تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در ایران

«روز هزار ساعت دارد»

«روز هزار ساعت دارد» نوشته فریدون حیدری ملک میان‌ در ۲۲۰۰ نسخه از سوی نشر افق منتشر شد.

Download it Here!

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «راوی در روزی شوم، در ملک میان زاده می‌شود و دنیاگردی به شیوه دروایش و حتی نوشت به سبک دعاگران و پیشگویان در طالع اوست. شاید ازهمین روست که می‌خواهد در هاله‌ای از وهم و رویا از آینده بنویسد.»

اگر فرض شود که هنرمند روشنفکر شرقی در فضایی نیمه روستایی- نیمه شهری زندگی می‌کند، شاید بتوان سبب ظهور پدیده‌هایی نادر (همچون حافظ، خیام یا هدایت) را در میان جماعتی که اصولا با مطالعه و فرهنگ بیگانه‌اند، دریافت.


رمان «روز هزار ساعت دارد» که هم‌چون شعری بلند به زبان آهنگین نوشته شده است، می‌کوشد با خلق فضایی ویژه و انتزاعی، این ناهمگونی را به نمایش بگذارد.

در بخشی از این کتاب که در سه بخش «اوکار»، «سراندیب» و «دساتیر» روایت می‌شود، آمده است: «مادر اما یک چیز را می‌دانست لابد. انگار ملک میانی‌ها را بهتر می‌شناخت. بهتر از پدر که دشمنی‌های دیدرین را از یاد می‌برد، همیشه. از مادر این برنمی‌آمد...وهمچنان تقصیر همه عذاب‌ها را به تمامی به گردن اقوام پدر می‌انداخت: این‌طور کس و کار را، روزی صد تا، من با گل درست می‌کنم!»

قیمت این کتاب، ۲۸۰۰ تومان است.

«یازده نمایشنامه»

«یازده نمایشنامه» از سمیوئل بکت با ترجمه باربد گلشیری از سوی نشر نیلوفر در ۲۲۰۰ نسخه منتشر شد.

این نمایشنامه‌ها عبارتند از «بازی بدون کلام یک»، «بازی بدون کلام دو»، «آمد و رفت»، «نفس»، «تک‌گویی»، «Rockaby»، «بداهه اوهایو»، «Quad»، «فاجعه»، «شب و رویاها» و «چی کجا».

مترجم در مقدمه کتاب با عنوان «نانوشتن» آورده است: «نظریه ادبی مکن نیست، مگر با نفی تجربه یگانه خواندن آن چیز. و اساسا این محال است مگر برای فونس بورخس. زیرا اندیشیدن فرزند نسیان است، زیرا استقرار و در نتیجه نظریه ادبی مبتنی بر حذف است، به عمد، به سهو و یا اصلا به ناچار.»


«نظریه ادبی همانطور عمل می‌کند که ایدئولوژی: حرکت آزدانه دال‌ها را متوقف می‌کند تا معنا را تثبیت کند. این عمل بر دوخته شدن دال به مدلول استوار است. نقطه‌ای که در آن تسلسل متوقف می‌شود یا مدلول حاضر می‌شود، جایی است که نظریه ادبی آغاز می‌شود.»

به باور گلشیری «تجربه خاص من از خواندن آنچه به غلط یا به تسامح مثلا «جهان بکت» می‌نامیم، اندیشیدن به خود ادبیات را به همرا داشته است. بی‌شک این تناقضی است که برای گریز از نظریه ادبی به نظریه‌ای ادبی می‌آویزیم. نظریه‌پردازی درباره نوشتار بکت، نظریه‌پردازی نظریه نپرداختن است.»

قیمت «یازده نمایشنامه» ۲۸۰۰ تومان است.

کتاب‌های تازه منتشر شده در غرب:

رمان جدید پائولو کوئیلو

پائولو کوئیلو، نویسنده معروف برزیلی در رمان جدید خود با نام «برنده تنها می‌ایستد»، فستیوال فیلم کن و دنیای سلبریتی‌ها را به عنوان موضوع اصلی رمان انتخاب کرده است.

این رمان داستان مردی روسی به نام ایگور است که یک سریال کیلر (آدمکش زنجیره‌ای) ثروتمند است که برای برگرداندن عشق همسر قبلی‌اش، اوا دست به کارهای خطرناکی می‌زند.

شخصیت‌های رمان جدید کوئیلو، ستارگان سینما، مدل‌های زیبا و سلبریتی‌هایی‌اند که در روزهای برگزاری فستیوال فیلم کن در ساحل زیبای کن اقامت می‌کنند.


نویسنده ۶۱ ساله رمان «کیمیاگر» که خود از مشتریان پروپاقرص فستیوال کن است، می‌گوید هدف او از نوشتن این رمان، درک این موضوع است که چرا شرکت‌کنندگان در فستیوال کن این‌گونه رفتار می‌کنند و این‌که در پشت لایه‌های فرش قرمز، لباس‌های پرزرق و برق، پارتی‌های باشکوه و کشتی‌های تفریحی لوکس، واقعاً چه می‌گذرد.

کوئیلو با تفاوت قائل شدن بین هنرمندان و سلبریتی‌ها، سلبریتی شدن را بیماری دنیای امروز می‌داند و درباره آن می‌گوید:

«به خودم گفتم؛ آه خدای من این آدم‌ها این‌جا پول‌شان را خرج می‌کنند اما چه لذتی از این کار می‌برند؟ این سوال من در این رمان و نقطه شروع کتاب در باره دنیای مد و سلبریتی‌ها و ارزش‌های آن‌هاست».

او می‌گوید این رمان بیشتر از آن‌که نقدی بر سلبریتی‌ها باشد، بررسی دنیای مد و میل مردم برای کسب شهرت است:

«امروز هر کسی می‌خواهد مشهور شود و این را نه به خاطر این‌که چیز مهمی برای ارائه داشته باشند، بلکه فقط به خاطر خود شهرت می‌خواهند.»


کوئیلو می‌گوید این رمان را بر اساس تجربه‌های شخصی خود از فستیوال‌ها نوشته است:

«این رمان صد درصد بر اساس تجربه‌های شخصی من است. ماجراها کاملاً دقیق‌اند. درست است که من هیچ‌گاه با یک سریال کیلر ملاقات نداشته‌ام، اما تشریح مکانیسم فستیوال کن در این رمان صد‌درصد دقیق است».

روزنامه فانینشال تایمز لندن، رویکرد کوئیلو به ساختار اجتماعی معاصر را بسیار سطحی و خنده‌دار توصیف کرده، در حالی که روزنامه واشنگتن پست، آن را نمونه‌ای از وضعیت امروز بشر دانسته است.

جولیا رابرتز، ستاره مشهور هالیوود نیز در‌باره آن گفته است:

«طرز نوشتن پائولو مثل موسیقی و واقعاً زیباست. من بیشتر از همه به او حسادت می‌کنم».
رمان «برنده تنها می‌ایستد» نوشته پائولو کوئیلو با قیمت ۱۴ پوند و ۹۹ پنس از سوی انتشارات هارپر کالینز منتشر شده است.

۱۰۱فیلم علمی تخیلی که قبل از مرگ باید دید

فیلم‌های علمی تخیلی از نخستین ژانرهایی است که با پیدایش سینما به وجود آمد. از سفر به ماه ژرژ مه لیس و متروپولیس فریتزلانگ گرفته تا ادیسه فضایی کوبریک، جنگ ستارگان جرج لوکاس و متریکس؛ سینمای علمی تخیلی راه زیادی را طی کرده و با توسعه تکنولوژیک سینما شکل‌های پیچیده‌ای به خود گرفته است.

سفینه‌های فضایی، سفر به سرزمین‌های ناشناخته، آدم‌هایی از کرات و منظومه‌های دیگر، جنگ‌های هسته‌ای، هیولاها، حفره‌های سیاه، تئوری نسبیت انیشتین و هوش مصنوعی، موضوع بسیاری از فیلم‌های علمی تخیلی بوده است.


«۱۰۱فیلم علمی تخیلی که قبل از مرگ باید دید»، لیستی از بهترین فیلم‌های فضایی است که به انتخاب استیون جی اشنایدر و بر اساس جمع‌بندی نظرات منتقدان و مورخان سینمایی‌، اساتید دانشگاهی و متخصصان فیلم‌های علمی تخیلی تهیه شده و راهنمای خوبی برای کسانی است که شناختی از این ژانر سینمایی ندارند و نمی‌دانند چگونه این فیلم‌ها را انتخاب کنند.

لیست اغواگرانه‌ای از فیلم‌هایی که خواننده را دعوت می‌کند که قبل از مردن آن‌ها را تماشا کند. پس تا دیر نشده بشتابید.

قیمت این کتاب ۹ پوند و ۹۹ پنس است و انتشارات کسل ایلاستریتد در بریتانیا آن را منتشر کرده است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)