تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دیدار احمدی نژاد با صد اقتصاددان ایرانی

محمود احمدی‌نژاد عصر شنبه ۱۵ تیرماه در قالب بررسی طرح تحول اقتصادی خود با صد اقتصاددان ایرانی، دیدار خواهد کرد.

به گزارش شبکه خبر تلویزیون دولتی ایران، این دعوت براساس وعده رئیس جمهور در یک گفتگوی زنده تلویزیونی مطرح شد و رئیس جمهور ایران در این جلسه قرار است ضمن تبادل نظر و مشاوره با اقتصاددانان، درمورد نحوه مشاركت و همكاری آنان با كارگروه تحول اقتصادی نیز برنامه‌ای مشخص كند.

همچنین موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها، تغییر ساختار گمرکات، بانک‌ها، اصلاح سیستم اخذ مالیات، بازتعریف نظام بهره‌‌وری، ارزش‌‌گذاری پول ملی و نیز اصلاح ساختار دولت در طرح این جلسه گنجانده شده است.

در همین حال علی قنبری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به خبرگزاری مهر گفت: «اگر دولت در اجرای طرح تحول اقتصادی عجولانه، ناپخته، بدون زمینه و بسترهای لازم وارد عمل شود، به طور حتم به اقتصاد کشور آسیب وارد خواهد شد.»

این برای دومین بار است که اقتصاددانان ایرانی با رئیس جمهور فعلی ایران دیدار می‏کنند.

سال گذشته ۵۷ اقتصاددان ایرانی در نامه‌ای سرگشاده به روزنامه‌ها از سیاست‌های دولت به خاطر کاهش رشد اقتصادی، افزایش تورم و شکست اهداف آن در توزیع عادلانه تر ثروت انتقاد کردند و سیاست خارجی دولت را که زمینه‌ساز اعمال تحریم‌های شورای امنیت بر سر برنامه هسته‌ای ایران شده، غیرمؤثر خواندند.

اقتصاددانان در نامه خود به رسانه ها درباره آنچه تصمیمات عجولانه و غیرعلمی احمدی نژاد خواندند، هشدار دادند و اینکه اگر وضعیت کنونی ادامه یابد ایران به یک بحران پیچیده اقتصادی سوق داده می‌شود.

آنان همچنین درسال ۸۵ نیز با با انتشار نامه‎‏ای نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد هشدار دادند اما از سوی دولت متهم به «توطئه و طرفداری از بیگانگان» شدند.

دیدار با اقتصاددانان در شرایطی صورت می‏گیرد که افزايش قيمت كالاهای مصرفی در ايران چهارمين صادركننده نفت جهان، همچنان سير صعودی را طی می‌کند و بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در ايران، در خرداد ماه از مرز ۲۶ درصد گذشته است.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند علت اصلی این تورم تزریق گسترده نقدیندگی در چرخه اقتصاد است که درآمدهای بالای نفتی امکان آن را فراهم کرده است.

به اعتقاد کارشناسان مسائل اقتصادی، محمود احمدی‌نژاد از این درآمدهای نفتی بالا برای اعطای وام‌های خرد با بهره پایین و تأمین طرح‌های زیربنایی استفاده کرده است که این امر، خود عرضه پول در گردش کشور را حدود ۴۰ درصد طی سال گذشته افزایش داده است.

احمدی‌نژاد که به‌نظر می‌رسد در رقابت‌های انتخاباتی سال آینده شرکت خواهد کرد، انتقادهای مطروحه را رد و اعلام کرده است که افزایش نرخ تورم معضلی جهانی است و دولت وی در حال مهار این مسئله است.

وی چندی پیش به ناتوانی‌اش در مهار تورم اعتراف کرده بود اما مدعی شده بود که با تمام توان در صدد مقابله با این پدیده است.

احمدی‌نژاد عامل داخلی تورم را نيز ناشی از هزينه‌های دولت و خلق پول از سوی بانک‌ها دانست و گفت که در جلسه‌ای كه با مديران بانک‌ها داشتيم، گفتيم كه ما هزينه‌های دولت را با فشار به دستگاه‌های اجرايی برای كاهش بودجه جاری كاهش می‌دهيم و شما هم جلوی سهم بانک‌ها در تورم را بگيريد. ما به وعده خود عمل كرديم اما بانک‌ها آن طور كه بايد مسئوليت خود را انجام ندادند.

ایران مقام پنجم افزایش نرخ تورم در جهان و مقام اول در خاورمیانه را دارد.


در همین رابطه:
اعلام نرخ ۲۶ درصدی تورم در خرداد ماه
گزارش رویترز از روند افزایشی نرخ تورم در ایران
افزایش مجدد نرخ تورم در ایران
اعتراف احمدی‌نژاد به ناتوانی در مهار تورم

نظرهای خوانندگان

Amadi janam be ghorbanat vali hala chera!!!!
Hala ke t... zadi be mamlekat hala chera

-- NAM ، Jul 4, 2008 در ساعت 12:44 PM

دیدار احمدی نژاد با صد اقتصاددان ایرانی ؟!. چه فرقی میکند ؟ ایشان که تحمل شنیدن و قبول و به کارگیری هیچ عقیده کارشناسانه ئي ( در همه گونه موارد که به سرنوشت مملکت مربوط میشوند ) را ندارد و دست اخر هم همه را « بزغاله » میخواند و به انگونه که خودش سرش میشود عمل میکند !. اقای ایت الله جنتی ( نا پدر زن پسرش ) هم که در خطبه نماز جمعه این هفته برای محکم کاری از ملت میخواهد تا با تمام قوا پشت سر رئیس جمهور قرار گیرند و برای موفقیت ایشان در ملاقات با اقتصاد دانان و شکست ایده های علمی انان در مقابل نطریه های اسمانی ان حضرت دعا نمایند !. حال باز هم دوباره چه فرقی دارد که انان صدتا باشند و یا یک میلیارد ؟!.
داوید.

-- داوید ، Jul 4, 2008 در ساعت 12:44 PM

اگر من جای بودم از تمام مردم ایران عذر خواهی میکردم وهمین امروز خدا حافظی می کردم .

-- بمبل ، Jul 4, 2008 در ساعت 12:44 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)