تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کابینه احمدی‌نژاد در مرز رای اعتماد مجدد

علی لاریجانی رئیس مجلس اعلام کرد، در صورتی که یک عضو دیگر دولت استیضاح یا برکنار شود، کابینه محمود احمدی‌نژاد باید باردیگر از مجلس رای اعتماد بگیرد.

با استیضاح امروز سه‌شنبه علی کردان و برکناری وی از وزارت کشور، کابینه احمدی‌نژاد شاهد دهمین تغییر خود طی سه سال گذشته شد.

براساس اصل ۱۳۶ قانون اساسی، در صورتی‌که نیمی از اعضای کابینه برکنار یا استیضاح شوند، رئیس جمهور موظف است برای گرفتن رای اعتماد،کابینه را باردیگر به مجلس معرفی کند.
کابینه کنونی آقای احمدی‌نژاد تنها یک تغییر با رای اعتماد مجدید مجلس فاصله دارد.


در صورت وقوع چنین امری، این برای نخستین‌بار در تاریخ ۳۰ ساله جمهوری اسلامی خواهد بود که کابینه دولت دوبار از مجلس رای اعتماد می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای لاریجانی که در حاشیه مجلس در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: «اکنون کابینه لب مرز است و اگر یک وزیر دیگر را برکنار کند (شود)، کل کابینه باید رای اعتماد بگیرد.»

وی همچنین از دولت و مجلس خواست که در این خصوص «ملاحظات» را در نظر بگیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در عین حال به آقای احمدی‌نژاد توصیه کرد که «مراقبت بیشتری» در خصوص به عمل آورد.


پیش از برکناری علی کردان از وزارت کشور، ۹ وزیر از وزارتخانه‌های کشور، نفت، اقتصاد، صنایع و معادن، آموزش و پرورش، دادگستری، رفاه، تعاون و راه و ترابری برکنار، استیضاح یا بازنشسته شده بودند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رؤسای کل بانک مرکزی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از جمله مقام‌هایی هستند که در چند سال اخیر با تغییراتی مواجه شده‌اند.

علی کردان ظهر امروز پس از برگزاری جلسه استیضاح در مجلس شورای اسلامی با ۱۸۸ رای موافق و ۴۵ رای مخالف، از مقام خود برکنار شد.

اصل ۱۳۶ قانون اساسی که مقرر می‌دارد: ‌ «رئیس‌جمهورمی‌تواند وزرا را عزل کند و در این صورت باید وزیر یا وزیران جدید از مجلس رأی اعتماد بگیرند و در صورتی که پس از ابراز اعتماد به دولت، نیمی از هیأت وزیران تغییر کند باید مجددا از مجلس شورای اسلا‌می برای هیأت وزیران تقاضای رأی اعتماد کند.»
وزرای کابینه دولت در ایران ۲۱ نفر هستند.

نظرهای خوانندگان

آنچه که این روزها بین مجلس و دولت می گذرد تهدیدات مکرر همدیگر است اگر لاریجانی از دولت می خواهد که مراقب باشد احمدی نژاد هم می گوید اگر کردان استیضاح شود یک فرمانده ی سپاه را جایگزین خواهد کرد اما شرایط جمهوری اسلامی بسیار بغرنج شده است و حوادثی غیر قابل پیش بینی در انتظار است بحران اقتصادی که در واقع می توان گفت ورشکستگی دولت را ایجاد خواهد کرد افزایش بیکاری و تورم و رکود بی سابقه دولت را تحت فشار قرار داده است از طرفی مصیبت دیگر دولت حضور اوباما در کاخ سفید است که افزایش قیمت نفت را غیر ممکن خواهد کرد و دولت را مجبور به رعایت حقوق بشر و تسلیم در مقابل قطعنامه های شورای امنیت خواهد کرد به شدت دولت را تحت فشار قرار خواهد داد و دولت در مقابل مردم خلع سلاح خواهد شد زیرا دیگر دوران شعارهای غیر مسئولانه ی به پایان می رسد ...

-- فرهاد-فرياد ، Nov 4, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)