تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

افغانستان: ایران به آمریکا کمک کند

افغانستان از ایران خواست که برای برقراری ثبات در این کشور به آمریکا و ناتو کمک کند.

رنگین دادفر سپنتا وزیر خارجه افغانستان در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در تهران، به خبرگزاری فرانسه گفت که کابل از کمک‌ها و حمایت‌های ایران برای برقراری ثبات در این کشور استقبال می‌کند.

دادفر با اشاره به نشستی که قرار است در تاریخ ‪ ۳۱‬مارس (‪۱۲‬فروردین) در ارتباط با افغانستان برگزار شود، افزود که مقام‌های افغان از حضور ایران در نشست و هر کنفرانس دیگری که منجر به ثبات این کشور شود، قدردانی می‌کنند.

ایران روز گذشته در واکنش به درخواست‌های آمریکا و کشور‌های غربی برای کمک به برقراری آرامش در افغانستان اعلام کرد که «پیشنهاد‌ها» در این زمینه را به دقت بررسی خواهد کرد.


هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا جمعه گذشته به طور تلویحی از ایران دعوت کرده بود که در اجلاس آتی افغانستان شرکت کند.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان نیز که برای شرکت در نشست اکو در تهران به سر می‌برد، درخواستی مشابه همتای افغان خود از مقام‌های ایرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای قریشی گفته است که شرکت ایران در کنفرانس مذکور ثمربخش خواهد بود.

وزیرخارجه پاکستان افزود: «از دوستان ایرانی خود درخواست می‌کنم که شرکت در این کنفرانس را مدنظر قرار دهند.»


این درخواست‌ها از ایران در شرایطی مطرح می‌شود که منوچهر متکی وزیر خارجه جمهوری اسلامی امروز در نشست وزاری خارجه عضو اکو در سخنانی، حضور نیرو‌های خارجی در کشور‌های افغانستان و عراق را «بی‌فایده» خوانده است.

هیجدهمین اجلاس شورای وزیران سازمان همکاری اقتصادی اکو از صبح امروز دوشنبه در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران آغاز به کار کرده است.

دهمین اجلاس سران اکو چهارشنبه ۲۱ اسفندماه با حضور محمود احمدی‌نژاد، حامد کرزی، الهام علی‌اف، آصف‌علی زرداری، امام‌علی رحمان، عبدالله گل و قربانقلی بردی محمداف روسای جمهور ایران، افغانستان، آذربایجان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه و ترکمنستان برگزار خواهد شد.

در حال حاضر ریاست سازمان اکو با الهام علی‌اف است و با برگزاری اجلاس تهران، ریاست به محمود احمدی‌نژاد محول می‌شود.

Share


در همین رابطه:
ایران پیشنهاد آمریکا را بررسی می‌کند

نظرهای خوانندگان

پیشنهاد و حرکتی سازنده و مفید برای تمامی منطقه از جمله ایران! نکوست آقای متکی و دیگر سران حکومت از شعار دادن پرهیز کنند (حضور نیرو‌های خارجی در کشور‌های افغانستان و عراق را «بی‌فایده» خوانده است) تا راه برای زندگی بهتر و رنج کمتر مردم منطقه باز شود. باید برای بهبود وضعیت مردم از تمامی نیروها کمک گرفت و فراموش نکنیم که ما در یک دهکده جهانی زندگی می کنیم و در راه بهبود آن همگی سهیم و مسئولیت داریم. زندگی انسان های بی مسئول را که احترامی برای دیگران قائل نیستند کنار خواهد زد و توجهی به شعار آنها ندارد.
بهبودی،

-- Behbodi ، Mar 9, 2009

نظام بدون شک برای اینکه حکومتی همانند طالبان که ریشه کشت تریاک را از افغانستان برکنده و هرگونه مجسمه وشماییل وعکس این رهبر و ان امام را نابود نموده بود بر سر کار نیاید بهر گونه همکاری با دولت دست نشانده امریکا در افغانستان تن در خواهد داد. نگرانی رهبر معظم نظام این است که ما مردم هم روزی بالاخره بیدار گشته و عکسهای بزرگ او را که همانند مجسمه ها در بالا ترین نقاط نصب شده پایین بکشیم و نسل تریاک و هرویین و اعتیاد را ریشه کن کنیم.

-- بدون نام ، Mar 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)