تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
معاونت برنامه‌ریزی راهبردی ریاست جمهوری:

«مجلس یک‌چهارم بودجه را تغییر داده است»

یک مقام ریاست جمهوری ایران از تغییر ۲۵ درصدی بودجه سال ۸۸ از سوی مجلس خبر داد.

رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری امروز شنبه در جمع خبرنگاران گفت که مجلس لایحه بودجه سال ۱۳۸۸ دولت را ۲۵ درصد تغییر داده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای ممبینی افزود که تغییرات شکلی و محتوایی در روند تصویب بودجه سال آینده به قدری گسترده است که دولت را با «مشکل» مواجه می‌کند.

این مقام دولتی خاطرنشان کرد در لایحه دولت، تعداد احکام بودجه ۱۱ حکم بود، اما پس از تصویب در مجلس به ۷۰ حکم افزایش یافته است.

انتقاد از تغییرات بودجه سال آینده در شرایطی از سوی مقام‌های دولتی مطرح می‌شود که نمایندگان مجلس پنجشنبه گذشته این بودجه ۲۷۹ هزار میلیارد تومانی را تصویب کرده‌اند.

در بودجه سال ۸۸ مبلغ ۱۹ میلیارد دلار از درآمدهایی که قرار بود از محل افزایش قیمت سوخت خودروها عاید دولت شود، حذف شده ‌است.

«تغییرات شکلی و محتوایی در روند تصویب بودجه سال آینده به قدری گسترده است که دولت را با مشکل مواجه می‌کند»

آقای ممبینی در واکنش به این تغییرات اظهار داشت که لایحه بودجه سال ۸۸ زمانی که به مجلس تقدیم شد «بدون کسری، منسجم و کاملا اجرایی» بود، اما آنچه نمایندگان تصویب کرده‌اند «۱۱هزار میلیارد تومان کسری آشکار و بیش از این مقدار، کسری پنهان» دارد.

بودجه سال آینده که در مقایسه با بودجه ۳۰۷ میلیارد دلاری سال ۷۸ کاهش نشان می‌دهد، در حالی تصویب شد که ایران با تورم ۲۶ درصدی و کاهش شدید بهای نفت در بازار جهانی مواجه ‌است.

طرح حذف یارانه از حامل‌های انرژی، موسوم به طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، که به عقیده گروهی از کارشناسان اقتصاد می‌توانست به تورم بی‌سابقه‌ای بینجامد نیز، دوشنبه گذشته در مجلس به تصویب نرسید تا اجرای این طرح به زمانی دیگر موکول شود.

آقای ممبینی معتقد است که این اقدام مجلس «مغایرتی کلیدی با قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ دارد.»

وی در عین حال افزود: «هر آنچه قانون شود برای دولت لازم‌الاجراست و دولت تلاش می‌کند با تدابیر مناسب و ارائه لوایحی که نیاز دارد اوضاع را تدبیر کند.»

Share


در همین رابطه:
حذف طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از بودجه ۸۸

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)