تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بررسی سیاست‌های آمریکا از سوی ایران

منوچهر متکی وزیر خارجه می‌گوید که ایران در حال بررسی سیاست‌های اعلام شده آمریکا است.

به گفته آقای متکی، جمهوری اسلامی پس از پایان بررسی‌ها در این موارد مواضع خود را تشریح خواهد کرد.

دولت جدید آمریکا طی ۱۰ روز گذشته، با ارسال پیام‌هایی گفته است که در تلاش است تا برای حل و فصل برخی مسائل با مقام‌های جمهوری اسلامی به صورت مستقیم مذاکره کند.

باراک اوباما رئیس جمهوری جدید این کشور نیز خطاب به مقام‌های ایران اظهار داشته است که اگر مشت خود را باز کنند، دست خود را به سوی آنها دراز خواهد کرد.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران در واکنش به این پیشنهاد آقای اوباما از وی خواست که به خاطر سیاست‌های ۶۰ سال گذشته آمریکا از مردم ایران عذرخواهی کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای متکی که امروز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس شرکت کرده بود، افزود: «موضوع مناسبات با آمریکا در شرایط جدید امر مهمی است که ما با رصد کردن سیاست‌های اعلامی و اعمالی آمریکا سرگرم بررسی آن هستیم.»


وزیر خارجه ایران همچنین گزارش‌ها مبنی بر احتمال مذاکرات بین علی لاریجانی رئیس مجلس و مقام‌های آمریکایی در کنفرانس امنیتی مونیخ را رد کرد.

برخی تحلیل‌گران احتمال می‌دهند که در سفر آقای لاریجانی به کنفرانس مونیخ که جو بایدن معاون اول رئیس جمهوری آمریکا نیز در آن شرکت دارد، دیدار‌هایی میان هیئت‌ ایرانی با نمایندگانی از آلمان به نمایندگی از آمریکا صورت بگیرد.

آقای متکی این گزارش‌ها و تحلیل‌ها را رد کرده و گفته است که «در این کنفرانس موضوع گفتگو میان طرف ایرانی و طرف آمریکایی شرکت کننده در کنفرانس مونیخ مطرح نیست.»

کنفرانس امنیتی مونیخ طی روزهای ‪ ۱۸‬ تا۲۰‬ بهمن ماه جاری برگزار می‌شود.

تاکنون ۷۳ شخصیت بین‌المللی از جمله رئیس جمهوری، نخست وزیر، وزیر خارجه، وزیر دفاع، سفیر و نماینده مجلس شرکت خود در این کنفرانس را تائید کرده‌اند.

وزیر خارجه ایران در حالی این گزارش‌ها را رد می‌کند که خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های گروه «پاگواش» اعلام کرده که مقام‌های ایرانی و آمریکایی در سال ۲۰۰۸ چهار مرتبه به طور محرمانه با یکدیگر ملاقات داشته‌اند.

به گفته این مقام‌ها، محور مذاکرات طرف‌های ایرانی و آمریکایی، پرونده هسته‌ای ایران بوده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات نیز روز گذشته در واکنش به این گزارش‌ها، «دیدار و بحث» میان طرف‌های ایرانی و آمریکایی را رد نکرد.

Share
در همین رابطه:
متکی: تغییر سیاست از آمریکا، همکاری از ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)