تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در ایران

«آشنایی با بکت»

«آشنایی با بکت» نوشته پل استراترن با ترجمه امیر احمدی‌آریان در ۳۰۰۰ نسخه از سوی نشر مرکز منتشر شد.

Download it Here!

این کتاب، یکی از مجموعه کتاب‌های «آشنایی با نویسندگان» است که برای آگاهی از اندیشه و زندگی نویسندگان برجسته و تاثیری که آنها بر جهان فرهنگ و ادب و چالش آدمی برای درک جایگاه خود در جهان هستی گذاشتند، منتشر می‌شود.

هر کتاب این مجموعه در کنار اطلاعات زندگی نامه‌ای، افکار و عقاید نویسنده را به ویژه در مواجهه با جریان‌ها و تحولات ادبی و فرهنگی عصرش بازگو و نکته‌های اصلی اندیشه او را از زبان خودش بیان می‌کند.

کتاب‌های دیگر این مجموعه که به تدریج منتشر می‌شوند، عبارتند از آشنایی با بورخس، تولستوی، جویس، داستایفسکی، دی.اچ.لارنس، کافکا، گارسیا مارکز، ناباکف، ویرجینیا وولف و همینگوی.


در بخشی از کتاب آمده است: «بکت فهمیده بود که برای کنار آمدن با جهان پیرامون خود، باید بر جهان دورنش تمرکز می‌کرد، بر تاریکی که سعی کرده بود پنهانش کند. دستمایه او نه دستاوردهای فکری بزرگ برای وضعیت بشر، بلکه ناامیدی و دلسردی بود.»

نویسنده در جای دیگری نیز آورده است: «بدبینی، آن هم در حد بکت، همیشه جذاب بوده است. بکت تجربه، حجیت و موفقیت را دست می‌اندازد، چیزهایی که سد را ه جوانان هستند. اما جذابیت این نوع مصمم و لجوجانه بدبینی فقط در میان جوانان نیست...این بدبینی توان مقاومت در برابر حملات خشونت‌آمیز بخت یاغی را دارد که شاید جوانان آماده پذیرش آن باشند، اما در دوران پیری وضعیتی دائمی است.»

قیمت این کتاب، ۲۲۰۰ تومان است.

«وقتی فاخته می‌خواند»

«وقتی فاخته می‌خواند» نوشته غلامرضا رضایی از سوی نشر چشمه در ۱۵۰۰نسخه منتشر شد.

از این نویسنده پیشتر کتاب «دختری با آدامس خروس نشان» منتشر شده بود. «نیمدری» نیز از مجموعه داستان‌های اوست.

«دختری با آدامس خروس نشان» که از سوی نشر ثالث به بازار آمد، در جلسات متعدی در ایران مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در بخشی از کتاب «وقتی فاخته می‌خواند» آمده است: «صدای سوت قطار گوش‌هاش را پر کرد. برگشت. قطاری با واگن‌های پر از گوگرد زرد توی ایستگاه ایستاد. راه افتاد طرفش. یک، دو...پنج، شش... واگن‌ها را شمرد و از روی سکوتی سیمانی برگشت. دختر نبودش. از سکو پرید پائین.»


نویسنده در جای دیگر نوشته است: «صدای زنگ را که شنید دلشوره‌اش بیشتر شد. ترسید مبادا کسی ببیندش. پناه کوچه چشم دوخت به در دبیرستان. پسری پشت داده بود به ستون آهنی سایبان ایستگاه.موهاش بلند بود و زنجیری را انگار دور انگشت می‌چرخاند. دخترها از در هجوم آوردند بیرون. لباس‌هاشان یک شکل بود و یک رنگ. فکر کرد توی این شلوغی چه طوری پیداش کند؟»

قیمت «وقتی فاخته می‌خواند» ۲۷۰۰ تومان است.

آثار منتشر شده در غرب

پخش جهانی فیلم‌های مستند احمد محمود و شاملو

دی وی دی فیلم های مستند «‌احمد محمود، نویسنده انسان‌گرا» به کارگردانی بهمن مقصودلو و «احمد شاملو، شاعر بزرگ آزادی» به کارگردانی مسلم منصوری و از تولیدات موسسه آی اف وی سی (مرکز بین‌المللی فیلم و ویدئو) نیویورک، از سوی کمپانی آمریکایی پاث فایندر پیکچر (Path Finder Pictures) به بازار ارائه شد.

بهمن مقصودلو، تهیه کننده این فیلم‌ها و مدیر مرکز آی اف وی سی در گفت و گو با رادیو زمانه اعلام کرد که کمپانی معتبر بین‌المللی پاث فایندر توزیع ویدئویی برخی از تولیدات این مرکز را به عهده گرفته و تا‌کنون شش فیلم از محصولات آی اف وی سی، به صورت دی وی دی، به بازار ارائه شده است.

منهتن به روایت ارقام ساخته امیر نادری، هفت خدمتکار ساخته داریوش شکوف با بازی آنتونی کوئین و خاموشی دریا به کارگردانی وحید موسائیان از جمله فیلم‌های دیگری است که کمپانی پاث فایندر، دی وی دی آن‌ها را توزیع کرده است.


به علاوه فیلم مستند کوتاه «‌زندگی درمه» به کارگردانی بهمن قبادی که برنده بیشترین جوایز بین‌المللی برای یک فیلم مستند کوتاه در تاریخ سینمای ایران شده‌ و دستمایه قبادی برای ساختن فیلم معروف «‌زمانی برای مستی اسب‌ها» بوده، همراه با دی وی دی «‌احمد محمود» توزیع شده و برای نخستین بار در دسترس علاقمندان سینمای مستند ایران قرار می‌گیرد.

به گفته بهمن مقصودلو، کمپانی پاث فایندر هم‌چنین قصد تهیه و توزیع دی وی دی از محصولات دیگر این موسسه را دارد.

بهمن مقصودلو، تهیه کننده و فیلم‌ساز، و منتقد سینما سال‌هاست که در نیویورک اقامت دارد. وی هم اینک سرگرم تکمیل فیلم مستندی در‌باره تاریخ سینمای ایران است.

ماه عسل در تهران

«ماه عسل در تهران: دو سال عشق و خطر در ایران» عنوان کتابی است نوشته آزاده معاونی، روزنامه‌نگار ایرانی متولد آمریکا و نویسنده کتاب مشهور «‌جهاد رژلب».

آزاده معاونی هم‌چنین کتاب دیگری با نام «ایران در حال بیدار شدن است» را با همکاری شیرین عبادی نوشته است.

معاونی در سال ۲۰۰۵ از سوی مجله تایم برای تهیه گزارش در‌باره انتخابات ریاست جمهوری ایران به تهران می‌رود، اما به خاطر اتفاق‌های غیر‌منتظره‌ای که برایش می‌افتد، تصمیم می‌گیرد در ایران بماند.


او عاشق پسری به نام آرش شده و با او رابطه برقرار می‌کند و از او حامله می‌شود‌، بدون این‌که با او رسما ازدواج کرده باشد. کارهایی که خلاف عرف جامعه ایران است و مجازات دارد.

ماه عسل در تهران، شرح خاطرات نویسنده از دوران اقامت دوساله‌اش در ایران تا خروج او از کشور به همراه شوهر و فرزندش هست و تجربه‌های شخصی و مشاهدات او از زندگی اجتماعی در ایران اسلامی را دربر می‌گیرد.

او خواننده غربی را با خود به پارتی‌های شبانه و محافل خصوصی زنان طبقه مرفه جامعه می‌برد و آن‌ها را با چهره زیر زمینی تهران مدرن آشنا می‌کند.

تهرانی که از دید نویسنده زنان و مردانش در زیر چکمه‌های استبداد دولتی نفس می‌کشند و از آزادی‌های اجتماعی و حقوق طبیعی شان محروم شده‌اند.


آزاده معاونی

وی استفاده از دیش‌های ماهواره، خوردن مشروبات الکلی، حجاب تحمیلی و مسدود کردن وب‌سایت‌های مربوط به جنبش زنان از سوی دولت را به عنوان نمونه‌هایی از محدودیت های اجتماعی و سیاسی در جامعه ایران برمی‌شمارد.

به عنوان مثال، در بخشی از کتاب، او لحظه‌ای را شرح می‌دهد که پشت درب دانشگاه جلویش را می‌گیرند و او یک مصاحبه‌ی خیلی مهم را به این دلیل که مانتو‌یش دکمه‌های کافی ندارد، از دست می‌دهد:

«‌زدم زیر گریه، اون موقع احساس تحقیر می‌کردم و به خاطر از دست دادن مصاحبه خیلی عصبانی بودم. از خودم متنفر بودم چون تسلط خودم رو جلوی مامور‌ها از دست دادم… خیلی تند برگشتم به تاکسی… وقتی توی ماشین نشستم، بی‌اختیار گریه کردم».

تمرکز معاونی در این کتاب بر روی محافظه‌کاری اجتماعی، تضادهای بین ارزش‌های سنتی و زندگی مدرن شهری و قوانین و مجازات‌های سخت حکومتی است.

خاطرات آزاده معاونی در تهران آمیخته است با ترس‌ها و اضطراب‌های روزنامه‌نگاری که هر آن ممکن است به اتهام جاسوسی یا اقدام علیه امنیت ملی دستگیر و زندانی شود.

‌او به سبک روزنامه‌نگاران غربی، مشاهدات و تجربه‌های فردی خود را با تفسیرهای شخصی‌اش ترکیب می‌کند و به این ترتیب می‌کوشد تحلیلی از وضعیت سیاسی و اجتماعی جامعه امروز ایران به دست دهد.

اما آیا واقعاً دو سال زندگی در ایران برای شناخت همه جانبه پیچیدگی‌های این جامعه کافی است؟

باید کتاب ماه عسل در تهران را خواند و دید که گزارش بلند خانم معاونی و تفسیرهای او تا چه حد با واقعیت های جامعه ایران مطابقت دارد.

کتاب «ماه عسل در تهران: دوسال عشق و خطر در ایران» با قیمت ۲۶ دلار از سوی انتشارات رندوم هاوز آمریکا منتشر شده است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)