تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

افزایش فشار‌ها بر مطبوعات در ایران

دو روز پس از اعتراض آیت‌الله علی خامنه‌ای به«سیاه‌نمایی‌ها علیه دولت»، احمد جنتی خطیب جمعه تهران و محمد حسین صفارهرندی وزیر ارشاد از رسانه‌ها به خاطر آن‌چه ‌که آن را «تخریب و تضعیف کردن دولت» نامیدند، انتقاد کردند.

آقای خامنه‌ای چهارشنبه گذشته از «فضای بی‌بند و باری» که علیه دولت احمدی‌نژاد در رسانه‌ها شکل گرفته انتقاد کرده و چنین اعمالی را نزد خداوند «غیرقابل بخشش» دانسته بود.

یک روز پس از این سخنرانی، هیئت نظارت بر مطبوعات امتیاز هفته نامه «شهروند امروز» را لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: «این جوری به جان دولت افتادن، تخریب و تضعیف کردن دولتی که با جان کندن کار می‌کند، گناهی است که خدا به آسانی از آن نمی گذرد.»

وی افزود: «دولت ممکن است اشکالاتی داشته باشد اما کسانی که حرف‌هایی از روی هوای نفس و شهوات خود برای تخریب دولت می‌زنند متوجه نیستند.»

آقای جنتی همچنین هشدار داد که «اگر بدنبال این حرف‌ها فتنه و بلایی آمد، فقط دامن ظالم و افراد بی‌بند و بار را نخواهد گرفت، بلکه دامن آن‌هایی که در مقابل این حرف‌ها سکوت می‌کنند را نیز خواهد گرفت.»

به گفته خطیب جمعه تهران «ده‌ها روزنامه به جان دولت افتاده‌اند و هر چی دلشان می‌خواهد می‌گویند و بعد می‌گویند آزادی نیست و در خارج هم برای آن‌ها کف می‌زنند.»

در پیوند با این گزارش‌، محمدحسین صفار هرندی وزیر ارشاد نیز روز گذشته که در جمع مسئولان فرهنگ و اجرایی استان فارس سخن می‌گفت، اعلام کرد: «دولت در مقابل کسانی که با اعتقادات مردم درافتاده‌اند ایستاده است.»
آقای هرندی از این که وی وهمکارانش نتوانسته‌اند در حد انتظار «بی‌بند‌ و باری‌ها» از مطبوعات را پاک کنند «ابراز شرمندگی» کرد.

وزیر ارشاد گفت: «افرادی ناآگاه، حسود، خودخواه، متعصب، به جان کسانی که در مصدر خدمت به مردم هستند افتاده و پنجه به چهره کسی می‌کشند که برای اقامه حق، رفع تبعیض، اجرای عدالت، عمران و آبادانی کشور، جبران مافات و جبران کم‌کاری‌های گذشته، ایستاده است و نمی‌خواهند اجازه بدهند که کار کند.»

در ایران طی هشت سال گذشته ده‌ها روزنامه و نشریه توقیف شده‌اند. بسیاری از روزنامه‌نگاران نیز به اتهام‌های مختلف به دادگاه احضار و با محکومیت‌هایی متوجه آنها شده است.
براساس اعلام سازمان‌های حقوق بشری، ایران بزرگترین زندان برای روزنامه‌نگاران در منطقه خاورمیانه است.


در همین رابطه:
هفته‌نامه «شهروند امروز» توقیف شد
انتقاد آیت‌الله خامنه‌ای از سیاه‌نمایی‌ها علیه دولت

نظرهای خوانندگان

بالاخره آیت الله جنتی هم به برخی اشتباهات دولت اعتراف کرد . اما آن چیزی که هم آیت الله خامنه ای و هم آیت الله جنتی را نگران کرده است تضعیف دولت است و تاکید می کنند که دودش به چشم همه می رود آنها معتقدند ما هم مثل شما موافق رفتن احمدی نژاد هستیم ولی باید طوری آبرومندانه این کار صورت بگیرد تا موجب حالت تهاجمی مخالفین نگردد و مردم را با این انتقادات وارد خیابان نکند . صبر داشته باشید به موقع او را کنار خواهیم گذاشت .و از طرف دیگر تند روها نیز به بهانه ی این سخنرانی ها موج بگیر و ببند را دوباره راه خواهند انداخت .

-- فرهاد-فرياد ، Nov 7, 2008

از علم و عقل و کارشاسی در افتادند و از راه احساس و عالم غیب و شانتاژ وارد شدند.
براستی که هم زیرکند و هم ظالم!!!

-- Nam ، Nov 7, 2008

مگرجنتی هنوز زنده است

-- هانا ، Nov 7, 2008

khaste nabashid

-- sadegh ، Nov 7, 2008

سایت تون قابل تحمل؟؟

-- sadegh ، Nov 7, 2008

فعلا که دور دور شما است اما بترسید از روزی که مردم به جان آیند که آنروز تاج و تخت و عمامه و صندلی و کرسی و منبر را بر سرتان خواهند کوبید. روزنامه باوجدان برای تیری در جشمتان است چرا که از بیداری مردم وحشت دارید.

-- داریوش ، Nov 8, 2008

در ایران نفسی برای مطبوعات مستقل باقی نمانده است. حضرات طاقت تحمل همین چندتا مطبوعات نیم بند نیمه مستقل را هم ندارند.
هر از گاهی با دستور حمله خامنه ای چندتایی دیگر را هم خفه میکنند. ایا بدون وجود مطبوعات میتوان حرفی از انتخابات سالم زد.
کاندیدای بی تریبون چگونه میخواهد با هجوم سیما و مطبوعات حکومتی مقابله کند؟
حزب بی رسانه به جوک میماند.

-- Ali ، Nov 8, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)