تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حمایت برندگان نوبل ادبیات از کوندرا

۱۱ نفر از برندگان جایزه نوبل ادبیات از جمله گابریل گارسیا مارکز، اورهان پاموک، نادین گوردیمر و جی‌.ام.کوئتزی در بیانیه‌ای خواهان رفع اتهام جاسوسی برای رژیم کمونیستی از میلان کوندرا نویسنده بزرگ چک شدند.

روز گذشته نویسندگان برجسته‌ای چون فیلیپ راث، سلمان رشدی، کارلوس فوئنتس، جین دانیل، خورخه سمپرون، و پیر مرتنز نیز این بیانیه را امضا کردند.

میلان کوندرا، نویسنده رمان مشهور «سبکی تحمل‌ناپذیر هستی» (بارهستی)، ماه گذشته به دنبال انتشار سندی مبنی بر همکاری او با پلیس مخفی رژیم کمونیستی چکسلواکی در دوران جوانی‌اش، در معرض یک اتهام بزرگ سیاسی قرار گرفت.

کوندرا که ۷۹ سال دارد، اتهام جاسوسی برای رژیم کمونیستی در دوران دانشجویی خود را رد کرده و آن را دروغ و پرونده‌سازی علیه خود خوانده است.

در بیانیه نویسندگان سرشناس جهان در حمایت از کوندرا آمده است: «حیثیت یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان زنده جهان بر پایه اتهاماتی مشکوک خدشه‌دار شده است. ما از این افترای سازماندهی‌شده، اعلام نارضایتی کرده و همبستگی خود را با میلان کوندرا اعلام می‌کنیم.»


بر اساس گزارش‌ها انجمن مطالعات رژیم‌های مستبد جمهوری چک که آرشیو پرونده‌های مربوط به پلیس مخفی چکسلواکی سابق را در اختیار دارد، این سند را علیه کوندرا مطرح کرده و برای انتشار در اختیار هفته‌نامه محلی «رسپکت» گذاشته است.

کوندرا نیز اعلام کرده که علیه این هفته‌نامه به دادگاه شکایت خواهد کرد، اما با وجود تهدید کوندرا و حمایت نویسندگان معتبر جهان، این هفته‌نامه حاضر به عذرخواهی نشده و این اتهام را پس نگرفته است.

از آن‌جا که میلان کوندرا از مخالفان رژیم کمونیستی حاکم بر چکسلواکی سابق بوده، نامش سال‌ها در لیست سیاه پلیس مخفی این کشور قرار داشت و انتشار آثارش در آنجا ممنوع بوده است، بسیاری از روشنفکران و نویسندگان جهان از شنیدن این خبر ‌ شگفت‌زده شدند.

بر اساس ادعای انجمن مطالعات رژیم‌های مستبد، میلان کوندرا در سال ۱۹۵۰، زمانی که ۲۱ سال داشته، به یک پاسگاه پلیس محلی رفته و سربازی به نام میرسولاو دووراچک را - در حالی که یقین داشته که مجازات جاسوسی در آن زمان می توانست اعدام باشد - به عنوان جاسوس کشورهای غربی به آنها معرفی کرده است.

به نوشته هفته‌نامه «رسپکت»، این سرباز که اکنون در سوئد زندگی می کند، به‌خاطر اتهامی که کوندراع لیه او مطرح کرد، مدت ۱۴ سال از عمر خود را در زندان به‌سر برده است.

کوندرا که بعد از حدود ۲۰سال مجبور به گفتگو با رسانه ها شده، گفته است که سربازی به نام دووراچک را نمی‌شناسد و انجمن مطالعاتی را به ترور شخصیت متهم کرده است.

برندگان جایزه نوبل ادبیات همچنین در بیانیه خود آورده‌اند که یک چهره دانشگاهی در پراگ که نخواسته هویتش برملا شود، به نفع کوندرا شهادت خواهد داد.

نظرهای خوانندگان

در اين جهان تنگ هيچ چيز بعيد نيست اما چه اين اتهام درست باشد چه نا درست چيزي از بزرگي و فرزانگي كوندرا كم نمي كند . هنر و ادبيات عالي هميشه فراتر از خوب و بدها و خير و شرهاي اخلاقي و سياسي قرار مي گيرد . كوندرا انديشه مند و هنرمندي بزرگ است كه سال هاست به جريان بي انتهاي جاودانگي پيوسته است و بر فراز بگو مگوهاي مبتذل بشري قرار گرفته است . نميرد از اين پس كه او زنده است / كه تخم سخن را پراكنده است .

-- شهرام عديلي پور ، Nov 4, 2008

این جریان که همان موضوع رمان میلان کوندرا در کتاب، زندگی جای دیگری ست
اگر حقیقت داشته باشد یعنی کوندرا ماجرای جوانی خودش را نوشته

-- بدون نام ، Nov 5, 2008

آیا شما دوستان عزیز ما نمی توانید یک بیانیه اعتراض به سانسور کتاب و آثار ادبی و مطبوعات در ایران از این برندگان ادبی نوبل جهان اخذ نمایید؟باور کنید این تلاش بی اثر نخواهد بود.بااحترام-تهران

-- سیما ، Nov 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)