تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد به اوباما تبریک گفت

محمود احمدی‌نژاد در پیامی، پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفت.

رییس‌جمهور ایران در پیام تبریک خود اظهار امیدواری کرده که آقای اوباما «با ترجیح مصالح حقیقی مردم و انصاف و عدالت بر تقاضاهای سیری‌ناپذیر اقلیتی خودخواه و ناصالح، از فرصت خدمت، حداکثر استفاده را به عمل آورد و نام نیکی از خود به جای بگذارد.»


آقای احمدی‌نژاد در بخش دیگری از پیام خود خطاب به اوباما آورده است: «توقع عمومی این است که پاسخگویی سریع و روشن به مطالبه تحول صحیح و اساسی در سیاست‌های داخلی و خارجی دولت آمریکا که خواست همه ملت‌های جهان و ملت آمریکاست، سرلوحه و محور همه برنامه‌ها و اقدامات دولت آینده شما قرار گیرد.»

متن کامل پیام آقای احمدی‌نژاد امروز پنجشنبه در پایگاه خبری ریاست جمهوری اسلامی منتشر شده است.

آقای احمدی‌نژاد، نخستین رییس‌جمهور ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که پیروزی یک نامزد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک می‌گوید.

> متن کامل پیام تبریک محمود احمدی‌نژاد به باراک اوباما را بخوانید

تا کنون رؤسای جمهوری بسیاری از کشور‌ها پیروزی اوباما را به وی تبریک گفته‌اند.

تبریک آقای احمدی‌نژاد در حالی منتشر می‌شود که پیش‌تر وی پیش‌بینی کرده بود که «نخواهند گذاشت اوباما رییس‌جمهور آمریکا شود.»

غلامحسین الهام سخنگوی دولت و منوچهر متکی وزیر خارجه طی دیروز و امروز در واکنش به پیروزی اوباما از وی خواسته‌اند که تغییراتی را که مورد توجه مردم آمریکا است، آغاز کند.


باراک اوباما چهل و چهارمین رییس‌جمهور آمریکا است که روز گذشته با رأی مردم این کشور به این مقام انتخاب شد و از بیستم ماه ژانویه به عنوان اولین رییس‌جمهور سیاه‌پوست، کار خود را در کاخ سفید آغاز می‌کند.

روابط جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا از سال ۵۸ و پس از حمله «دانشجویان پیرو خط امام» به سفارت آمریکا در تهران و به گروگان گرفتن دیپلمات‌ها و کارکنان این سفارت در آبان‌ماه همان سال قطع شد.

اکنون ۲۹ سال است که هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک مستقیمی بین دو کشور وجود ندارد و سفارت سوییس در ایران، حفاظت از منافع آمریکا در جمهوری اسلامی را بر عهده گرفته است.


در همین رابطه:
«احمدی‌نژاد برای اوباما پیام تبریک خواهد فرستاد»
اوباما رییس‌جمهور آمریکا شد
«اوباما تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند»
نخستین واکنش ایران به پیروزی اوباما
ویژه‌نامه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ آمریکا

نظرهای خوانندگان

چون کنترل کفن پوشان در اختیارشان است شلوغ نمیشود و خون شهدا هم پایمال نخواهد شد!

-- بدون نام ، Nov 6, 2008

آحمدی نژاد با این پیام اولین چراغ سبز را داد تا به اوباما نشان دهد منتطر رئیس جمهور بعدی نباش خودم آماده هستم تا روابط را عادی ساری کنم اما این نیز ترفندی حدید است تا تسلیم خودش را قبل از طوفان توجیه کرده و از موضع بالا برخورد کند چه احمدی نژاد ایم پیام را بفرستد و چه نفرستد اوباما او را وادار به تسلیم خواهد کرد ایران باید تکلیف خودش را با جامعه ی جهانی روشن کند یا عضو این جامعه است و باید مسئولیت هایش را بپذیرد و یا نیست و باید به عقوبت برسد راه سومی نیست .

-- فرهاد-فرياد ، Nov 6, 2008

خيلي عالي

-- حسن ، Nov 6, 2008

جالبه توي متمدن ترين كشور دنيا(آمريكا) هنوز اينقدر رنگ پوست آدمه متمايز كننده ي اونهاست!

-- ميم نقطه ، Nov 6, 2008

نمی دانم اوباما پاسخ نامه را می دهد یا باز هم این آقای احمدی نژاد باید.........
با اجازه لینکتون کردم

-- هادی طباطبایی ، Nov 6, 2008

هنوز 2 روز از 13 آبان نگذشته که پرچم آمریکا رو آتش زدید به نظر میرسه مشاورین با سواد به آقایون گفتند که اومدن اوباما خطرات بیشتری داره برای بقا واسه همینم دستمال بدست ...
نیمدنم چرا یاد کارتر میافتم و زمان روی کار آمدنش

-- بهزاد ، Nov 6, 2008

آقای احمدی نژاد بجای تعیین الویتهای اوباما بهتر است نگاهی به اقتصاد کشور بیندازند و در انتخاب وزرا دفت فرمایند. قطع آب و برق را در دستور قرار دهند و فکری به حال نرخ بیکاری کنند. پاسخگوی برداشت از صندوق ذخیره ارزی و پولهای گم شده در زمان شهرداری شان باشند. ولی شایسته است اوباما به مسولین کاخ سفید تاکید کند برای جمع آوری رای یا پس گرفتن امضا در سنا یا مجلس نمایندگان از انسانهای صالح و خدمتگزار و با تجربه در دفتر آقای احمدی نژاد حتما استفاده کنند.

-- بدون نام ، Nov 7, 2008

بسیار روشن بود که آقای احمدی نژاد از این فرصت طلائی که به دست آمده به این راحتی نخواهد گذشت و بی پرده تمایل چندین باره خود را این بار در قالب موضوعی جدید ارائه خواهد کرد و چه موضوعی جذاب تر از اینکه شخصیتی متفاوت با بوش و البته با سیاست هائی متفاوت ظهور کرده است، تلاش آقای احمدی نژاد و بهتر است بگوئیم جناح حاکم در برقراری ارتباط با کشوری که شیطان می نامندش و تا همین چندسال پیش حتا حرف زدن در باره آن جرم می بود و خیل کفن پوش را گسیل می کرد، چنان بی سابقه است که درصدی از آن را در کارنامه هیچ دولتی پس از انقلاب نمی توان یافت. دولتی که رئیس جمهورش چنان عطشی در رساندن خود به امریکا دارد که از هیچ مناسبتی نمی گذرد و با هر زبانی و در هر فرصتی سخن از آمادگی گفتگو و مناظره می کند و معاونش بی پروا داد از دوستی مردم اسرائیل می زند و بارها بر آن اصرار می ورزد و مشاورانش بی وقفه در پی ایجاد پایگاه های دوسویه و تلطیف احساسات طرفین هستند، بسیار خام انگاری است که تصور شود زبان رئیس چمهور و البته تفکر پشت سر آن و یا بهتر است بگویم مجموعه ای که ایشان را علم کرده است با تمایل قلبی اش یکی است. اما جای تعچب دارد که برخی کارشناسان و صاحب نظران تحلیل هائی ارائه می دهند که گویا از این تمایلات و سیاست آشفته رئیس جمهور مشهور ایران بی خبرند، نمونه آن گفتگوی روزنامه الکترونیکی (وب سایت) "روز" با آقای صادق زیباکلام در 18آبان 1387 است قسمتی از این گفتگو در زیر آمده است:
روز:
‎‎برخي‎ ‎معتقدند مناسب است‎ ‎آقاي‎ ‎احمدي‎ ‎نژاد‎ ‎هم‎ ‎پيام‎ ‎تبريکي‎ ‎براي‎ ‎رييس‎ ‎جمهوري‎ ‎آمريکا‎ ‎بفرستد. با‎ ‎توجه‎ ‎به‎ ‎ويژگي‎ ‎هاي‎ ‎تاريخي‎ ‎انتخاب‎ ‎اولين‎ ‎آفريقايي‎-‎آمريکايي‎ ‎که‎ ‎مي‎ ‎توانست‎ ‎فرصت‎ ‎تاريخي‎ ‎خوبي‎ ‎براي‎ ‎ارسال‎ ‎پيامي‎ ‎مثبت‎ ‎باشد...‏‎‎
آقای زیباکلام:‎ ‎
دومساله‎ ‎‏ وجود دارد. يکي‎ ‎اينکه‎ ‎بهتر‎ ‎است‎ ‎آقاي‎ ‎احمدي‎ ‎نژاد‎ ‎اين کار‎ ‎را‎ ‎بکنند‎ ‎يا‎ ‎نه‎ ‎و‎ ‎ديگر‎ ‎اينکه‎ ‎ايشان‎ ‎اين‎ ‎کار‎ ‎را‎ ‎خواهند‎ ‎کرد‎ ‎يانه؟‎ ‎من‎ ‎معتقدم‎ ‎که‎ ‎ايشان‎ ‎مطلقا‎ ‎اين‎ ‎کار‎ ‎را‎ ‎نخواهند‎ ‎کرد. ‏‎ ‎
‎ ‎روز:
‎‎به‎ ‎چه‎ ‎دليل؟‎ ‎
آقای زیباکلام:‎
براي‎ ‎اينکه‎ ‎اين‎ ‎موضوع‎ ‎را‎ ‎يک‎ ‎نوع‎ ‎کوتاه‎ ‎آمدن‎ ‎در‎ ‎قبال‎ ‎آمريکا‎ ‎خواهند‎ ‎دانست‎ ‎و در نتيجه چنين‎ ‎پيامي‎ ‎نخواهند‎ ‎فرستاد. ‏
روز:‎ ‎‎
‎‎آيا‎ ‎به‎ ‎صورت‎ ‎کلي‎ ‎چنين‎ ‎اقدامي‎ ‎مناسب‎ ‎بود؟‎ ‎
آقای زیباکلام:‎‎ ‎
من‎ ‎اگر‎ ‎بودم‎ ‎اين‎ ‎کار‎ ‎را‎ ‎مي‎ ‎کردم! چون‎ ‎من‎ ‎اعتقادي‎ ‎به‎ ‎دشمني‎ ‎با‎ ‎آمريکا‎ ‎ندارم. اما‎ ‎ايشان‎ ‎که‎ ‎اين جوري‎ ‎فکر‎ ‎نمي‎ ‎کنند. ‏‎ ‎‎

اشاره آقای زیباکلام به دو موضوع "کوتاه آمدن" در قبال امریکا و "دشمنی " با امریکا ، نظری است که ظاهرا بدون توجه به سیاست اصلی آقای احمدی نژاد بیان شده است.

-- پارس ، Nov 7, 2008

امید است (هر چند واهی) که محمود اقا متوجه شده باشد که دمکراسی یعنی چی ؟!!! و ای کاش (ارزوی واهی) به نکات زیر توجه میکرد :
- اصولا کسی نصیحت میکند که خود به نکات ذکر شده در نصایح یا تبریک نامه احترام گذاشته و اجرا کند.
- یک نگاهی به تحصیلات اباما و اطرافیانش انداخته و بفهمد که مدرک کاغذ پاره نیست و بی زحمت گنج میسر نمیشود.
- جریان سیستم ولایت فقیه نمیتواند با دمکراسی کنار بیاید. این جامعه و مردم هستند که تصمیم میگیرند و نه یک شخص هر چند با سواد و الا مقام و نور خدا و ...
- در یک دمکراسی تقلب برای رای گیری نمیشود.
- در یک دمکراسی رنگ پوست و مذهب و دگر اندیشی حل شده و مردم برای یک برنامه که به نفع کشورشان باشد رای میدهند.
- در یک دمکراسی مردمرا با پول نمیخرند یا با زور مجبور به کاری نمی کنند.
- در یک دمکراسی حاله نور و عالم غیب و چاه امام زمان و اراجیف از هر نوع وجود ندارد.
و ....
اگر محمود بفهمد (ارزوی واهی)

-- Nam ، Nov 7, 2008

با سلام
اگر امکانش هست نتیجه نهایی آرای الکترال و آرای مردمی اوباما و مک کین را درج کنید.
با تشکر

-- بدون نام ، Nov 7, 2008

این پیام بیشتر از هر چیز برای عوامفریبی مردم ما است و کاملا شخصی است . این پیام نوعی اعلام حضور برای انتخابات آتی ایران است . امیدوارم مردم ما هوشیاری این را داشته باشند که این بار به دو مقام باید نه بزرگ بگویند . یکی آنکه طرفداری می کند و می خواهد جاده چهار سال دیگر را برای این آقا وا کند و دیگری صاحب این پیام . لذا ا پیام حاضر نمی تواند نظر ملت ما باشد .
من به سهم خود امیدوارم که نه تنها امریکایی ها که همه جهان نظرات آدم هایی از ایندست را کاملا شخصی تلقی کنند و قدری روی این مساله فکر کنند که ملت های مجبور چه خصوصیاتی دارند ؟

-- شاهرخ فردایی ، Nov 7, 2008

اميدوارم اولين سفراوباما به ايران وپايان نگرانيهاي دوملت باشد.

-- بدون نام ، Nov 8, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)