تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
نمایندگان مجلس تصویب کردند:

حذف طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از بودجه ۸۸

نمایندگان مجلس امروز دوشنبه به حذف طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از بودجه سال ۱۳۸۸ رای مثبت دادند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، حذف این طرح با ۱۳۲ رای موافق از مجموع ۲۴۵ نماینده به تصویب رسید و از بودجه سال آینده کنار گذاشته شد.

احمدی توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در مخالفت با اجرای این طرح گفت که اگر این طرح سال آینده به اجرا گذاشته می‌شد «کشور را به شدت با بن‌بست و گرفتاری» روبرو می‌کرد.

به گفته آقای توکلی، طرح هدفمند کردن یارانه‌ها محتاج زمان است «پس ضروری است که شیب کم و ملایم داشته باشد.»

براساس بند الحاقی ۳۱ لایحه بودجه سال ۸۸ پیش‌بینی شده بود که دولت از محل افزایش قیمت حامل‌‌های انرژی و آزاد سازی یارانه‌ها ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند که ۴۳ درصد آن معادل ۸۵۰۰ میلیارد تومان سهم دولت در لایحه بودجه منظور شده بود.

پیشنهاد حذف این طرح امروز دوشنبه از سوی حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس ارائه شد که در نهایت با موافقت نمایندگان به تصویب رسید.

پیش‌تر برخی اقتصاددانان و نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند که اجرای این طرح منجر به افزایش نرخ تورم در ایران خواهد شود.

احمد توکلی امروز در صحن علنی مجلس هشدار داد که با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها میزان دریافتی هر نفر در ایران به کمتر از ۱۵ هزار تومان می‌رسد

طرح «تحول اقتصادی» عنوان تصمیمی است که آقای احمدی‌نژاد اعلام کرد با اجرای آن قصد دارد بسیاری از مشکلات اقتصادی ایران را رفع کند.

در بخشی از این طرح که به گفته مسئولان دولتی بیش از ۶۳ میلیون نفر از آن استقبال کرده‌اند، قرار بود یارانه‌ برخی کالاها و خدمات به خصوص انرژی، حذف و مبلغ آن به صورت نقدی و مستقیم به مردم پرداخت شود.

پیش‌تر آقای احمدی‌نژاد گفته بود که دولتش قصد دارد مبلغی بین ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان به صورت نقدی تحت عنوان یارانه‌های مستقیم به مردم بپردازد.

این در حالی است که آقای توکلی امروز در صحن علنی مجلس هشدار داد که با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها میزان دریافتی هر نفر در ایران به کمتر از ۱۵ هزار تومان می‌رسد.

برخی تحلیل‌گران سیاسی پرداخت چنین پولی را در فاصله کمتر از چهار ماه مانده به آغاز انتخابات ریاست‌ جمهوری دهم ایران، اقدامی تبلیغاتی از سوی دولت نهم ارزیابی می‌کردند.

انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۲ خرداد ماه سال آینده برگزار می‌شود.

احمدی‌نژاد می‌تواند برای دومین بار نامزد تصدی پست ریاست جمهوری شود، امری که تاکنون وی ترجیح داده درباره آن سکوت کند.

Share


در همین رابطه:
تصویب کلیات بودجه سال ۸۸ در مجلس ایران

نظرهای خوانندگان

سردرگمی در بین دولت نمایندگان و صاحب نظران امت حزب الله به جائی رسیده است که نماینده ای با دستور از بالا درخواست حذف هدفمند کردن یارانه ها را ارائه می دهد . زیرا جناحهای نظامی که بر سرنیزه تکیه دارند هیچگاه قادر نیستند شورش و انقلاب را درک کنند . ما در خبر دیروز بسیار خوشحال شدیم که این طرح تصویب شده و گفتیم سال ٨٨ سال قطعی شدن رابطه ی جمهوری اسلامی و مردم خواهد بود . و از سوئی این سئوال مطرح است که آقای احمدی نژاد بودجه ی خودت را تصویب کن مدیریت دنیا پیشکش .

-- farhad ، Mar 9, 2009

خودشونم نمی دونند می خواند چیکار کنند

-- بدون نام ، Mar 10, 2009

جرا بعضى را نشان
نمي دهيد

-- عارف ، Mar 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)