تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران: سولانا مذاکرات را قطع کرده‌است

معاون وزیر امور خارجه ایران، خاویر سولانا را عامل قطع مذاکرات هسته‌ای با ایران دانست.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، مهدی صفری، که به اسپانیا سفر کرده‌است در پاسخ به برخی سؤالات، قطع ادامه مذاکرات هسته‌ای از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را علت توقف این مذاکرات ذکر کرد.

وی گفت: «این مذاکرات از سوی سولانا قطع شده و جمهوری اسلامی ایران همواره آماده گفت‌وگو در این زمینه‌است.»

مهدی صفری معاون بخش اروپای وزارت امورخارجه ایران، روز چهارشنبه با «میگل آنخل موراتینوس» وزیرخارجه اسپانیا ملاقات کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی اسپانیا (افه)، موراتینوس دراین دیدار ایران را تشویق کرده که «موضعی سازنده‌تر در برابر پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای حل رضایت‌بخش برنامه هسته‌ای خود» اتخاذ کند.

برای مذاکره هسته‌ای با ایران گروهی موسوم به کشورهای ۱+۵ تشکیل شده که پنج عضو دائمی شورای امنیت بعلاوه آلمان را دربر می گیرد و خاویر سولانا، نمایندگی آن را در مذاکره با طرف‌های ایرانی بر عهده دارد.

خاویر سولانا در یکی از آخرین ماموریت های خود در ماه خرداد با سفر به تهران بسته‌ای از مشوق‌های اقتصادی در ازای توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران را پیشنهاد کرد.

روز سه‌شنبه نیز گروهی از کشورهای عرب منطقه نشستی را در مورد برنامه هسته‌ای ایران با گروه ۵+۱ برگزار کردند. در این نشست که در نیویورک برگزار شد دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، عراق، اردن و مصر شرکت داشتند و از «بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران» در منطقه ابراز نگرانی کردند.

ایران که همواره برنامه هسته ای خود را صلح آمیز دانسته است، با صدور اطلاعیه‌ای نشست اعراب با گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای‌ جمهوری اسلامی را، نشستی «غیر ضرور و نامربوط» نامید.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)