تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در ایران

«کتابفروشی»

جلد دوم «کتابفروشی» به کوشش ایرج افشار در ۱۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات خجسته منتشر شد.

Download it Here!

این کتاب، یادنمای پنجمین سال درگذشت بابک افشار (فرزند ایرج افشار) است و با همکاری عبدالحسین آذرنگ، علی دهباشی، سیدفرید قاسمی، نادرمطلبی کاشانی و رضا یکرنگیان آماده و منتشر شده است.

این مجموعه، شامل سی و شش گفتار تازه نوشته شده، پنج نوشته از آنچه پیشینیان در زمینه کتابفروشی با یادگار گذاشته‌اند و همچنین چند مدرک سیاقی است.

آقای افشار در مقدمه می‌نویسد: «انتشار این دو جلد نشان می‌دهد که تاریخ کتابفروشی، مقوله‌ای اساسی از تاریخ فرهنگ کشور ماست. زیرا صنف کتابفروش در طول زمان، واسطه انتقال کتاب‌ها از کرانی به کرانی بوده و هماره حافظ و ناقل کتاب‌هایی شده‌اند که با مرگ و میر دانشمندان و دگرگونی‌های کتابخانه‌ها احتمال نابودی آنها بسیار می‌بوده است.»


کتابفروشی از پیشه‌هایی است که گروهی از معاریف فرهنگی و حتی سیاسی ایران، چه در روزگار جوانی و چه در روزهای سختی یا دور شدن از فعالیت‌های دیگر بدان پرداخته‌اند. در این کتاب، به تعدادی از این این کتابفروشی‌ها به عنوان پاتوق‌های روشنفکری پرداخته شده است.

«فهرست‌های ناشران کتابفروش» نوشته سیدفرید قاسمی، «مشهد و کتابفروشی‌های پنجاه سال پیش» از دکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی، «کتابفروش‌های قزوین» از دکتر سیمحمد دبیرسیاقی، «کتابفروشی‌های ارمنیان» نوشته آندرانیک هویان، «فروش کتاب‌های خارجی در مرکز نشر دانشگاهی» از علی محمد روحبخشان و ۳۰ مقاله دیگر در بخش نخست این کتاب به چاپ رسیده است.

«حدیث کتابفروشان»از سیدابوالقاسم انجوی شیرازی، «حدیثی دیگر از کتابفروشان قدیم» نوشته دکتر هوشنگ ساعدلو، «کتابخانه‌ها، قرائت خانه‌ها، کتابفروشی‌ها و مطابع مشهد» از مهدی سیدی و «خرید و فروخت و سیر و سفر نسخه‌های خطی در گذشته» از ایرج افشار از نوشته‌های بازچاپ شده مرتبط در این مجموعه هستند.

قیمت این کتاب، ۲۲۰۰۰ تومان است.

«معماری به زبان کلاسیک»

«معماری به زبان کلاسیک» نوشته جان سامرسون با ترجمه علی‌محمد سادات‌افسری از سوی نشر نیلوفر در ۲۲۰۰ نسخه منتشر شده است.

این کتاب بخشی از مجموعه‌ای است که به طور منظم منتشر خواهد شد و قصد دارد اندیشه‌ها و تجربه‌های فراچنگ آمده در درازنای قرون را از رهگذر روند غنابخشیدن به محیط کار و زندگی روزمره انسان، از خلال ترجمه کتاب‌های تراز اول در دسترس علاقمندان قرار دهد.

مترجم در مقدمه کتاب نوشته است که «تمام دغدغه این گفتارهای کوتاه شش‌گانه را می‌توان به طور خلاصه پاسخ مشروط به پرسش زیر دانست: اگر شناخت هنر و معماری و به تبع آن آفرینش هنری و طراحی پروژه نیاز به سیر تطور تاریخی دارد، چگونه می‌توان شرح تجربه‌های نو به نو در گذر زمان عالم معماری را از زبان خود معمار شنید؟»


«معماری به زبان کلاسیک» به فصول «عناصر بنیادین کلاسیک‌گری»، «دستور زبان عصر باستان»، «زبانشناسی سده شانزدهم»، «بلاغت باروک»، «در پرتو مشعل خرد و باستان‌شناسی» و «نفوذ کلاسیک در شئون مدرن» تقسیم شده است.

در بخشی از کتاب آمده است: «چه بلایی بر سر زبان معماری آمده است؟ عموما می‌پندارند نهضت مدرن آن را به خاک سپرد و البته پر بیراه هم نمی‌روند. یکی از جانانه‌ترین اعتقادات مدرنیست‌ها که در نخستین دهه سده بیستم در وین صورت بندی شد، تزئینات به مثابه جنایت است. معماری عصر جدید باید خود را از شر تزئینات خلاص کند.»

نویسنده افزوده است: «بناهای زمان آینده باید به یمن چیدمان موزون با آنچه عملکرد و ساختار از آنان می‌طلبد، نظرها را جلب کنند و نه بیشتر. این جد و جهد پرشور در زمان خود بسیار بااهمیت قلمداد شد و کماکان یکی از ارکان منفک نشدنی نهضت مدرن را تشکیل می‌دهد که نمی‌توان به سادگی به عنوان یک ایمان نخ‌نما و خشکه‌مقدسانه آن را از سر باز کرد.»

قیمت این کتاب، ۵۵۰۰ تومان است.

«مرگ همین گوشه کنارهاست»

مرگ همین گوشه کنارهاست عنوان نخستین مجموعه‌ی داستانی است که از کیومرث مسعودی در هزار نسخه از سوی نشر افراز در تهران منتشر شده است.

این مجموعه شامل سه داستان با نام های «بعد از ظهر تابستان آن سال‌ها»، «مرگ همین گوشه کنارهاست» و «رویاها» ست. نگاه واقع‌گرای او به جامعه و آدم‌ها، از ویژگی‌های داستان‌های مسعودی است. نثر روان و جذاب همراه با سادگی روایت در عین خطی نبودن آن، از ویژگی‌های دیگر داستان‌های این مجموعه است.


در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: خورشید در آسمان سربی آن بعدازظهر تابستانی، بر همه‌چیز و همه‌کس می‌تابید. هوا غلیظ و تفتیده از بوی قیر و آسفالت تازه ریخته‌شده بود. سکوت، سکوت گرم بعدازظهر تابستان.

سیدجعفر مثل بقیه‌ی کسبه‌ی محل روی چهارپایه‌اش در فضای نیمه‌تاریک ته دکان نشسته بود و چرت می‌زد. سگ سیاهی زبان نازکش را از دهان درآورده و له‌له می‌زد، در سایه‌ی جرز نمور که خاکش نمناک و خنک بود. آفتاب که جلوتر می‌آمد سگ بیشتر در کنج جرز فرو می‌رفت. سکوتی رخوتناک و خواب‌آور همه‌چیز را در لجه‌ی خود فروبرده بود.

کیومرث مسعودی جامعه‌شناس، پژوهشگر شهری، و داستان نویس خرم‌آبادی است که ساليان درازی است که داستان کوتاه می‌نویسد.

مسعودی علاوه بر داستان‌نويسی، به پژوهش‌های دامنه‌داری در باره موضوع‌هايی نظیر شهرنشینی، هویت شهری، سینما و جامعه، ادبیات و جامعه، حاشیه نشین‌ها، معماری مدرن و سنتی ایران، شهرنشینی در ایران، فضاهای عمومی، فضاهای شهری، سنت و مدرنیته در ایران پرداخته است. مقاله‌های تحقيقی او تا کنون در روزنامه‌ها و رسانه‌هايی چون شرق، ایران، همشهری، جستارهای شهرسازی و رادیو زمانه منتشر شده‌است.
قيمت اين کتاب ۲۰۰۰۰ ريال است.

کتاب‌های چاپ شده در غرب

«اگر نگاه‌ها کشنده بود»

عنوان کتابی است در باره بازتاب مد، جنايت، و خشونت در سينما که مارکتا اوليراوا مدير فستيوال «مد در سينما» آن را ويرايش کرده و انتشارات والتر کونيگ در کلن آلمان آن را به زبان انگليسی منتشر کرده است.
اين کتاب، به رابطه ظريف مد و خشونت در فيلم‌های گانگستری، جنايی و نوآر می‌پردازد.

از مرواريدها و جواهرات به سرقت رفته در فيلم‌های گانگستری و نوآر تا دستکش زنی که در صحنه جنايت باقی مانده، موضوع بررسی نويسندگان مقالات مختلف اين کتاب جذاب و خواندنی است.


تمرکز بر روی تم‌هايی چون اغواگری زنانه و زيبايی و فساد در فيلم‌های جنايی- نوآر هاليوود، ويژگی اصلی اين کتاب است و نشان می‌دهد که چگونه لباس، جواهرات و زيورآلات، در فيلم‌ها، عامل تمايز ژانرهای مختلف نوآر، گانگستری، تريلر، کارآگاهی و ترسناک از يکديگر است.

تام گونينگ (نويسنده مقاله‌ای در باره خشت و آينه ابراهيم گلستان)، اليزابت ويلسن، کارولاين ايونس، راجر برتن و چارلی تی پورتر از نويسندگان اين کتاب‌اند.

اين کتاب که از چاپ بسيار نفيس و طراحی جلد و صفحات چشم‌گيری برخوردار است با قيمت ۲۴ پوند و ۹۹ پنس در بازار بريتانيا توزيع شده است.

«آخرين توريست در ايران»

«آخرين توريست در ايران: از پرسپوليس تا نطنز هسته‌ای» عنوان کتابی است از نيکلاس هگر که انتشارات او بوکز(O Books) در بريتانيا آن را منتشر کرده است.

نويسنده در اين کتاب که ترکيبی از سفرنامه و پژوهش تاريخی، جغرافيايی است، به شهرها، مکان‌ها، بناها و ميراث های فرهنگی ايران نظر انداخته است.


نويسنده با سفر به نقاط مختلف تاريخی ايران، همراه با ثبت مشاهدات خود، به بحثی مفصل در‌باره دوره‌های مختلف تاريخی ايران از عصرهخامنشی گرفته تا دوره ساسانی و بعد هم دوران اسلامی پرداخته است.

نويسنده هم‌چنين ديدگاه‌ها و دريافت‌های خود را از هنرهای ايرانی- اسلامی مثل خطاطی، معماری، کاشی کاری و تذهيب در مساجد، در اين کتاب ارائه کرده است.

اما مشاهدات نويسنده تنها منحصر به مکان های تاريخی نشده است، بلکه او در بازديد از شهر نطنز، به تاسياست هسته‌ای ايران نيز نظر افکنده و روايت خود را از اين مکان جنجالی در تاريخ معاصر ايران شرح داده است.
آخرين توريست در ايران، نوشته نيکلاس هگر در ۱۹۶ صفحه با قيمت ۱۱ پوند و ۹۹ پنس در بريتانيا منتشر شده است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)