تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نظارت بر ازدواج دختران خردسال در عربستان

عربستان سعودی قصد دارد از این پس بر ازدواج دختران خردسال نظارت کند.

به گزارش روزنامه عربستانی عرب‌نیوز که به زبان انگلیسی منتشر می‌شود این اقدام در راستای مبارزه با روند فزاینده ازدواج دختران خردسال در آن کشور صورت می‌گیرد.

اخیراً یک قاضی عربستانی در شهر عُنَیزه برای دومین بار دستور فسخ ازدواج یک دختر هشت‌ساله با یک مرد ۴۷ ساله را صادر کرد.

برخی خانواده‌ها در عربستان در ازای پول، دختران خردسالشان را شوهر می‌دهند

به گزارش روزنامه الجریده چاپ کویت، دادگاه عالی ریاض تصمیم این قاضی را درست ندانسته و پرونده را برای بازنگری به وی ارجاع داده‌بود ولی این قاضی برای دومین بار این ازدواج را فسخ کرد.

به گفته محمد العیسی وزیر جدید دادگستری سعودی، این امر و «روش بی‌نظمی که والدین بر اساس آن دخترانشان را شوهر می‌دهند» باعث تصمیم جدید این نهاد قضایی شده‌است.

محمد العیسی خبر داد که این وزارتخانه از این پس علاوه بر نظارت بر ازدواج دختران، به عنوان آخرین مرجع تأییدکننده ازدواج‌های این کشور عمل خواهد کرد.

رسانه‌های محلی عربستان از پدیده دریافت پول توسط خانواده‌های فقیر عربستانی در ازای شوهر دادن دختران خردسال خود خبر داده‌اند.

در همین خصوص طلال البکری، رئیس هیأت امور اجتماعی و خانواده در مجلس شورای عربستان، اظهار داشت که ازدواج کودکان از خطرناک‌ترین پدیده‌ها در عربستان به شمار می‌رود و شکل دیگری از بازرگانی برده می‌باشد.

در یکی از کشورهای همسایه عربستان، یعنی یمن، که ازواج کودکان گسترش زیادی دارد مجلس آن کشور در ماه فوریه قانون جدیدی را در این رابطه تصویب کرد.

بر پایه این قانون حد اقل سن قانونی ازدواج برای دختران ۱۷ سال اعلام شد. در حال حاضر گروهی از نمایندگان مجلس یمن در حال تلاش برای لغو این قانون هستند. به باور آن‌ها این قانون با شریعت اسلامی هم‌خوانی ندارد.

Share

نظرهای خوانندگان

این که نمیشه که حلال خدا را حرام کرد.
به هر حال پیامبر الگوی خوبی توی این زمینه است که در حالی که 54 سالش بود با عایشه که به تعبیری 7 و به تعبیری 9 ساله بود ازدواج کرد

-- یکی از گوسفندان که چموش شده ، Apr 18, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)