تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«بازجویان سازمان سیا محاکمه نمی‌شوند»

باراک اوباما امروز جمعه گفت که افسران سازمان سیا که در بازجویی‌های خشن و دردناک مظنونان تروریسم دست داشته‌اند پیگرد قانونی نخواهند شد.

به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان این تصمیم در حالی صورت می‌گیرد که گروه‌های حقوق بشر و بسیاری از مقامات دولت اوباما این روش‌ها را شکنجه دانسته و آن‌ها را محکوم کرده‌اند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که وزارت دادگستری آمریکا، دیروز مدارکی از دوره ریاست جمهوری جرج بوش در این مورد دریافت کرده‌است.

در این مدارک که مربوط به توصیه‌های حقوقی به سازمان سیا است آمده که القای حس خفگی، زدن ضربه به صورت، استفاده از حشرات برای ترساندن زندانیان و بیدار نگهداشتن طولانی‌مدت آن‌ها «شکنجه به شمار نمی‌آید.»

رئیس جمهور آمریکا گفت که واشینگتن در آینده از چنین روش‌هایی استفاده نخواهد کرد

رئیس جمهور کنونی ایالات متحده امروز اظهار داشت «از آن‌جایی که مأموران سیا مطابق توصیه‌های قانونی زمان عمل می‌کردند نباید محاکمه شوند.»

باراک اوباما در این مورد افزود: «ما دوران تاریک و دردناکی از تاریخ خود را پشت سر گذاشته‌ایم، اما در زمانی که با چالش‌های بزرگ و تفرقه‌ای نگران‌کننده روبه‌رو هستیم، صرف کردن وقت و انرژی در جهت سرزنش گذشته‌ها چیزی را حل نمی‌کند.»

در بخشنامه‌هایی که در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش صادر شده و روز پنج‌شنبه به دست وزارت دادگستری آمریکا رسید آمده‌است:
«عریان کردن اجباری، زدن ضربه به صورت و شکم، دستکاری در تغذیه افراد، کوبیدن به دیوار کاذب، بستن افراد با زنجیر در حالات دردناک و استفاده از حشرات قطعاً شکنجه به حساب نمی‌آیند.»

گروه‌های حقوق بشر علیه تصمیم باراک اوباما برای حفاظت قانونی از بازجویانی که از این روش‌ها استفاده کرده‌اند اعتراض کردند.

باراک اوباما در بیانیه‌ای گفت: «روش‌هایی که دولت پیشین استفاده کرده برتری اخلاقی ما را زیر سؤال می‌برد و بر امنیت ما نمی‌افزاید.»

وی افزود: «مردان و زنان سرویس‌های اطلاعاتی ما شجاعانه در خطوط مقدم یک دنیای خطرناک خدمت می‌کنند.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت که واشینگتن در آینده از چنین روش‌هایی استفاده نخواهد کرد.

ایالات متحده آمریکا پس از رویدادهای تروریستی یازده سپتامبر شمار زیادی از افراد مظنون به تروریسم را در زندان‌های مختلف برای بازجویی نگه داشته‌است.

Share

نظرهای خوانندگان

بهتر است آنهایی که از آمدن اوباما خوشحال بودند دقت کنند.او همانی است که قرار بود صلح بیاورد و دنیا را پر از گل کند.اما جنایات چندی پیش خود را ک.چک می شمارد.برای سگش سخنرانی می کند اما عاملان قتل و شکنجه ی ده ها انسان بی گناه همچنان صاحب قدرت هستند.

-- رضا ، Apr 17, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)