تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«دانشجویان زندانی را در نوروز آزاد کنید»

«کانون مدافعان حقوق بشر» در آستانه نوروز ۱۳۸۸ با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی خواستار آزادی همه دانشجویان زندانی سراسر ایران شد.

به گزارش روز جمعه تارنمای این کانون، این بیانیه دیروز پنج‌شنبه و با توجه به فرارسیدن نوروز خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی نوشته شده‌است.

این بیانیه از مسئولان خواستار «آزادی کلیه دانشجویان زندانی، لغو کلیه احکام صادره علیه دانشجویان و ایجاد فضایی امن برای آن‌ها» شد.

«گزارش‌های رسیده به کانون مدافعان حقوق بشر نشان‌دهنده واقعیتی تلخ است»

در بیانیه این سازمان مردم‌نهاد، به مواردی از نقض حقوق بشر در دانشگاه‌های ایران اشاره شده‌است.
در بخشی از بیانیه آمده‌است: «گزارش‌های رسیده به کانون مدافعان حقوق بشر نشان‌دهنده واقعیتی تلخ است. هر روز شاهد بازداشت، احضار، تعلیق، ضرب و شتم، محاکمه و محکومیت دانشجویان در بسیاری از دانشگاه‌های کشور بوده‌ایم.»

سپس مصادیق نقض حقوق بشر دانشجویان در این بیانیه در ۱۴ مورد جمع‌بندی شده و پس از آن سه مورد درخواست از مسئولان عنوان شده‌است. این سه مورد در پایان بیانیه به این صورت عنوان شده‌است: «کلیه دانشجویان زندانی را در سراسر کشور آزاد کنند»، «کلیه احکام صادره علیه دانشجویان را که موجب محرومیت ایشان از حقوق اجتماعی به‌ویژه حق تحصیل شده‌است را لغو کنند» و «فضایی امن و توأم با مهر و محبت را برای جوانان و دانشجویان کشور فراهم کنند».

کانون مدافعان حقوق بشر در ماه فوریه نیز در چارچوب گزارش‌های سه‌ماهه خود، طی بیانیه‌ای ۱۰ مورد از موارد نقض حقوق بشر ظرف سه ماه پیش از آن را برشمرده‌بود. این موارد مربوط به افزایش فشار بر دانشجویان، روزنامه‌نگاران و فعالان زن می‌شد.

کانون مدافعان حقوق بشر هفت سال پیش توسط شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، و چند وکیل به نام‌های عبدالفتاح سلطانی، محمد علی دادخواه، محمد شریف و محمد سیف‌زاده تأسیس شد.

دفتر این کانون در تاریخ اول دی‌ماه امسال از سوی نیروهای امنیتی مهروموم شد.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)