تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض به ادامه اعدام نوجوانان در ایران

اعدام هفتمین نوجوان در ایران طی سال جاری میلادی با اعتراض کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و دیده‌بان حقوق بشر مواجه شده است.

بیاینه مشترک این دو نهاد فعال در امور حقوق بشر، چند روز پس از آن‌‌که اعلام شد در ایران، فردی که در سن ۱۷ سالگی مرتکب قتل شده به دار آویخته شده، منتشر می‌شود.

این نوجوان افغان که غلامرضا.ح نام دارد به جرم قتل «شیرآغا» یک افغان دیگر به اعدام محکوم و صبح چهارشنبه ۸ آبان در محوطه مرکزی زندان اصفهان به دار آویخته شد.

در این بیانیه مشترک که نسخه‌ای از آن در اختیار رادیو زمانه قرار گرفته از مقام‌های قضایی ایران خواسته شده که به اعدام نوجوانان پایان دهند.

ایران تنها کشوری است که در سال جاری میلادی جوانان بزهکار را اعدام کرده است.
با حکم دادگاه‌های جمهوری اسلامی طی سه و سال ونیم گذشته، ۲۷ نوجوان به به جرم قتل به دار آویخته شده‌اند.

در زندان‌های ایران ۱۳۰ نوجوان مجرم به اعدام محکوم شده‌اند و در انتظار اجرای احکامشان هستند.

کلاریسا بنکوما مسئول تحقیق در حقوق کودک در امور خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این مورد می‌گوید: «بسیار غم‌انگیز است که ایران به کشتار نوجوانان بزهکار ادامه می‌دهد. ایران باید سریعا به وضعیت انزوای خود از جامعه جهانی پایان داده و این اعدام‌ها را متوقف کند.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و دیده‌بان حقوق بشر همچنین در بیانیه خود اعلام کرده‌اند که با هر گونه مجازات اعدام به هر دلیلی به‌خاطر «نقض حق حیات و با توجه به این که ماهیتی غیر بشری و خشن دارد، مخالف» هستند.

اتحادیه اروپا نیز ۱۲ آبان ماه امسال با صدور اطلاعیه‌ای از مقام‌های ایران خواسته که تا اعدام افرادی را که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب جرم می‌شوند، متوقف کند.

اعدام هفتمین نوجوان در ایران در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ماه گذشته از صدور بخشنامه‌ای مبنی بر توقف صدور حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال خبر داده‌اند، اما تصریح کرده‌اند که «اجرای احکامی مانند قصاص، حق شخصی بوده و خارج از اختیارات» این قوه است.

ایران به همراه چهار کشور سودان، پاکستان، یمن و عربستان، کشورهایی هستند که مجازات اعدام برای مجرمین زیر ۱۸ سال را اجرا می‌کنند.

در صورتی که قوه قضائیه جمهوری اسلامی بتواند بخشنامه مذکور را به قانون تبدیل کند، اعدام برای افرادی که جرم‌هایی غیر از قتل مرتکب شده و مجازاتش مرگ است، به طور کامل لغو خواهد شد.

با این همه، اکثر احکام اعدام نوجوانان در ایران به جرم قتل عمد و با دادخواست خانواده مقتول برای قصاص متهم صادر می‌شوند و اجرای آن‌ها تا رسیدن محکوم به سن ۱۸ سال به تعویق می‌افتد.


در همین رابطه:
یک نوجوان در اصفهان اعدام شد
دیگر زیر ۱۸ ساله‌ها به اعدام محکوم نمی‌شوند
درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای توقف اعدام نوجوانان
نوجوانی دیگر در آستانه اعدام قرار گرفت

نظرهای خوانندگان


همانطور که بارها گفته ایم جمهوری اسلامی نمی تواند در مقابل ساختارهای خود اصلاحاتی به انجام برساند زیرا هر تغییری در این ساختارها باعث ریزش همین بخش حامیان مردمی اش می شود . و هر اقدامی که در جهت حقوق بشر بر می دارد دروغی بیش نیست در همین اطلاعیه ی رئیس قوه ی قضائیه نیز شاهد این تزویر و دو روئی بودیم و تا زمانی که نهادهای بین المللی حقوق بشر هم فقط اقدام به محکومیت این اقدامات می کنند و اقدامات عملی را در نظر نگیرند این بازی ادامه خواهد داشت

-- فرهاد-فرياد ، Nov 4, 2008

حقش بود

-- جواد ، Nov 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)