تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

دلایل پیروز نشدن اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری گذشته
مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «اصلاح‌طلبی از دیروز تا امروز» به بررسی دلایل موفق نشدن اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری نهم ایران پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «بعد از به قدرت رسیدن اصلاح‌طلبان، برخی پست‌های کلیدی در بدنه دولت به دست افرادی افتاد که دارای عملکرد محافظه‌کارانه‌ای بودند و به درستی نتوانستند سیاست‌های اصیل اصلاح‌طلبی را اجرا کنند و در عوض بعضی افراد شاخص و زجر کشیده اصلاحات کنار گذاشته شدند که این موضوع هم در نظر مردم و هم از جنبه عملکردی به ضرر اصلاح‌طلبان بود.»

نویسنده سرمقاله نتیجه گیری کرده است: «در هر صورت مردم با توجه به شناختی که از کارنامه جریان اصلاح‌طلبی و سایر جریان‌ها دارند، دست به یک عمل مقایسه‌ای می‌زنند. از این رو، در ارزیابی عملکرد این جریان‌ها، توجه به شاخص‌های توسعه و رویکرد سیاست خارجی و داخلی در جهت حفظ منافع ملی، حائز اهمیت است.»

متن کامل سرمقاله

چرخش در سیاست‌های پولی دولت
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «آزادسازی بازار‌پول؛ از حرف تا عمل»، به بهانه سخنان رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه نمی‌گذاریم سپرده‌گذاران از سپرده‌گذاری ضرر کنند، نوشته شده است.

دنیای اقتصاد در بخشی از سرمقاله خود آورده است: «دلالت‌های این بیان در عمل چیست؟ چه اتفاقی افتاده است؟ آیا آقای رئیس بانک مرکزی پشتیبانی رئیس دولت و چهره‌های شاخص کابینه مانند وزیر کار و معاون اول را در بیان مواضع جدید خود به همراه دارد و آنان را متقاعد نموده است؟ اگر چنین است، آیا این امر به معنای چرخش آشکار در تمامی سیاست‌های پولی و بانکی دولت و پذیرش محترمانه این امر است که سیاست‌های دولت تا کنون اشتباه بوده است؟»

این روزنامه در ادامه برای تبیین سخنان رئیس کل بانک مرکزی آورده است: «منظور ایشان این است که اکنون با اعمال فرامین تعیین نرخ‌های سود بانکی تا حد دوازده درصد و در شرایطی که نرخ تورم از بیست‌ و پنج درصد عبور کرده است، سپرده‌گذاران ضرر کرده‌اند و حق با کارشناسان بود. حالا اگرچه نمی‌توانیم ضرر و زیان سپرده‌گذاران را جبران کنیم، لکن از این پس نمی‌گذاریم سپرده‌گذاران از سپرده‌گذاری ضرر کنند.»

نویسنده سرمقاله در ادامه می‌پرسد: «سوال اساسی این است که آیا مواضع جدید رئیس بانک مرکزی ضمانت اجرایی دارد یا صرفا در مقام حرف باقی خواهد ماند؟ امیدواریم که مواضع جدید عملیاتی گردد و آشفته‌ بازار شبکه بانکی کشور را سر و سامان دهد؛ اکنون زمان قضاوت نیست، فردا قضاوت خواهیم کرد.»

متن کامل سرمقاله

وضعیت سیاسی ترکیه در قبال اسرائیل
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «سران عرب یاد بگیرند» به بررسی موضع‌گیری نخست‌وزیر ترکیه به حملات اسرائیل به غزه در اجلاس داووس پرداخته است.

سرمقاله نویس این روزنامه در ابتدا نوشته است: «رجب طیب اردوغان و گروه او که اکنون حاکمیت ترکیه را در اختیار دارند اخوانی هستند و از این جهت با رهبران حماس ریشه فکری مشترک دارند. همین امر موجب شد در جریان جنگ غزه دولتمردان ترکیه تلاش زیادی برای پایان دادن به این جنگ نموده و از هیچ اقدامی برای حمایت از حماس کوتاهی نکردند.»

جمهوری اسلامی در ادامه نوشته است: «واقعیت این است که مردم ترکیه از دولتمردان خود در ضدیت با رژیم صهیونیستی جلوتر هستند. دولتمردان ترکیه به دلیل ملاحظات سیاسی خارجی و مشکلاتی که با ژنرال‌های ارتش این کشور دارند نمی‌توانند هماهنگ با مردم کشور خود در ضدیت با رژیم صهیونیستی به پیش بروند. اظهارات و اقدام غافلگیر کننده نخست وزیر ترکیه در «داووس» به همین دلیل برای مردم ترکیه بسیار خوش آیند بود و استقبال مردم اسلامبول از وی نشان دهنده همین واقعیت است.»

نویسنده این سرمقاله در پایان می‌افزاید: «علاوه بر این شعار مردم ترکیه و اقدام شجاعانه نخست وزیر این کشور در اجلاس داووس برای بسیاری از دولتمردان کشورهای اسلامی باید آموزنده باشد و در این میان سران عرب بیش از دیگران باید تلاش کنند تا آزادگی را یاد بگیرند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «ایران ۵۷ و ایران ۸۷»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «اقتدار ملی در گرو اقتدار فرهنگی»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)