تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
جامعه جهانی بهائی خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی:

«هفت بهائی بازداشت شده را آزاد کنید»

جامعه جهانى بهائى اتهام «جاسوسی» هفت بهائی به نفع اسرائیل در ایران را رد کرد.

این جامعه در اطلاعیه‌ای که روز گذشته منتشر کرده، طرح چنین اتهامی را «نشانه گامى تازه و خطرناک در آزار بهائیان» در ایران دانسته است.

دیان علائى، نماینده جامعه جهانى بهائى در دفترسازمان ملل متحد در ژنو گفت که این اتهام بی‌پایه و اساس است و مقام‌های جمهوری اسلامی باید هرچه زودتر هفت بهائی بازداشت شده را آزاد کنند.

این هفت نفر، از هشت ماه پیش در زندان به سر می‌برند. جامعه جهانی بهائی اعلام کرده که در تمام این مدت، به این افراد اجازه ملاقات با وکیل‌‌شان داده نشده است.

وکالت این هفت بهائی را شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل بر عهده دارد.

مقام‌های قضایی ایران هفته گذشته اعلام کردند که کیفرخواست این هفت نفر به اتهام «جاسوسی به نفع اسرائیل» صادر شده است و در هفته آینده پرونده آنها برای صدور حکم به دادگاه انقلاب ارسال خواهد شد.

به گفته جامعه جهانی بهائی، تمام فعالیت‌های این جامعه دینی در ایران از سال ۱۹۸۳ (۱۳۶۲) ممنوع اعلام شده است و اکثر اعضاى سه هیئت ملى اداره کننده امور بهائیان به قتل رسیده‌اند.


«یاران ایران»؛ نشسته از چپ به راست: بهروز توکلى و سعید رضایى. ایستاده: فریبا کمال‌آبادى، وحید تیزفهم، جمال‌الدین خانجانى، عفیف نعیمى و مهوش ثابت

براساس این گزارش، در نبود شوراهاى مدیریت ملى (معروف به محفل روحانى ملى) یک مجمع موقت با عنوان «یاران ایران» با اطلاع کامل مقام‌های ایران تشکیل شده که به امور اولیه جامعه ۳۰۰ هزار نفره بهائیان ایران رسیدگى می‌کند.

بنابر اعلام این جامعه، مقام‌های جمهوری اسلامی از سال ۱۹۸۳ (۱۳۶۲) تاکنون از وجود این گروه اطلاع داشته‌اند.

جامعه بهائی در اطلاعیه خود تصریح کرده که «محاکمه این جمع، قدم دیگرى در جریان یک برنامه ۳۰ ‌ساله تبلیغات منظم دولتى به قصد حذف جامعه بهائى به عنوان ارگانى زنده در جامعه ایران، محل تولد این آئین، است.»

«دولت ایران مى‌داند که این هفت نفر، در پیروى از یکى از اصول آئین بهائى، در هیچ نوع فعالیت حزبى سیاسى، چه محلى، چه ملى و چه بین‌المللى شرکت ندارند»

به گفته خانم علائی «اتهام جاسوسى براى اسرائیل را حکومت ایران در مواقعى که مى‌خواهد پرونده‌های بى‌اساسى را علیه بهائیان پیش ببرد عنوان مى‌کند.»

خانم علائى می‌افزاید: «اگر بهائیان متهم به جاسوسى براى اسرائیل هستند چرا هویت‌شان را پنهان نمى‌کنند؟ چرا تا به حال صدها نفر از آنها به علت این که حاضر به انکار اعتقاداتشان نبوده‌اند اعدام شده‌اند؟»

وی همچنین می‌افزاید که «دولت ایران مى‌داند که این هفت نفر، در پیروى از یکى از اصول آئین بهائى، در هیچ نوع فعالیت حزبى سیاسى، چه محلى، چه ملى و چه بین‌المللى شرکت ندارند.»

هویت این هفت نفر؛ فریبا کمال آبادى، جمال‌الدین خانجانى، عفیف نعیمى، سعید رضائى، مهوش ثابت، بهروز توکلى و آقاى وحید تیزفهم اعلام شده است.

همه این افراد به جز یک نفر ۱۴ مه ۲۰۰۸ (۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷) در خانه‌هایشان در تهران بازداشت شدند. خانم ثابت ۵ مارس ۲۰۰۸ (۱۵ اسفند ۱۳۸۶) در مشهد بازداشت شده بود.

در حال حاضر نزدیک به ۳۰ بهائی در ایران زندانی هستند.

نزدیک به ۸۰ بهائی دیگر نیز با ارائه وثیقه‌هاى ملکى یا جواز کسب و به قید ضمانت به طور موقت آزاد هستند.

Share


در همین رابطه:
کیفرخواست برای هفت بهائی به اتهام جاسوسی

نظرهای خوانندگان

رژیم ایران که مشروعیت خود را از دست داده از تبلیغ هر چیز و هر دینی وحشت دارد، چون اگر کمی آزادی باشد دیگر کسی مسلمان باقی نمی ماند

-- خیرالله قلی نژاد ، Feb 13, 2009

حمایت جهانی از این افراد میتواند باعث ازادی این این افراد بشود

-- حسن ، Feb 13, 2009

سخنان جناب قلی زاده این سوال را در ذهن هر کنجکاوی بوجود می آورد که چطور در جوامعی بغیر از ایران که آزادی حاکم هست اسلام در حال پیشرفت است!!

-- مصطفی ، Feb 13, 2009

حقیقتا این افراد انسان های بی آزار و بی خطری هستند. این مطمئنا سوال همطونان خواهد بود که چرا سیصد هزار نفر جاسوس اسرائیلی در دولت جمهوری اسلامی ایران تا حالا به راحتی زندکی کرده اند و راست راست راه می روند. دولتی که هر فرد جاسوس اسرائیل را مجال زنده ماندن نمی دهد چگونه با سیصد هزار تن کنار آمده است. مطمئنا اگر این امر واقعی بود مدرکی دال بر آن وجود داشت و اگر مدرکی دال بر جاسوسی بهائیان بود آن وقت دولت تا حالا به آنها مهلت نفس کشیدن را هم نمی داد.

-- یک جوان بهائی که از این همه تعصب و خصومت متعجب است ، Feb 13, 2009

دوست گرامی اقای مصطفی جواب شما بسیار واضح است در کشورهای اسلامی یا غیراسلامی ازاد -وجهه اسلام را مثل ایران خشن و بیرحمانه نشان نمیدهندو انسانها ازادند تا بر طبق عقایدشان حرکت کنند به همین دلیل مردم از اسلام به غیر از سنگسارومردسالاری و حجاب اجباری ر ومیل به جنگ ومسائلی مثل آزار و اذیت بهایان و.... نکات مثبت را میبینند و مثل مردم ایران از اسلام بیزار نمی شوندبا شرایطی که در ایران حاکم است طبیعی است که همه جوانهااز اسلام بیزار شوند. با شرایطی که در ایران حاکم است همه هموطنان بهایی یهودی زرتشتی مسیحی و.... کم کم از ایران خارج میشوند و متاسفانه مردم به این روش فرصت هم زیستی با فرهنگهای گوناگون وصلح عقیدتی را از دست داده و روز به روز از فرصت پیشرفت دور میشوند . با رفتار دولت ایران و بسیاری دیگر از دولتهای محدود اسلامی مثل عربستان و ... نه تنها اسلام در حال پیشرفت نیست بلکه وجهه مسلمانان روز به روز جنگ طلب تر و عقب مانده تر نمایش داده میشود و البته به این وسیله کشورهای غربی به بهانه بر قراری حقوق بشر می توانند به راحتی در مناطق اسلامی و خاورمیانه جای نفوذ داشته باشند . و اینگونه روشها فرصت خوبی برای هواداران جنگ ادیان و کلا هواداران جنگ ایجاد میکند.

-- بی نام ، Feb 13, 2009

دولت ایران مى‌داند که این هفت نفر، در پیروى از یکى از اصول آئین بهائى، در هیچ نوع فعالیت حزبى سیاسى شرکت ندارند.بنابراین بیگناه هستند. و باید آزاد شوند.مردم ایران دنبال آزادی وصلح و امنیت هستند. ودوست ندارند
که هیچ کدام از ادیان در ایران عزیز مورد آزار و
اذیت از طرف مسلمانان شوند.

امین علی هستم شهروند تهرانی

-- amin ، Feb 14, 2009

بالاخره تکلیف این بندگان خدارا معین کنید که آیا جاسوس روس هستند امریکا انگلیس یا اسرائیل ؟مگر هیچ عقل سالمی میتواند بپذیرد که یک گروه مشخص که صراحتأ عقیده خود را سالهاست بیان کرده کوچکترین تغییر موضعی نشان نداده طی سی سال گذشته از کلیه مشاغل وپستهای دولتی ودانشگاهها اخراج شده کوچکترین سندی مبنی بر فعالیت سیاسی ازایشان ارائه نگردیده جاسوس همه عالم باشند؟

-- شاهین ، Mar 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)