و نهضت آزادی در این انتخابات رای سفید داد.

جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های این حزب را به دلیل آنچه «عدم اعتقاد به قانون اساسی» عنوان می‌شود، به رسمیت نمی‌شناسد.

دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۲ خرداد ماه جاری برگزار می‌شود. محمود احمدی‌نژاد، مهدی کروبی، محسن رضایی و میرحسین موسوی، چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند که صلاحیت آن‌ها از سوی شورای نگهبان تأئید شده ‌است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)