تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«آمریکا و روسیه برنامه موشکی را لغو کنند»

روسیه می‌گوید آماده است تا طرح‌ نوسازی کامل زرادخانه موشک‌های هسته‌ای خود را لغو کند؛ در صورتی که ایالات متحده نیز برنامه سپر موشکی خود را متوقف سازد.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، این خبر را یکی از ژنرال‌های روسیه امروز جمعه اعلام کرده‌است.

این اظهارات فرمانده نیروهای موشکی راهبردی روسیه در حالی بیان می‌شود که جدال لفظی میان دو کشور بر سر طرح سپر موشکی آمریکا بار دیگر بالا گرفته‌ و باراک اوباما نیز قرار است بیستم ژانویه رسما به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده آغاز به کار کند.

ژنرال نیکولای سولووْتْسوف گفت: «اگر آمریکاییان طرح‌های منطقه استقراری سوم و دیگر عناصر پدافند راهبردی موشکی را کنار بگذارند ما بی‌گمان واکنشی درخور انجام خواهیم داد و چندین برنامه پرهزینه، دیگر برای ما غیر ضرور خواهند شد.»

منظور از «منطقه استقراری سوم» طرح تأسیسات دفاع موشکی آمریکا برای استقرار در لهستان و جمهوری چک است. این طرح واکنش‌های تند روسیه را برانگیخته‌است.

این ژنرال روسی همچنین افزود: «امروز ما دلایل ایدئولوژیکی برای رویارویی با هم نداریم. و هنگامی که روی طرح‌های توسعه نیروهای موشکی راهبردی کار می کنیم، قصدمان ترساندن هیچ‌کس نیست.»

مقامات ایالات متحده همواره هدف اصلی از طرح پدافند موشکی در اروپای شرقی را «پیشگیری از خطر موشکی خاورمیانه و به‌ویژه ایران» اعلام کرده‌اند و مدعی هستند که هدف آن روسیه نیست.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در خردادماه سال ۱۳۸۶ این اظهارات ایالات متحده در مورد خطر ایران را «جوک سال» نامید. علی لاریجانی در این باره گفته بود: « این جوک سال است. برد موشک‌های ایران، اصلاً در حد اروپا نیست».

روسیه آماده است طرح‌های نوسازی کامل زرادخانه موشک‌های هسته‌ای خود را لغو کند در صورتی‌که ایالات متحده نیز برنامه سپر موشکی خود را متوقف سازد.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)