تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

احیاء جایگاه مشورت
سرمقاله امروز روزنامه اعتمادملی با عنوان «بازگشت به سنت مشورت»، از سوی محمدعلی ابطحی در خصوص ماجرای ثبت‌نام مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «انتخاب آقای کروبی این بود که از ابتدا به عنوان کسی شناخته شود که به صورت تیمی کار می‌کند و نظر مشاورانش را در رفتارش مورد توجه قرار می‌دهد. همان که مشکل اصلی فعلی کشور است و بسیاری از مشکلات فعلی کشور ناشی از تصمیمات فردی است و مشاورت جایگاه اصلی خودش را از دست داده است.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «اشکال خیلی‌ها در انتخابات قبلی به آقای کروبی این بود که دیگران را از میزان رای خودش مطلع نکرده بود و مثل این‌بار، همه سیاسیون مرتب می‌گفتند که آقای کروبی رای ندارد. نتایج انتخابات چیز دیگری را نشان داد.»

این روزنامه می‌افزاید: «قتی که به همراه آقای کروبی بیرون می‌آمدیم، آقای مهندس موسوی می‌خواست برای ثبت‌نام بیاید. جلوی وزارت کشور تعدادی از افراد به شکل منظم عکس‌های بزرگ آقای مهندس موسوی و آقای خاتمی را به دست گرفته بودند و آقای موسوی هم برای ثبت‌نام می‌رفت. خدا کند که نتیجه‌اش بتواند شرایط کشور را از وضعیت موجود تغییر دهد.»

متن کامل سرمقاله

درک وارونه از معنای دموکراسی
سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «از آزادی تا نمایش دموکراسی» به انتقاد از ثبت‌نام افراد فاقد صلاحیت در انتخابات پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «گاهی اوقات در کشورمان شاهد بروز صحنه‌هایی هستیم که اگر چه برخی مسوولان، آن را مصداق بارزی از وجود دموکراسی در ایران ارزیابی می‌کنند، اما واقعیت آن است که این صحنه‌ها، نه نمایشی از دموکراسی، بلکه درکی وارونه از معنای واقعی دموکراسی است.»

در بخش دیگری از سرمقاله مردمسالاری می‌خوانیم: «این دوره نیز همچون دوره های گذشته، صدها نفر که بعضا حتی از تحصیلا ت دیپلم نیز بهره‌مند نبودند و سطح اطلا عات عمومی آنها - نه اطلا عات تخصصی سیاسی و اقتصادی آنها- بسیار پایین تر از میانگین جامعه بود، برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات وزارت کشور رفتند و صحنه‌هایی کمیک ایجاد کردند که در دنیای مدرن امروز، تصور آن هم خنده‌آور است.»

این روزنامه افزوده است: «جالب اینجاست که برخی فعالا ن سیاسی، رخداد این صحنه‌ها را نشانه ای از وجود دموکراسی در ایران می‌دانند که با تکیه بر آن هر فردی می‌تواند کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود. اما این دسته از افراد، فراموش می‌کنند که رد صلا حیت تمامی این افراد، قضاوتی منفی از برگزاری انتخابات در ایران در افکار عمومی جهانیان ایجاد می کند.»

متن کامل سرمقاله

«تلاش برای بی‌رقیب کردن رئیس جمهوری»
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «با چه زبانی بگویند!؟» درباره تمایل نظامیان به دخالت در سیاست در ایران نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «به نظر می‌رسد علاقمندی به دخالت بعضی نظامیان در سیاست، یک امر اتفاقی نیست و احتمالاً برخی تقسیم‌بندی‌های جدید نیز تنها یک روش احتیاطی است تا بعضی حامیان این روش، با سوال مکرر در خصوص تعارض اقدامات خود با توصیه‌های امام مواجه نشوند.»

در بخش دیگری از سرمقاله آفتاب یزد می‌خوانیم: «فرض شود همه مردم پذیرفتند بخشی از بسیج که در خصوص فعالیت انتخاباتی آنها سخن گفته شده است، فارغ از مسئولیت‌های نظامی است. اما آیا همین بخش، از امکانات عمومی کشور استفاده نمی‌کند؟ البته ممکن است کسی بگوید که مقصود از فعالیت انتخاباتی بسیج، حمایت از کاندیدای خاص نیست و لذا می‌توان امکانات عمومی را در راستای پیشبرد سیاست‌های کلی کشور در اختیار بخش غیرنظامی بسیج گذاشت.»

این روزنامه افزوده است: «علت تکرار بعضی سخنان، ضعف‌گیرندگی کاندیداهای اصلاح‌طلب بوده است! اصولگرایانی که قرار است با پیروزی آنها، همه اهل ایمان در دنیا خوشحال شوند ظاهراً به هر زبانی که توانسته‌اند خاتمی، کروبی و موسوی را مخاطب قرار داده‌اند تا بلکه آنها را از رقابت با احمدی‌نژاد منصرف کنند و اکنون مشخص نیست این بندگان خاص خدا، با چه زبانی باید پیام خود را منتقل کنند تا اصلاح‌طلبان، با کناره‌گیری داوطلبانه، دوستان آنطرفی را از برخی موضع‌گیری‌ها بی‌نیاز کنند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «بازوهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در جهان عرب»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «طرح سازش اعراب و سراب صلح»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بورس؛ دلایلی برای خوش‌بینی و دلایلی برای بدبینی»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «وضعیت کتاب‌خوانى»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)