تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نمایشگاه عکس‌های رابرت کاپا در لندن

نمایشگاهی از عکس‌های رابرت کاپا عکاس جنگ در مرکز باربیکن لندن برپا شده است.

رابرت کاپا(۱۹۱۳-۱۹۵۴) یکی از مهم‌ترین عکاسان قرن بیستم است که به خاطر عکس‌های تکان‌دهنده‌ای که از درگیری در خطوط مقدم جبهه‌های جنگ جهانی دوم و جنگ داخلی اسپانیا گرفته، شهرت دارد.

عکس‌های کاپا از جنگ کیفیتی روایی دارند و به فریم‌هایی از یک استوری‌بورد سینمایی از صحنه‌های جنگ شبیه هستند.

وی به همراه گردا تارو و دیوید سیمور از بنیانگذاران آژانس عکاسی «مگنوم» به شمار می‌رود و از کسانی است که همراه با ارنست همینگوی و جرج اورول در حمایت از مخالفان رژیم فاشیستی فرانکو در جنگ داخلی اسپانیا شرکت کرده است.


رابرت کاپا

در این نمایشگاه که از ۱۷ اکتبر شروع شده و تا ۲۵ ژانویه ۲۰۰۹ ادامه خواهد داشت، مجموعه‌ای از ۱۵۰ عکس رابرت کاپا به تماشا گذاشته شده که تعدادی از آنها برای نخستین‌بار در معرض تماشای عموم قرار گرفته است.

تعدادی از عکس‌های مشهور کاپا که به شمایل‌های جنگ تبدیل شده است، در این مجموعه قرار دارد؛ عکس معروف سقوط یک سرباز و نبرد ریو سگره که هر دو مربوط به جنگ داخلی اسپانیاست، عکس ورود سربازان آمریکایی به نورماندی در زمان جنگ جهانی دوم در روز دی-دی (D-Day) و عکس مربوط به آزادسازی شهر لایپزیگ در آلمان، از آن جمله‌اند.

عکس سقوط یک سرباز یا مرگ یک شبه‌نظامی جمهوری‌خواه، عکسی است که کاپا در لحظه تیرخوردن یک سرباز جمهوری‌خواه در زمان جنگ داخلی اسپانیا در سپتامبر ۱۹۳۶ گرفته و نشانه‌ای زنده و تراژیک از این جنگ خونین داخلی شناخته می‌شود.


کاپا و گردا تارو

بسیاری از نگاتیوهای رابرت کاپا از صحنه‌های جنگ داخلی اسپانیا و جنگ جهانی دوم از بین رفته است. تنها ۱۰ عکس از عکس‌هایی که کاپا از ورود ارتش آمریکا به ساحل نورماندی گرفته باقی مانده که الهام‌بخش استیون اسپیلبرگ و فیلمبردار او در ساختن فیلم «نجات سرباز رایان» بوده است.

در این نمایشگاه همچنین عکس ‌گردا تارو عکاس زن آلمانی که همراه با رابرت کاپا در جنگ داخلی اسپانیا شرکت داشته و تعدادی از بهترین عکس‌های سیاه و سفید جنگ را گرفته به نمایش گذاشته شده است.

گردا تارو همکار و معشوقه رابرت کاپا و از نخستین عکاسان زنی بود که در خطوط مقدم جبهه، عکاسی کرد و جانش را برای این کار گذاشت.

وی در سال ۱۹۳۷ در سن ۲۶ سالگی زمانی که سرگرم عکاسی از صحنه‌های نبرد جمهوری‌خواهان برای نجات شهر برونت از چنگال نیروهای فاشیست فرانکو بود، تیر خورد و کشته شد.

این نخستین نمایشگاه عکس‌های گردا تارو در بریتانیاست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)