تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«سیاست‌های اقتصادی آمریکا نباید تئوریزه شود»

محمود احمدی‌نژاد از برخی افراد و جریان‌ها خواست که سیاست‌های اقتصادی آمریکا را برای ایران «تئوریزه» نکنند.
این سخنان آقای احمدی‌نژاد یک روز پس از آن ایراد می‌شود که ۶۰ اقتصاددان ایران با انتشار نامه‌ای از سیاست‌های اقتصادی دولت نهم انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای احمدی‌نژاد که صبح امروز (یکشنبه) در «همایش ملی طرح تحول اقتصادی» سخن می‌گفت، افزود: «چرا باید سیاست‌های اقتصادی دولت‌های آمریکا تئوریزه شود و آن را عده‌ای به اسم علم به جهان عرضه کنند و ما نیز آن را بپذیریم؟»


رئیس جمهوری ایران همچنین گفت که اعتقادی به استفاده از نظریه‌های اقتصادی کشور‌های غربی در اداره امور کشور ندارد.
وی بدون آن‌که به نام جریان یا فردی اشاره کند، افزود: «برخی هر مسئله اقتصادی را که در آمریکا به عنوان تاکتیک اقتصادی مطرح می‌شود می‌خواهند به عنوان تئوری اقتصادی در کشور مطرح کنند.»

آقای احمدی‌نژاد همچنین از اقتصاددانان خواست که در جلسه‌ای که وی نیز حضور دارد، «نظام اقتصادی لیبرال» مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.
وی در عین حال گفت که «امروز تقاضاهای دنیا از ما روزافزون است و تنها کشوری که قدرت ارائه‌ الگوی جدید اقتصادی به دنیا را دارد، ایران است.»

روز گذشته ۶۰ اقتصاددان با انتشار نامه سرگشاده‌ای از سیاست‌های اقتصادی دولت نهم انتقاد کرده و نسبت به عواقب اجرای طرح تحول اقتصادی هشدار دادند.


آنها در نامه خود آورده‌اند که اقتصاد ایران، اکنون از «رشد اقتصادی اندک، بیکاری گسترده، تورم مزمن و دو رقمی، بحران در بازارهای پول و سرمایه، بودجه انبساطی دولت، اختلال در تعامل با دنیای خارج و وجود فقر و نابرابری‌ها» در رنج است.

اقتصاددانان پیش‌تر نیز دو نامه‌ دیگر به آقای احمدی‌نژاد فرستاده و نسبت به برخی سیاست‌های اقتصادی دولت وی و عواقب ناشی از آن هشدار داده بودند.
دومین نامه از این دست که در تیرماه سال ۱۳۸۶ منتشر شد، به نامه ۵۷ اقتصاددان مشهور است.

سال گذشته، ۵۷ اقتصاددان ایرانی در نامه‌ای سرگشاده که در روزنامه‌ها انتشار یافت، از سیاست‌های دولت به خاطر کاهش رشد اقتصادی، افزایش تورم و شکست اهداف آن در توزیع عادلانه‌تر ثروت، انتقاد کردند و سیاست خارجی دولت را که زمینه‌ساز اعمال تحریم‌های شورای امنیت بر سر برنامه هسته‌ای ایران شده، غیرمؤثر خواندند.


در همین رابطه:
درخواست احمدی‌نژاد از اقتصاددانان ایران
سومین نامه اقتصاددانان به احمدی‌نژاد
احمدی‌نژاد: مردم به طرح تحول اقتصادی رأی مثبت دادند
انتقاد کم‌سابقه هاشمی از اقدامات اقتصادی دولت
دیدار احمدی نژاد با صد اقتصاددان ایرانی

نظرهای خوانندگان

1/به آقای احمدی نژاد باید گفت اصول اقتصاد حاصل تفکر نخبگانی است که در شرایط متعادل در جامعه آمریکا رشد پیدا کرده است و این اصول زاییده تفکر انسانهای نخبه است نه دولت مردان آمریکا
2/آقای احمدی نژاد باید پاسخ گوی نتیجه اعمال بدون تفکر سیاست گزاران اقتصادی دولت خود باشد و توضیح دهد چرا این سیاست ها که ایشان داعیه حل مشکلات افتصادی دنیا را دارند در دو قدمی ایشان در ایران باعث مشکلاتی مثل تورم دو رقمی و.... شده است
3/ آقای احمدی نژاد توضیح دهند آیا دنیای علم که ایشان خود را عضوی از این دنیا می دانند!!!!!! محل تعامل افکار است یا در این دنیا نیز دشمن فرضی هم موجود است

-- lمنصور ، Nov 9, 2008

و این حماسه سرایی با هاله نور اغاز گشت.

-- بدون نام ، Nov 9, 2008

همانطور که پیام تبریک احمدی نژاد را باید باشعارهای مرگ بر آمریکا مردم در تظاهراتها مقایسه کرد
برنامه اقتصادی ایشان را هم باید با رضایتمندی مردم مقایسه کرد

-- بدون نام ، Nov 10, 2008

بیچاره ملت ایران که هنوز رییس جمهورشان اقتصاد را به عنوان یک علم قبول ندارد.
اقتصاد امریکایی کدام است. این مثل این است که راجع به بیولوژی اسلامی حرف بزنیم. هنوز 30 سال خراب کاری برای این حضرات درس نشده است. تا چه زمانی باید هزینه نادانی این اقایان را بپردازیم.
انهایی که فکر میکنند فرقی میان احمدی نژاد و خاتمی نیست بهتر است نگاهی به اوضاع بیندازند. در زمان خاتمی حداقل تعدادی انسان که از الفبای اقتصاد اگاه بودند در راس امور اقتصادی بودند.

-- Ali ، Nov 10, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)