تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دستگیری ۱۴هزار افغان در هفت ماه

پلیس ایران اعلام کرد که در هفت ماه گذشته بیش از ۱۴ هزار مهاجر افغان را دستگیر کرده است.

از این تعداد، ۱۲ هزار و ۱۴۱ نفر به علت اقامت غیر ‌مجاز از ایران اخراج شده‌اند.

آن‌طور که سرتیپ عزیزالله رجب‌زاده فرمانده انتظامی تهران بزرگ در گفتگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده، دو میلیون افغان «غیرمجاز» در بازار کار ایران، فعال هستند.

از سال ۲۰۰۲ که رژیم تندروی طالبان در افغانستان سرنگون شد، حدود چهار میلیون آواره افغان به کشور‌شان بازگشته‌اند. اما هنوز دو میلیون پناهنده افغانی شناسایی شده در پاکستان به سر می‌برند.

ایران ۲۷ دی ماه سال گذشته اعلام کرده بود که اخراج پناهندگان افغان را متوقف کرده است.
در فرودین سال ۱۳۸۱ قرادادی یک ساله و سه جانبه میان دولت‌های ایران و افغانستان از یک سو و سازمان ملل متحد از سوی دیگر به امضا رسیده است و بر اساس آن قرار شده بیش از نیم میلیون افغانی به وطنشان بازگردند.

از آن زمان به این سو، این قرارداد دو سال دیگر نیز تمدید شد و در عرض دو سال نزدیک به یک میلیون افغان بر اساس طرح سه‌جانبه و با حمایت کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به وطن خود بازگشتند.

در سال ۱۳۸۲ و همین طور در فروردین سال ۱۳۸۳ مقامات وزارت کشور ایران درباره وضعیت مهاجرین افغان بارها ابراز نظر کردند و سرانجام پایان سال ۱۳۸۳ را به عنوان آخرین سال حضور افغان‌ها به عنوان مهاجر در این کشور اعلام کردند.

قبل از آن نیز مقامات رسمی اعلام کرده بودند که افغان‌ها دیگر وضعیت پناهجو را در ایران ندارند و این کشور خود را ملزم نمی‌داند متناسب با شرایط جدید افغانستان، قوانین بین‌المللی مربوط به پناهندگان را درباره آنها رعایت کند.

نظرهای خوانندگان

من بعد از 20 سال زندگی در ایران هنوز که هنوز است نفهمیده ام که پناهنده ام و اصولا چیزی به نام حقوق و قوانین پناهندگی وجود دارد. البته در تمام این بیست سال دولت ایران هیچ گاه حضور پناهندگان افغانی را به مثابه یک پدیده اجتماعی قبول نکرد و همیشه نسبت به ان رویکرد منفی داشته است

-- ali ، Nov 6, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)