تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بانک ملی: اقدام آمریکا سیاسی است

بانک ملی ایران با صدور اطلاعیه‌ای توقیف بخشی از اموال و دارایی‌هایش از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا را اقدامی «سیاسی» خواند.

در این اطلاعیه که امروز (سه‌شنبه) منتشر شده، اتهاماتی که مقام‌های آمریکا متوجه عملکرد بانک ملی در خاک این کشور کرده‌اند، رد شده است.

بانک ملی ایران یادآورد شده که از «نظر حقوقی و عملیاتی از دولت مستقل بوده و دولت هیچگونه مداخله یا نفوذی در عملیات بانک یا امور روزانه آن و حتی امور اداری» آن نداشته و ندارد.

اطلاعیه بانک ملی چند روز پس از آن‌که رسانه‌ها اعلام کردند که وزارت خزانه‌داری آمریکا دارایی‌های شرکت «آسا» و آساکوروپ (وابسته به این بانک) را توقیف کرده‌اند منتشر می‌شود.

این وزارتخانه، «آسا» و شرکت مادر «آسا با مسئولیت محدود» را متهم کرده است که به نمایندگی از سوی بانک ملی ایران، اقدامات غیرمجاز در نیویورک انجام می‌داده‌اند.

آمریکا در عین حال این شرکت را در زمینه مبادله مالی و اطلاعاتی با بانک ملی ایران، مجرم دانسته است.


این در حالی است که بانک ملی اعلام کرده است که این اتهامات سیاسی بوده و «هدف آن تحت‌الشعاع قرار دادن پرونده شکایت بانک ملی ایران از تصمیم مورخ ۲۳ ژوئن ۲۰۰۸ اتحادیه اروپا» انجام شده است.

به گفته مسئولان بانک ملی ایران، شکایت آنها از اتحادیه اروپا در آستانه رسیدگی قرار دارد و مقام‌های آمریکایی با طرح چنین اتهاماتی قصد دارند «افکار عمومی و مراجع اروپایی» را تحت‌الشعاع قرار دهند.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است که شرکت آسا در کشور بریتانیا به ثبت رسیده و دارای تابعیت بریتانیایی است ولی چون سهامداران آن شهروندان ایرانی هستند و ایرانیان مزبور از طرف بانک ملی فعالیت می‌کنند، بنابراین غیرمستقیم متعلق به بانک ملی ایران است و به همین خاطر باید فعالیت آن در خاک این کشور متوقف شود.

با این حال، اطلاعیه بانک ملی ایران تصریح کرده که این بانک «هیچ‌گاه درگیر معاملات غیرقانونی یا پول‌شوئی نبوده» است.

با ممنوع اعلام شدن فعالیت‌های شرکت آسا در آمریکا، شهروندان و شرکت‌های آمریکایی مجاز به انجام معامله با این شرکت نیستند.

دولت آمریکا از سال ۱۹۹۵، افراد و شرکت‌های آمریکایی را از معامله با ایران، بدون اجازه وزارت خزانه‌داری این کشور، منع کرده است.

دارایی‌های بانک ملی ایران سال گذشته به اتهام «حمایت از تروریسم و تامین بخشی از هزینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران» از سوی واشینگتن در لیست توقیف قرار گرفته بود.

Share
در همین رابطه:
«آغاز مجدد فعالیت بانک سپه در رم و لندن»
بازداشت مدیر بنیاد علوی در آمریکا

نظرهای خوانندگان

مگر توقع داشتید این اقدام فرهنگی باشد!؟ هیچ کس در این دنیا دیگر حرف های شما را که درگیر معاملات غیرقانونی یا پول‌شوئی نبوده اید باور نمی کند! دروغ زیاد گفته اید.
پروانه،

-- Parvaneh ، Dec 23, 2008

پروانه خانم.دروغ گفتن یکی از ابزارهای سیاستمداران است/ چه در امریکا و چه در ایران. وظیفه احزاب رسانه ها و فرهیختگان اما رو کردن این دروغ هاست. قوانین امنیت ملی کشورها را دولت ها برای جلوگیری از زیاده لو رفتن بلوف ها می نویسند.

-- بهروز ، Dec 24, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)