تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کاهش ۲۴ درصدی ذخایر طلای ایران

با وجود اعلام تبدیل بخشی از ذخایر ارزی ایران به طلا، آمارها نشان می‌دهند که ذخایر طلای کشور ۲۴ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایلنا، بنا بر آمارهای رسمی بانک مرکزی، میزان کل ذخایر طلای کشور از ۱۴۰.۸ تن در سال ۸۵ به ۱۰۶.۷ تن در ابتدای سال ۸۷ کاهش یافته است. ارزش این ذخایر نیز در این مدت از ۱۵.۷ هزار میلیارد ریال به ۱۱.۶ هزار میلیارد ریال افت کرده است.

یک ماه پیش، مجتبی ثمره هاشمی مشاور عالی محمود احمدی‌نژاد، خبر از دستور رییس‌ جمهوری اسلامی ایران برای تبدیل بخشی از ذخیره ارزی کشور به طلا داده بود. وی دلیل این اقدام را «جلوگیری از تأثیر بحران اقتصادی جهان بر ایران» دانسته بود.

تحلیل‌گران اقتصادی برآنند که به دنبال کاهش شدید قیمت نفت در ماه‌های اخیر، انتظار می‌رود دولت ایران به زودی با کسری بودجه شدید مواجه شود. بانک مرکزی، میزان موجودی حساب ذخیره ارزی ایران را حدود ۲۳ میلیارد دلار اعلام کرده است.

ایران در سال ۱۳۸۵ اعلام کرده بود که ۶۰ درصد از ذخایر ارزی ۵۰ میلیارد دلاری‌اش را دلار و پنج تا ده درصد آن را طلا تشکیل می‌دهد.

واحد اطلاعات اقتصادی ماهنامه اکونومیست نیز در گزارش مهرماه امسال خود، ذخایر سال گذشته ایران به جز طلا را ۸۱ میلیارد و ۸۰۹ میلیون دلار برآورد و پیش‌بینی‌ کرده بود که امسال این میزان با ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار افزایش، به ۹۶ میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلار برسد.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)