تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

مشکل اساسی حامیان دولت
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «آچمز حامیان دولت» به سرگردانی اصولگرایان برای انتخاب کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «این روزها حامیان محمود احمد‌ی‌نژاد که تا چند ماه پیش کاندیدای خود را پیروز بلامنازع انتخابات دهم ریاست جمهوری می‌دانستند، به واسطه رفتارهای عقلایی بزرگان جریان اصلاح‌طلب و نارضایتی روز افزون بخش‌های عمده‌ای از جریان موسوم به اصولگرا آچمز شده اند و به قول قدیمی‌ها نه راه پس دارند و نه راه پیش.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «حامیان دولت این نکته را که حمایت شخصیت‌ها و گروه‌های اصولگرا تا چه حد برای پیروزی احمدی‌نژاد ضروری است، به خوبی درک کرده‌اند و به همین دلیل از طرق مختلف سعی دارند القای کنند چهره‌هایی مانند قالیباف با تمام انتقاداتی که به احمدی نژاد دارند در نهایت با وی بر سر سفره اصولگرایی می‌نشینند و احتمالا از خوان رقیب سر در نمی‌آورند.»

سرمقاله نویس مردمسالاری ادامه داده است: «کاندیداتوری توامان میرحسین موسوی، سیدمحمد خاتمی و مهدی کروبی، اولا جریان حامی دولت را برای شناسایی رقیب اصلی سرگردان کرده است و از سویی سفرهای شهربه شهر و سخنرانی‌های متعدد این سه بزرگ، بار دیگر اصلاح‌طلبان را در کانون توجه افکار عمومی قرارداده است.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «محاسبه آمار بالای رای کاندیدای واحد اصلاح‌طلبان از میان طبقات فرودست، متوسط و قومیت‌های مختلف، شکست احمدی‌نژاد را تضمین می‌کند و از این حیث که مهندسی‌های اعمال شده در انتخابات قبل در این انتخابات به واسطه تدبیر بزرگان اصلاح‌طلب و نارضایتی درونی جریان اصولگرا از احمدی‌نژاد به سرانجام نخواهد رسید، حامیان دولت را با مشکل اساسی مواجه کرده است.»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از اوباما
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «اوباما ادامه خصومت با ایران» به تمدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران به دستور اوباما واکنش نشان داده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «باراک اوباما رئیس جمهور جدید آمریکا تلاش می‌کرد خود را با اسلاف خود متفاوت نشان دهد. از چنین شخصی انتظار این بود که راهی مغایر با راه پیشینیان خود در پیش بگیرد و حتی انحرافات آنها را نیز جبران کند. اما عملکرد باراک اوباما نه تنها تاکنون با چنین انتظاراتی منطبق نبوده، بلکه وی درست برخلاف این مسیر و کاملا منطبق بر مسیر اسلاف خود عمل کرده است.»

این روزنامه ادامه داده است: «تحریم‌ها علیه ایران در زمان ریاست جمهوری کلینتون که او نیز از حزب دموکرات بود آغاز شد و بهانه این تحریم‌ها اتهامات واهی و بی‌اساسی بود که آمریکا به ایران وارد کرد و دولت ایران را حامی تروریسم دانست.»

سرمقاله نویس جمهوری اسلامی در ادامه آورده است: «بدین ترتیب تکلیف تعارفات سیاسی و البته غیررسمی رد و بدل شده میان تهران و واشنگتن در هفته‌های اخیر نیز کاملا روشن است. کسانی که تاکنون تصور می‌کردند یخ‌های روابط میان ایران و آمریکا را که ۳۰ سال است هر روز بر انجماد آنها افزوده می شود، می‌توانند آب کنند اکنون باید به این نتیجه برسند که دل خوش کردن به پوست سیاه اوباما و یا شعار «تغییر» او دل بستن به سراب است.»

متن کامل سرمقاله

تذکر به نمایندگان مجلس
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد هم با عنوان «سوگند فراموش شده!»، در خصوص قرائت نشدن گزارش تفریغ بودجه در صحن مجلس نوشته شده است.

سرمقاله نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «توقع می‌رفت که مشروح گزارش تفریغ بودجه در صحن علنی مجلس قرائت شود و در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد. این اقدام از آن جهت اهمیت داشت که قطعاً بر تصمیم‌گیری نمایندگان مجلس در پذیرش یا رد احکام بودجه سال ۸۸ تاثیر می‌گذاشت. اما اخبار غیررسمی حاکی از آن است که بعضی فشارها در داخل مجلس، مانع توزیع مشروح گزارش در میان نمایندگان مجلس شده است.»

به نوشته آفتاب یزد، «البته هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چه اشخاص و کدام عوامل مانع دسترسی نمایندگان مردم به گزارش عملکرد دولت در سال ۸۶ شده‌اند. آیا مثلاً نزدیکی انتخابات و نگرانی از کاهش اعتماد مردم به ‌«دولت اصولگرا» در این موضوع نقشی داشته است؟ شاید هم تصمیم به ممانعت از توزیع گزارش تفریغ بودجه را باید متاثر از اراده کسانی دانست که چند روز قبل با صراحت بر کنترل انتقادات از دولت نهم - به خاطر جلوگیری از بهره‌برداری اصلاح‌طلبان- تاکید کردند.»

این روزنامه می‌افزاید: «آیا سکوت در این خصوص، نقض آشکار سوگند نمایندگی نیست؟ اگر نمایندگان مجلس معتقدند که مصوبات قانونی آنها در راستای منافع مردم است، باید بپذیرند که بی‌توجهی دولت به این مصوبات، مفهومی جز زیرپا گذاشتن حقوق و مصالح ملت ندارد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «باران هور و بشارت نور»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «دغدغه اجرا نشدن قانون، انگیزه حذف»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «درباره علل رد شدن طرح تعیین تکلیف یارانه‌ها»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «اهداف اجلاس ریاض»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)