تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

فستیوال فیلم کن امشب افتتاح می‌شود

شصت و دومین دوره فستیوال بین‌المللی فیلم کن که مهم‌ترین رویداد سینمای هنری جهان به شمار می‌رود، امشب با نمایش فیلم انیمیشن سه بعدی «بالا» (UP) محصول کمپانی پیکسار افتتاح می‌شود.

این نخستین بار است که فستیوال فیلم کن به طور رسمی با نمایش یک فیلم انیمیشن گشایش می‌یابد.

این فیلم که ماجرای آن در صحراهای وحشی آمریکای لاتین اتفاق می‌افتد، پروژه‌ای ۱۵۰ میلیون دلاری است که در استودیوی والت دیسنی تهیه شده است.

تیری فرمو رئیس فستیوال فیلم کن، انیمیشن سه بعدی(تری دی) را یکی از رویدادهای نوظهور سینما ارزیابی کرده است.


نمایی از انیمیشین «بالا»

امسال نیز ادوارد بائر بازیگر و کارگردان سرشناس فرانسوی که بسیار شوخ طبع است و زبان تند و تیزی دارد، همانند سال قبل مجری برنامه‌های افتتاحیه و اختتامیه فستیوال کن خواهد بود.

تعدادی از برجسته‌ترین کارگردانان سینمای امروز جهان از جمله آلن رنه، کن لوچ، مارکو بلوکیو، کوئنتین تارانتینو، پدرو آلمادوار، لارس فون تریه، انگ لی و جین کمپین امسال با فیلم‌هایشان در کن شرکت دارند و برای دریافت نخل طلا رقابت خواهند کرد.

از سینمای ایران نیز فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره» ساخته بهمن قبادی که به طور زیرزمینی در ایران تهیه شده، در بخش نوعی نگاه شرکت دارد و تنها نماینده غیر رسمی سینمای ایران در این بخش به حساب می‌آید.


فرش قرمز برای مراسم امسال کن، پهن می‌شود

به علاوه، فیلم «زمزمه با باد» که نخستین فیلم بلند کارگردان جوان سینمای ایران، شهرام علیدی است، در بخش‌ هفته منتقدان فستیوال کن به نمایش درخواهد آمد.

همچنین، فیلم کوتاه مستند «کلونازپام»، ساخته محمد اسماعیل(سمکو) صالحی، که به بحران بیکاری روزنامه‌نگاران ایرانی می‌پردازد، از امروز در بخش «شورت فیلم کرنر» فستیوال کن به نمایش گذاشته خواهد شد.

در این فیلم کوتاه چهار دقیقه‌ای، به مسئله تاثیرات سوء روانی ناشی از بیکاری روزنامه‌نگاران ایرانی در سال‌های اخیر پرداخته شده است.

در «کلونازپام»، لحظاتی از زندگی نادر فتوره‌چی ، روزنامه‌نگار ایرانی که پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد مجبور به خانه‌نشینی شد، به تصویر کشیده شده است.

آسیا آرجنتو، نوری بیلگه جیلان، لی چانگ دونگ، شو کی، رابین رایت پن و حنیف قریشی، فیلم‌های بخش مسابقه کن امسال را داوری خواهند کرد. ریاست هیئت داوران این بخش نیز به عهده ایزابل هوپر، بازیگر سرشناس فرانسوی خواهد بود.

Share

نظرهای خوانندگان

ما گروهي از سينما دوستان چشم به راه تفسير ها وانتقادهاي ناب استاد پرويز جاهد هستيم.

-- گروه هنر هفتم ، May 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)