تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«دیپلماسی و تحریم در قبال ایران مدنظر است»

باراک اوباما رئیس جمهوری منتخب آمریکا می‌گوید که حاضر است برای ترغیب ایران به توقف غنی‌سازی اورانیوم، مشوق‌های اقتصادی به این کشور ارائه کند.

رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، کمک به پیوستن ایران به اقتصاد جهانی که «برای حل مشکل تورم و بیکاری به تهران کمک می‌کند» را از جمله مشوق‌های اقتصادی پیشنهادی خود دانست.

به گزارش رویترز، با این حال، آقای اوباما در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان بی‌سی هشدار داد که در صورت امتناع ایران از توقف غنی‌سازی اورانیوم، امکان تشدید تحریم‌ها علیه تهران وجود دارد.

وی گفته است که واشینگتن با تقویت دیپلماسی خود در قبال ایران و نیز با کمک روسیه و چین، مجموعه‌ای از سیاست‌های تشویقی و تنبیهی در قبال این کشور اتخاذ خواهد کرد.

آقای اوباما تاکید کرده است که آمریکا در صورت امتناع ایران از غنی‌سازی اورانیوم با جلب نظر شرکای تجاری این کشور یعنی هند، روسیه و چین، آنها را برای تشدید تحریم‌ها متقاعد می کند.


وی در این گفتگوی تلویزیونی افزود: «ما بدنبال این هستیم که با ایرانی‌ها به صورت مستقیم مذاکره کنیم و به آنها انتخاب روشنی در خصوص گزینش راه دشوار یا آسان ارائه دهیم.»

آقای اوباما در ادامه اظهار داشت که ایالات متحده باید با استفاده از دیپلماسی قوی و مذاکره مستقیم برای تهران مشخص کند که نمی‌تواند به تسلیحات هسته‌ای دست یابد.

وی در عین حال با آنچه حمایت ایران از «سازمان‌های تروریستی حماس و حزب‌الله» نامید مخالفت کرد.

منوچهر متکی وزیرخارجه ایران روز گذشته (یکشنبه) اوباما را آخرین شانس آمریکا برای ایجاد تغییرات اساسی در سیاست‌های این کشور دانسته بود.

گزارش خبرگزاری فرانسه نیز حاکی است که کاندولیزا رایس وزیر خارجه ایالات متحده نیز بر استفاده از دیپلماسی به عنوان بهترین شیوه مقابله با برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده است.

خانم رایس در عین حال از افزایش توافق میان کشورهای جهان برای ازدیاد فشار بر ایران خبر داده است.

وی افزوده است که جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، از سوی بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ بین‌المللی مورد تحریم قرار گرفته است.

Share

نظرهای خوانندگان

با سلام،

آقای اوباما دقیقأ همان سیاستی را در دست اجرا دارند که جمهوری اسلامی در مدت ٣٠ سال در ایران اجرا می کرده است.
« تنبیه و تشویق»
گاهی اوقات بد نیست ادم خود، آن کاری را که با دیگران کرده، تجربه کند.

با تشکر،
تشویقی

-- Tashvighi ، Dec 8, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)