تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درگیری قومی هفت کشته برجای گذاشت

یک درگیری قومی در اندیمشک در جنوب ایران، هفت کشته و ۶۸ زخمی برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در این درگیری که چهارشنبه گذشته روی داد، سه هزار نفر شرکت داشته‌اند که تاکنون ۱۱۲ از آنها بازداشت شده‌اند.

این درگیری میان طایفه عبده‌ولی و عده‌ای از جوانان اندیمشکی رخ داده است.

آن‌طور که این خبرگزاری به نقل از سردار عیسی دارایی فرمانده پلیس خوزستان گزارش کرده، در این درگیری همچنین یک پلیس جان خود را از دست داده و هشت نفر دیگر از نیرو‌های انتظامی زخمی شده‌اند.

هویت شش کشته شده دیگر که در جریان این درگیری جان باخته‌اند، هنوز مشخص نیست.

در مناطقی از ایران که دارای بافت‌های قومی و قبیله‌ای هستند به طور معمول میان برخی از اقوام و طایفه‌ها درگیری‌هایی رخ می‌دهد که با دخالت نیرو‌های پلیس خاتمه می‌یابد.

در این درگیری همچنین یک پلیس جان خود را از دست داده و هشت نفر دیگر از نیرو‌های انتظامی زخمی شده‌اند

در برخی از این درگیری‌ها افرادی از دو طرف جان خود را از دست داده و تعدادی دیگر نیز زخمی می‌شوند.

درگیری‌های قومی در حالی در ایران ادامه دارد که آذرماه سال ۱۳۸۶ نزدیک به ۱۲۰۰ تن از شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با صدور بیا‌نیه‌ای نسبت به تشدید «منازعات قومی و مذهبی» در ایران هشدار داده بودند.

۲۳ تیرماه سال‌جاری نیز در جریان یک درگیری مسلحانه طایفه‌ای در خیابان پاستور شهر زاهدان در جنوب ایران، سه نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شده بودند.

شش خرداد ماه همین سال هم درگیری مسلحانه انتخاباتی در شهر لردگان از توابع استان چهارمحال و بختیاری، پنج کشته و بیش از ۱۲ زخمی برجای گذاشت.

شهر لردگان با ۱۷۷ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

Share

نظرهای خوانندگان

عنوان درست «درگیری طایفه‌ای» است، نه قومی. درگیری قومی وقتی است که مثلاً دعوا میان لر و عرب یا ترک و کرد باشد.

-- Mardavij ، Mar 15, 2009

درگيري بين عبدولي ها وديركوندهابوده هردولرهستندولي اولي مهاجروازكوهدشت به انديمشك امده اند

-- شاهرخي ، Mar 15, 2009

ريشه اين درگيري بر ميگرده به دوسال قبل كه در يك تهاجم وحشتناك چهار نفر از طايفه عبدولي كشته شدند اما باگذشت دوسال هيچ اقدامي در جهت مجازات عوامل آن صورت نگرفت

-- محمد ، Mar 16, 2009

در سال 85 که در پی یک تهاجم از طریق همه طوایف اندیمشک در پی تحریک شخصی به مردم عبدولی صورت گرفت و 4 از طایفه عبدولی کشته شد و امسال که بار دیگر در پی درگیری دوم 4 نفر دیگر از این طایفه( عبدولی ها) کشته شدند چرا همه سایت ها و وبلاگها خاموشی اختیار کرده اید و یا به ناحق عبدولی ها را مقصر میدانید براستی حرمت قلم این است که بر اساس تعصبات نابجا و غیر منطقی قومی فقط عبدولی ها را درگیر بدانیم چرا آن همه ارازل و اوباش و بی شخصیت که به مردم زحمت کش عبدولی حمله ور شدند مورد نکوهش قرار نگرفتند اگر صرفا به این دلیل باشد که این ارازل اصالتا اندیمشکی بوده و عبدو لی ها مثلا مهجر ند و 30 سال پیش به شهر آمده اند اشتباهی بس بزرگ و خطایی نابخشودنی صورت پذیرفته در حالیکه اگر با تاریخ برگردیم همه طوایف اندیمشک مهاجرند بنابراین بهتر است در تقریر و بیان همیشه خداوند مد ننظر باشد

-- یک عبدولی ، Apr 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)