تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بانک ملی از اتحادیه اروپا شکایت می‌کند

بانک ملی ایران قصد دارد از اتحادیه اروپا به خاطر تحریم این بانک شکایت کند.

محمود رضا خاوری مدیرعامل بانک ملی امروز چهارشنبه در در همایش سالانه بانک ملی گفت که این شکایت تا ۱۵ روز دیگر تسلیم مراجع رسیدگی کننده می‌شود.

بانک ملی ایران براساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در لیست تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته است. شورای امنیت فعالیت‌های این بانک را مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای ایران می‌داند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای خاوری افزود که ایران با طرح این شکایت قصد دارد تحریم شعبه‌های خارجی بانک ملی را «بشکند.»

این مقام بانکی ایران، تحریم شورای امنیت را از «تهدیدهای موجود» برای بانک ملی دانست که باید با اتخاذ تدابیر مناسب از آثار این تحریم‌ها کاسته شود.

مدیر عامل بانک ملی می‌گوید که ایران با طرح این شکایت قصد دارد تحریم شعبه‌های خارجی بانک ملی را «بشکند»

۱۴ اسفند ماه سال گذشته نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۱شرکت مرتبط با بانک ملی ایران را تحریم کرد.

آمریکا دلیل این اقدام را «همکاری این شرکت‌ها با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران» اعلام کرده است.

دارایی‌های بانک ملی ایران سال ۱۳۸۶ نیز به اتهام «حمایت از تروریسم و تامین بخشی از هزینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران» از سوی واشینگتن در لیست توقیف قرار گرفته بود.

اتحادیه اروپا در اجرای تحریم‌های شورای امنیت، علاوه بر بانک ملی، فعالیت برخی دیگر از بانک‌های ایرانی در اروپا را محدود کرده است.

این در حالی است که اول دی ماه سال گذشته، حسنعلی قنبری مدیرعامل بانک سپه از فعالیت دوباره شعب این بانک در رم و لندن خبر داده است.

آقای قنبری افزود: «برای اثبات حقانیت بانک سپه، وکیل گرفته شد و متن دعاوی بانک در دادگاه‌های ایتالیا مطرح و حقانیت بانک به اثبات رسید.»

به نظر می‌رسد که مقام‌های بانک ملی نیز قصد دارند با طرح شکایات‌هایی مشابه، فعالیت‌های سابق شعب خود در کشور‌های اروپایی را به حالت سابق باز گردانند.

Share


در همین رابطه:
تحریم ۱۱شرکت مرتبط بانک ملی
بانک ملی: اقدام آمریکا سیاسی است
«آغاز مجدد فعالیت بانک سپه در رم و لندن»
خروج دارایی بانک‌های ایران از اروپا

نظرهای خوانندگان

در مورد این موضوع کاملا حق دارند.
از لحاظ بین المللی هیچ دلیلی برای تحریم بانک ملی وجود ندارد.

-- Nam ، May 13, 2009

شکایت به که؟ از چه؟ نهادهای بین‌المللی اغلب در کنترل آمریکایی‌ها و اروپایی‌هاست و چاقو هم دسته‌ی خودش را نمی‌برد!! این را که باید خوب بدانیم. ای سیاستمداران بی‌تدبیر برای برخاستن ایران از جا و از خاک مذلت، در میان کشورهای گوناگون به نیروهای بالقوه‌ی خود در سراسر جهان، به افراد متخصص خود در گوشه و کنار دنیا، تکیه می‌کردند تا این کشور بتواند از جا برخیزد. ای کاش تکیه‌گاه را از دین به مردم آشنا به امور و متخصص منتقل می‌کردند. آنگاه می‌شد در چنین دعواهایی حرفی برای گفتن داشت. برنامه‌ی هسته‌ای چماقی خواهد بود که در برابر چنین شکایت‌هایی علم خواهد شد. اما حکومت ایران همچنان بی‌تعهد و نا‌آموخته باقی خواهد ماند.

-- تحلیلگر ، May 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)