تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

خروج دارایی بانک‌های ایران از اروپا

تعدادی از بانک‌های ایران با ادامه بحران‌ مالی در اروپا، اقدام به خروج دارایی‌های خود از بانک‌های این قاره کرده‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد در شماره امروز دوشنبه خود به نقل از خبرگزاری ایلنا اعلام کرده که بانک سپه بیش از دو میلیارد دلار از دارایی‌‏های خود را از بانک‌‏های اروپایی خارج کرده است.

بحران مالی آمریکا که ماه‌هاست اقتصاد این کشور را دچار مشکلاتی کرده، در هفته‌های اخیر بازار‌های مالی اروپا و بخشی از بازار‌های آسیایی را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

سران اروپا در نشست‌های اخیرشان اعلام کرده‌اند که برای کاهش آثار منفی این بحران بر اقتصاد خود، با بانک‌ها همکاری خواهند کرد. از جمله پس از نشست دیروز یکشنبه سران کشورهای منطقه یورو به‌علاوه بریتانیا در پاریس، اعلام شد که این کشورها به توافق‌هایی برای دست‌یابی به یک استراتژی مالی مشترک، دست یافته‌اند.

این در حالی است که رسانه‌های ایران اعلام می‌کنند که علاوه بر بانک سپه، سایر بانک‌های جمهوری اسلامی از جمله بانک صادرات در حال انتقال بخشی از دارایی‌های خود از بانک‌های اروپایی هستند.

هنوز هیچ یک از مسئولان بانکی در ایران حاضر نشده‌اند گزارش‌ها در این‌باره را تکذیب یا تائید کنند.
رسانه‌ها در ایران همچنین اعلام کرده‌اند که بانک‌های ملی و ملت نیز در حال خروج دارایی‌هایشان هستند.

اقدام بانک‌های ایران در خروج دارایی‌های خود از اروپا در حالی صورت می‌گیرد که شورای امنیت سازمان ملل تا کنون سه مجموعه از تحریم‌های محدود را از جمله شامل نظارت مالی بر بانک ملی و بانک صادرات، علیه ایران اعمال کرده است. علت این تحریم‌ها، امتناع تهران از توقف غنی‌سازی اورانیوم اعلام شده است.

پیش‌تر روزنامه دیلی‌تلگراف نیز در مرداد ماه امسال اعلام کرده بود که محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران، به بانک‌ها دستور داده میلیاردها دلار از دارایی‌های ایران را از بانک‌های اروپایی به بانک مرکزی ایران انتقال دهند تا از بلوکه‌شدن آنها بر اثر تحریم‌های بین‌المللی جلوگیری شود.

نظرهای خوانندگان

بعد از اینکه سه دور کشورهای غربی خود را تحریم کردند و قسمتی از بازار ایران را به رقبا واگذار کردند حالا ایران هم ناخواسته در حال تحریم آنهاست شاید با کاهش تولید نفت ،ایران بزرگترین موقعیت تحریم این کشورها را داشته باشد
بعد از بحران مالی بانکها این بحران به بورسها رسید و اگر قیمت نفت و صادرات آن دچار مشکل شود این بحران به تولید خواهد رسید و تولید غرب را فلج خواهد کرد
البته ریشه این مشکل خود غرب است و ربطی به تحریمها ندارد ولی بروز مشکل در صادرات نفت میتواند کمر اقتصاد غرب را خم کند

-- بدون نام ، Oct 14, 2008

Jenabe Bi nam, shoma tori tajzie o tahlil mifarmayid ke mesle inke Iran ghodrati dar eghtessade Jahani darad!!! keshvari ke hata gandom ra az sheytane bozorg mikharad o benzin ra az hameye sheytanhaye kouchak o bozog, keshvari ke eghtessadi mariz darad o faghat be saderate naft vabasteh hast, che ghodrati mitavanad dashteh bashad? Farz konim Iran naft ra sader nakonad o tebghe maamoul hoghoughe mardom ra ham zire pa gozarad, az koja poule ... ra jour konad? Az sanate tagho lagh? Az keshavarzi? az sanaye dasti o ghali? bad nist kami ba taamolo fekr nazar bedahid o hesse mazhabi o melligarayi ra kenar gozashteh vaghe bin bashid

-- Nam ، Oct 15, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)