تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«اوباما حرف‌های بوش را تکرار نکند»

علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید که انتظار ندارد اوباما حرف‌های بوش درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تکرار کند.

آقای هاشمی معتقد است که تشویق‌ها و تنبیه‌های آمریکا تاثیری بر تصمیم ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای ندارد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز (سه‌شنبه) در خطبه‌های نماز عید قربان، ارائه پیش‌شرط از سوی اوباما برای مذاکره را اقدامی «بی‌معنی» عنوان کرد.

باراک اوباما رئیس جمهوری منتخب آمریکا دو روز پیش از این، در یک برنامه تلویزیونی گفته بود در صورتی که ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند با مشوق‌های اقتصادی روبرو خواهد شد.


نماز عید قربان در تهران

آقای هاشمی با انتقاد از این پیش‌شرط‌های اوباما اظهار داشت که انتظار ندارد کسی که خودش را از «قاره آفریقا و از نژاد سیاهپوست مظلوم آمریکا» می‌داند سخنان افراد دیگری مثل بوش را تکرار کند.

وی به رئیس جمهوری منتخب آمریکا توصیه کرد که رفتاری «عاقلانه» در پیش بگیرد و به «حق ایران» در دستیابی به فنا‌وری هسته‌ای اعتراف کند.

روز گذشته علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس هم گفته بود که تهران از حق خود در استفاده از انرژی هسته‌ای دست بر نخواهد داشت.

مقام‌های ایران در حالی بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم تاکید می‌کنند که جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا در هفته جاری گفته بود که واشینگن اجازه نخواهد داد تا تهران به «سلاح هسته‌ای» دست یابد.

آمریکا و اسرائیل مخالف فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند. تهران تاکنون سه بار از سوی شورای امنیت به خاطر ادامه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش با تحریم‌ مواجه شده است.

Share
در همین رابطه:
«دیپلماسی و تحریم در قبال ایران مدنظر است»
بوش: اجازه نمی‌دهیم ایران هسته‌ای شود

نظرهای خوانندگان

باعث تاسف است که سیاست پیشگان جمهوری اسلامی بعد از سی سال تا این اندازه دور از واقعیات سیاست جهانی به سر می برند و احساساتی حرف می زنند ، اوباما پیش شرطی برای گفتگو نگذاشت بلکه اعلام کرد درصورت توقف غنی سازی مشوق داده میشود و تاکید کرد با ایران مذاکره مستقیم خواهد کرد تا این مواضع را شفاف کند.
تظرات آقای رفسنجانی این روزها خیلی در اخبار شنیده می شود این صحبتهای ایشان به نظرم بیشتر مصرف داخلی دارد و در جهت موضوع "وحدت فوری ملی" ابراز می شود.

-- کورش ، Dec 9, 2008

آقای کورش عزیز،بنظرم شما تمام گفته های آقای اوباما را گوش نکردید،چون ایشان میخواهند باتهدید چماغ،هویج بی رنگ وبی مزه شان را تعارف کنند و در آخر انتظار دارند که از علم و امکانات تولید سوخت هسته ای خود چشم پوشی کنیم و خریدار محصول آنان باشیم. این چه تشویقی است، وقتی خودشان به وضوح بیان میکنند که توافق جمعی ٦ کشور دارنده فناوری سوخت هسته ای دلیل ارسال سوخت نیروگاه میلیارد دلاری بوشهر بوده که مقدارش هم محدود و فقط برای مصرف چند سال است، و برای تجدید آن و تهیه سوخت بیشتر برای نیروگاه های دیگر، هربار با دادن پول و نفت و امتیازات بیشتر باید التماس آنها را بکنیم. این چه تشویقی است که حق خریدن قطعات یدکی هواپیمای مسافربری را به ما میخواهند بدهند.این چه تشویقی است که میخواهند در های بازار ورشکسته جهانی را برای خرید کردن و پول خرج کردن ما ایرانیها باز کنند؟ این چه تشویقی است که هنوز ما را خطرناک و تروریست میدانند تا زمانی که ما نوکری خود را با اطاعت بی چون و چرا ی خواسته هاشون ثابت نکنیم؟ این چه تشویقی یا هویجی است که پاداش سرسپردگی و وابستگی مطلق ما ، ملت ایران با تمدن ٣٠٠٠ ساله که به واقع مادر تمدن و دانش نوین است باشد؟ مخالفتم با آخوند، هرگز دلیلی برای چشم پوشی از استقلال و دادن حق به بیگانه برای جلوگیری از پیشرفت کشورم نیست.

-- Ali ، Dec 10, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)